Vi har tatt med åtte elbiler som vi tror blir salgsvinnerne i 2020 og klare favoritter hos forbrukerne. En dyrere high-end bil, to billige biler, og fem sannsynlige favoritter i mellomklassen.
Audi e-Tron GT
Fire seter, men stort bagasjerom
Målgruppen Audi prøver å nå med denne bilen er kanskje ikke veldig opptatt av at bilen skal ha fem seter og god lagringsplass. Audi e-tron GT har fire seter og overraskende god lagringsplass. Bagasjerommet er på opptil 450 liter, og takket være mangelen på en konvensjonell forbrenningsmotor er det også et bagasjerom på 100 liter under panseret.BMW iX3
BMW kommer med en videreutvikling av den tidligere modellen BMW X3, og en nytolkning av det klassiske designet. Dette er altså BMWs første helelektriske SUV, og lansering forventes i 2020. Kombinert med nye felger, en ny separat drivenhet og kraftigere batterier, representerer BMW iX3 den femte generasjonen av BMWs elektriske teknologi kalt eDrive. Bilen skal ha en ladetid på 30 minutter med 150 kW hurtiglading, og vil kunne klare over 40 mils kjøring med en ytelse på 200 kW, tilsvarende 270 hestekrefter. Estimert pris fra rundt 700 000 kroner.Polestar 2
Honda E - Liten og søt bybil
Våren 2020 blir denne retroinspirerte modellen Hondas aller første elbil. Bilen kommer både i standardversjon med 136 hestekrefter, eller med en avansert versjon med 154 hestekrefter og ekstrafunksjoner som f.eks lydanlegg, parkeringshjelp og ryggekamera. Begge modellene kommer med batteri på 35,5 kWh. Bilen lanseres sammen med en ladeboks som kan lade bilen på litt over 4 timer, men med hurtiglading får du fylt 80% på en halvtime. Honda E kommer i fargene svart, hvitt og grått. For de mest vågale kan Honda friste med fargene limegrønn eller lyseblå. Med en rekkevidde på 22 mil, er bilen ideell for bykjøring. Bilen skiller segHonda har helt klart gjort en spennende inntreden på det elektriske markedet med denne modellen! Pris fra 253 300 kr.MG ZS EV - Comfort og Luxury
MG ZS EV kommer i to versjoner, innstegsutgaven Comfort og den dyrere Luxury-versjonen. MG ZS EV er en SUV med moderne former i en kompakt innpakning. Bilen er 4,3 meter lang, 1,80 meter bred og 1,64 meter høy. Dette betyr at MG ZS EV dermed er marginalt kortere, smalere og lavere enn Volvo XC40. Den er ikke blant de største når det kommer til rekkevidde heller. Batteriet på 44,5 kWh gir den en rekkevidde på 263 kilometer. Ladefarten er grei, og det tar deg 40 minutter å fylle batteriet til 80 prosents kapasitet. Motoren yter 143 hestekrefter med et dreiemoment på 353 Nm, og batteriene er som på de fleste moderne elbiler plassert under gulvet. Den kommer også med infotainment, og har støtte for både Android Auto og Apple CarPlay. Den første lasten med MG ZS EV har ankommet Norge, som betyr at MG har formelt gjort comeback i Norge. Pris fra 239 890 kr. Her er flere bilder av MG ZS EVTesla Model Y
Tesla Model Y blir sannsynligvis en av favorittene i 2020. Tesla har en ekstremt sterk posisjon i det norske markedet, og flere kommer til å kaste seg over denne allsidige elbilen. Tesla Model 3 var den mest populære bilen i Norge i 2019 Spørsmålet er om de andre bilene vi har nevnt, kommer til å gi Tesla en utfordring her til lands. I mellomklassen blir Polestar 2 en sterk konkurrent, mens både MG ZS EV og Honda E kan være et alternativ for de som søker en bil nr 2 som duger til kortere avstander. For de aller mest pengesterke kjøperne, tror vi Audi e-tron GT blir den soleklare favoritten.Allsidige Model Y
Model Y gir maksimum allsidighet — den kan transportere sju passasjerer og bagasjen deres. Du kan legge ned hvert sete i den andre seteraden uavhengig, noe som gir fleksibel oppbevaring av ski, møbler, bagasje og mer. Lasting og lossing gjør du enkelt og raskt med bakluken som åpnes fra et lavt bagasjeromsgulv. Alle nye Tesla leveres standard med nødbremsing, kollisjonsvarsling, advarsel om blindsone og mer. Model Y har fullverdige selvkjørende egenskaper, noe som gjør det mulig å kjøre i bygater og på motorveier avhengig av myndighetsgodkjenning, samt evnen til å finne deg hvor som helst på en parkeringsplass. Pris fra 520.000 kronerMustang Mach-E
Mustang Mach-E har en estimert startpris på 412.000 kroner, og den med lengst rekkevidde skal kunne rulle i 600 kilometer. Det åpnes for lading med 150 kW, og den kommer med neste generasjon SYNC infotainment-system som byr på en berøringsskjerm på hele 15,5 tommer som også åpner for styring gjennom sveipe- eller klypebevegelser. Selvsagt må en Mustang også forflytte seg relativt greit, og Ford opplyser at 0-100 km/t klokkes inn en plass under 4 sekunder for GT-versjonen. Det er solid. Mustang Mach-E kommer i flere versjoner, mer eksakt i fem foreløpige varianter. De med standard rekkevidde har et batteri på 75,7 kWh, mens de med lang rekkevidde har et batteri på 98,8 kWh. Alle disse fem er ventet mot slutten av året.- Mustang Mach-E RWD (bakhjulstrekk) med en rekkevidde på opptil 450 kilometer (standard range) med 258 hk som starter fra 412.000 kroner.
- En Mustang Mach-E RWD (bakhjulstrekk) long range med rekkevidde på opptil 600 kilometer med 285 hk starter fra 463.400 kroner.
- Mustang Mach-E AWD (firehjulstrekk) long range byr på 540 kilometers rekkevidde med 337 hk starter fra 544.400 kroner.
- Mustang Mach-E AWD (firehjulstrekk) standard range med opptil 420 kilometer rekkevidde og 258 hk og en startpris på 482.000 kroner.
- Og til slutt den komplett utstyrte «First Edition», med 540 kilometers rekkevidde, firehjulstrekk og 337 hk. Denne kommer i et begrenset antall og koster 589.000 kroner. Førsteutgaven kommer også med Grabber Blue, en farge som kun kan velges for denne.