Mens tidligere president Donald Trump ville tvinge California til å lette på deres utslippskrav rundt bilene, følger dagens president trenden vi ser i Vest-Europa og i det som har blitt verdens største bilmarked ‒ Kina.
Det betyr strengere utslippskrav og fokus over på nullutslippsbiler, da i hovedsak elbiler. Dette er en strategi flere av de største bilprodusentene i USA allerede følger, slik som Ford, GM og Stellantis.
-->
Målet er selvsagt å kutte i utslippsgassene, men det er også et grep for å sikre seg at den amerikanske bilindustrien henger med i utviklingen.
For det er nå slik at bilprodusenter både i Kina og Europa bruker enorme ressurser rundt elektriske biler, og følger ikke de amerikanske merkene etter vil de raskt bli hektet av i dette stormløpet.
Bidens presidentordre, som altså ikke bindende i form av en nye nasjonal krav, er altså at 50 prosent av nybilene skal være elbiler så tidlig som i 2030, og også de utenlandske bilprodusentene jublet.
Bilprodusentene ser nemlig også muligheten for økonomiske gevinster, og det kom raskt spørsmål om økonomisk støtte for å nå Bidens tøffe mål.
Ford sier at de skal gjøre hva de kan for å brøyte vei for elbiler også i det amerikanske markedet.
‒ Det har blitt sagt at denne generasjonen er den første som føler virkningen av klimaendringer, og den siste som kan gjøre noe med det, sier Bill Ford.
‒ Jeg er stolt over at Ford leder den elektriske revolusjonen, og står for sterkere standarder som beskytter mennesker og miljø når vi går mot en framtid med nullutslipps-transport. Ford har alltid vært ledende innen bærekraft, og vi fortsetter vår enorme innsats slik at vi kan overlevere våre barn og barnebarn en renere planet.
Ford var en av de få, og muligens den eneste av de store tradisjonelle amerikanske bilmerkene, som støttet California da Trump erklærte krig mot utslippskravene de har.
Merket som banet vei for bilene på 1910-tallet med den samlebåndproduserte T-Forden har for lengst vridd fokus over på elbiler, med Mustang Mach-E, E-Transit og F-150 Lightning som fanebærer.
Her sistnevnte:
Det betyr elbiler i de tre viktigste segmentene, både på SUV-markedet, i varebilsegmentet og blant de særs populære pickup-modellene.
‒ Kundekravene har overgått våre forventninger. Så vi forventer å være godt posisjonert til å ha fullt elektriske kjøretøyer som står for 40 til 50 prosent av salget i USA innen 2030, sier administrerende direktør, Jim Farley.
‒ Vi regner med et sterkt samarbeid mellom Biden-administrasjonen, kongressen og statlige og lokale myndigheter, og gjør vår del ved å utvikle kjøretøyer med nullutslipp av høy kvalitet som kundene ønsker.
Ikke uventet har det også kommet kritikk mot Bidens krav, hvor det pekes på både valgfrihet for forbrukerne, usikkerhet rundt jobber i bilindustrien og ikke minst på infrastrukturen som trenger en voldsom oppgradering om målet skal nås.
Biden har tidligere bedt myndighetene bruke hele 174 milliarder dollar til å fremme elbiler inkludert incentiver for de som kjøper elbiler, og det er også enighet om å bruke 7,5 milliarder dollar på å bygge ladestasjoner. Dette er den første nasjonale satsingen, men langt unna det Biden selv mener må til for å få opp et nasjonalt nettverk med en halv million ladere.
Les også: