Er Norgespris en god avtale for de som lader opp elbilen hjemme? (Fotos: NAF)

Betyr Norgespris billigere hjemmelading?

NAF har regnet på regjeringens foreslåtte Norgespris på strøm.


Det nærmer seg valg, så nå gjelder det å komme med løsninger på større utfordringer. Regjeringen, det vil si Arbeiderpartiet, lokker med en ny løsning på den mange års strømpris-utfordringen.

De vil lansere en ny fastpris som lyder på 40 øre kWh gjennom en avtale de kaller Norgespris, mens for eksempel Frp kun vil ha en makspris og dermed også gi kundene den billige strømprisen.

-->
Det store spørsmålet er om Norgespris er en god avtale, og for å finne ut det er det bare en ting å gjøre ‒ regne på det. Som det å lade opp elbilen hjemme.

Vi har for lengst bikket 800.000 elbiler som har fått norske skilt, og i de fleste tilfellene blir elbilen ladet opp hjemme. Så hva det koster å lade opp elbilen er et viktig spørsmål for mange. 

NAF er også opptatt av dette, og har rett og slett sammenlignet Norgespris-avtalen med en spotprisavtale. 

‒ Vårt regnestykke viser at det er noen kroner å spare på å lade til Norgespris, men det er vel så mye å vinne på å lade til spotpris når strømmen er billigst, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Den foreslåtte Norgesprisen skal etter planen introduseres 1. oktober, og varer i ett år om gangen. 

‒ Norgespris vil spare deg for noen hundrelapper i året på elbillading, sammenliknet med snittprisen på strøm over et helt år. Det viser en utregning vi har gjort, sier Sødal.

Automobilforbundet forklarer at i motsetning til oppvarming er bruken av strøm til elbillading relativ stabil gjennom året, så her går det omtrent like mye strøm om vinteren når strømprisene normalt er høyere som på sommeren når strømmen tradisjonelt er billigere. 

‒ Velger du Norgespris, går du glipp av de lave prisene om sommeren til elbilladingen. Lader du smart, kan du til og med få betalt for å lade bilen i perioder på sommerstid, sier Sødal.

Nye løsninger åpner for smart lading av elbilen, og dette betyr at elbilens batteri automatisk lades opp når strømprisen er på sitt rimeligste. Dette skjer gjerne om natten når forbruket er på sitt laveste. 

Noen gjør også dette manuelt, så her kobler de rett og slett til laderen på natten eller når strømprisene er på sitt laveste.  

‒ Er du bevisst på når du lader bilen, får du de laveste strømprisene. Ofte vil du betale langt mindre enn snittprisen gjennom døgnet, sier Sødal.  

De som ikke går for en eventuell Norgespris vil fortsatt få strømstøtten som reduserer de høyeste pristoppene.

‒ Lader du smart, kan du spare mer penger på å velge spotpris fremfor regjeringens foreslåtte fastprisavtale. Så ikke la elbilladingen være avgjørende i valget om Norgespris, avslutter Nils Sødal.  

For ja, spotpris kombinert med smartlading er, vel, det aller smarteste.

  • Lading med Norgespris: 2.290 kroner i året  
  • Lading med spotpris fordelt utover hele døgnet, med utgangspunkt i gjennomsnittlig spotpris i 2024 (spotpris 48,66 øre per kWh): 2.550 kroner i året  
  • Lading med spotpris fordelt utover hele døgnet, med utgangspunkt i gjennomsnittlig spotpris i 2023 (spotpris 76,08 øre per kWh): 3.344 kroner i året med strømstøtte. 
Fakta om utregningen: 

  • Årlig kjørelengde 12.000 km  
  • Gjennomsnittlig forbruk 20 kWh per 100 km  
  • 4 øre per kWh i påslag hos strømselskapet  
  • Alle utregningene er gjort med redusert moms på nettleie, til 15 prosent.  
  • I utregningene av årlig ladekostnad er det lagt på påslag, strømmoms og nettleie inkl. avgifter basert på nettleieprisene hos Elvia.
Les også:

Hva tenker du

Les mer om:

Forbruker NAF Motor