Skal lage dekk fra brukte plastflasker

Fra løvetann til plastflaske. Continental tenker nytt rundt dekkene for å nå sine bærekraftmål.


Den tyske giganten Continental driver med mye knyttet til biler. De utvikler blant annet bremsesystemer, sikkerhetssystemer og andre komponenter, de utvikler sensorer for selvkjøring og ikke minst nye løsninger som skal gjøre kjøreturen enda sikrere.

De har også vist fram et infotainmentpanel som har ekte 3D-vising, samt et røntgensyn hvor teknologien hjelper til med å se gjennom panseret blant annet ved bruk av satellitter.

Og ja, de produserer selvsagt også på dekk.

Uansett hva de lager styrer de etter nye bærekraftmål, og dette sier blant annet alle dekkene de produserer i 2050 skal være av 100 prosent bærekraftige produkter. Og da gjelder det å tenke nytt.

Det gjorde de helt klart tilbake i 2018, for da kunne de vise fram et bildekk som også besto av et meget overraskende materiale ‒ løvetann. Ja, disse gule viltvoksende blomstene som er satt så liten pris på at de er klassifisert som ugress. Franskmennene kaller de endog pissenlit, noe som betyr noe i nærheten av «å pisse i senga».

Continental setter iallfall pris på løvetann, og kunne for tre år siden vise fram en spesialmaskin som kunne utvinne gummi fra løvetannrøtter. Håpet var, og muligens fortsatt er, å lage serieproduserte bildekk takket været de gule ugresset. Løvetanndekk til de langt lettere syklene har de for lengst laget.

Nå kaster de seg over noe som selv ikke Continental setter pris på ute i naturen, nemlig brukte plastflasker. Her er stikkordene gjenbruk og sirkulær økonomi.

Bærekraft betyr også å utnytte materialer som har gjort sin primæroppgave, og rundt såkalte PET-flasker er det mulig å hente ut polyester ‒ en viktig ingrediens i gummidekk.

Continental og fiberspesialisten Otiz har nå utviklet en teknologi som gjør det mulig å resirkulere plastflasker uten tidligere nødvendige kjemiske trinn, og dermed på en enda mer miljøvennlig måte.

Her blir blant annet flaskene sortert og korkene fjernes, før flaskene blir rengjort. Så blir de makulert og smeltet og granuleres, og deretter følger noe som er kalt faststoff-polymerisering og en modifisert spinningsprosess.

Til slutt står Continental igjen med et polyestergarn som er produsert på en langt mer miljøvennlig måte enn tidligere.

‒ Allerede i 2022 kan vi bruke materialer fra denne prosessen i dekkproduksjon, sier produktsjef for Continental Dekk Norge, Knut Knudsen.

Et konseptdekk med et slikt garn fra plastflasker skal vises under den internasjonale bilutstillingen i München i september, og dette skal ha samme kvalitet som helt nye materialer og er like stabile, og bør således passe godt til dekkproduksjon.

‒ Continental satser mye på innovasjon og jobber stadig for å finne mer bærekraftige måter å produsere dekk på. Vi har i flere år laget sykkeldekk av løvetann, og at vi nå også kan ta i bruk brukte brusflasker er nok et skritt i riktig retning, sier Knudsen.

Les også:

Les mer om:

Nyheter