BMW med sin første helelektriske sikkerhetsbil

Elbilsatsingen smitter nå over til motorsporten, og BMW har bygd om en i4 til en sikkerhetsbil.


Det er ikke bare formel 1 som har fått sin elektriske søsterserie, for også toppserien i roadracing kan skilte med en elektrisk søster.

Den til formel 1 heter formel E og sorterer som F1 under paraplyen til det internasjonale bilsportforbundet FIA, mens motoGP er i regi av den den internasjonale motorsykkelunionen FIM hvor også den elektriske motoE befinner seg.

Og man kan trygt sin at motoE fikk en vanskelig start, for før det første runden i 2019 og altså som et støtteløp til motoGP tok det fyr da syklene sto for lading og brant deretter opp.

Men i juli 2019 var det endelig klart for det aller første løpet som ble kjørt i Tyskland, og morsomt nok kom den første vinneren fra vårt naboland Finland, nemlig Niki Tuuli.

MotoE kjørte seks runder i 2019, sju runder i 2020 og det er også planlagt sju runder i 2021.

Fire av disse er allerede kjørt, og den neste blir Østerrike Grand Prix 15. august. Da skal det konkurreres på selveste Red Bull Ring, en bane som også er verter for formel 1-sirkuset.

Og selv om BMW ikke selv deltar i motoE, sparer de ikke på kruttet foran den kommende runden. BMW M har nemlig levert sikkerhetsbiler til motoGP-sirkuset siden 1999, og som sikkerhetsbil til motoE-serien har de brukt hybriden BMW i8.

Men nå har BMW M kastet seg over den kommende i4, merkets fjerde elbilmodell. Så selv om norske kunder fortsatt må vente noen måneder på bilen, kan de altså se en potent versjon i aksjon rundt Red Bull Ring i august.

BMW har nemlig på gang en versjon kalt BMW i4 M50, og denne kan by både på firehjulsdrift og vanvittige 544 hestekrefter. Den klarer 0-100 km/t på under 4 sekunder, og har en toppfart på 225 km/t.

Rekkevidden er også solid, for den er oppgitt til 510 kilometer. Nå er ikke det like langt som lillesøster i4 eDrive40 med kun bakhjulsdrift, for denne skal ifølge WLTP-tallene rulle hele 590 kilometer.

Den i motoE er stort sett den samme versjonen under skallet, noe som altså betyr et drivverk med 544 hk og M-støttet chassis-teknologi som skal gi bedre kjøreegenskaper.

‒ Med BMW i4 M50 går vi inn i en ny æra, og presenterer vår første M med et fullt elektrisk drivverk, sier Markus Flasch, administrerende direktør i BMW M.

‒ Med den første M BEV (Battery Electric Vehicle) setter vi kursen for en framtid, hvor kombinasjonen av ekstremt sportslige biler og elektrifisering er et spennende tema. Vi viser at alt mennesker har verdsatt rundt M ‒ den typiske emosjonelle M-kjøreopplevelsen med sportslighet, kraft og dynamikk ‒ også er mulig i et fullt elektrisk kjøretøy.

BMW i4 skal etter planen komme i november, men det blir altså mulig å stifte bekjentskap med den ville M50-versjonen allerede i august.

Faktisk allerede nå, for her har du bildene av den nye sikkerhetsbilen til motoE, mer eksakt en BMW i4 M50 Safety Car.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter