Det kan være litt komplisert å nøste opp i Audis historie, for tilbake i mellomkrigstiden var det ganske så kaotiske tilstander i den tyske bilindustrien.
Men det hele begynte uansett med den tyske ingeniøren August Horch, som jobbet for Karl Benz på slutten av 1890-årene. Han fikk som så mange på den tiden egne ambisjoner, stiftet sitt eget selskap kalt A. Horch & Co. og kom med sin første bil i 1901.
-->
En annen vanlig ting på den tiden var disputter, og en slik førte til at Horsch måtte forlate sitt eget selskap i 1909.
Han startet opp et nytt, men fikk nå ikke lov til å bruke sitt eget navn. Så han bladde i den latinske ordboken og fant ut at horsch som betyr «å lytte» på tysk ble audi på latinsk, og dermed ble Audi Automobilwerke opprettet i 1910.
Hopper vi fram til 1932 var det altså kaotiske tilstander i den tyske bilindustrien, og for rett og slett å overleve fant fire merker sammen. To av disse sto Horsch opprinnelig bak, nemlig Audi og Horch, og de to andre var DKW og Wanderer.
Så de fire dannet Auto Union, en annen forløper til Audi i dag, og denne unionen var mest kjent for sine racerbiler.
For sammen med Mercedes sto de bak de legendariske racerbilene kjent som Silver Arrow, og en av disse bilene noterte seg for vanvittige 432 km/t på Autobahnen. Denne fartsrekorden på offentlig vei sto faktisk helt til 2017.
Etter krigen og da restriksjonene Tyskland var ilagt opphørte i 1949, ble det også blåst liv i Auto Union med Ingolstadt som hovedsete. Mercedes hadde heller ikke glemt det gamle samarbeidet, så i 1958 sikret Daimler seg kontroll på selskapet.
Men de fikk aldri sving på produksjonen, og andre planer kom også i veien.
Så i 1964, med en ny fabrikk på trappene og en lovende 4-takts motor i emning, bestemte de seg for å selge 50 prosent av selskapet til Volkswagen. Den rivaliserende tyske gruppen med folkebilen Bobla som en storselger sikret seg kjapt de resterende 50 prosentene, og tok grep.
Merket DKW, for øvrig grunnlagt av danske Jørgen Rasmussen i 1916, ble den gang solgt med en 2-taktsmotor, men nå var det firetakt som gjaldt. Volkswagen byttet ut motoren, og byttet like godt også navnet fra DKW til Audi ettersom dette var en helt ny 4-takts modell.
Og de nye modellene var rett og slett navnet etter hvor mange hestekrefter motoren hadde, og dermed så modeller som Audi 60, Audi 75 og Audi 80 dagens lys.
Merket fikk også fire ringer som en logo, og dette symboliserte altså Auto Union med sine fire bilmerker.
I 1969 sikret også Volkswagen-gruppen seg selskapet NSU som de fusjonerte med Auto Union, og dannet Audi NSU Auto Union. Dette er det Audi-merket vi kjenner i dag, og Audi fjernet NSU og Auto Union fra selskapets navn i 1985.
Etter fusjonen hadde Audi en formidabel samling av motorer. De spente seg fra de luftkjølte motorene i bakhjulsdrevne NSU Prinz-serien til de vannkjølte 4-sylindrede motorene på forhjulsdrevne Audi 60 og Audi 100, og ikke minst den roterende motoren i den futuristiske NSU Ro 80. Det var et teknologisk virvar.
Så en ansatt kom opp med en idé om å kommunisere dette teknologiske mangfoldet som et konkurransefortrinn i 1970.
Ansatte i Audis reklameavdelingen utviklet deretter et slagord som mennesker over hele verden nå gjenkjenner: «Vorsprung durch Technik».
Det nye slagordet dukket opp første gang i en stor annonse i januar 1971. Rett etter dukket det også opp i Audi NSU-brosjyrer. Audi 100, Audi 100 Coupé S, Audi 80 og Audi 50 ‒ alle representerte på sin måte «Vorsprung durch Technik».
Siden fikk slagordet sine tilpasninger, som «Audi. En fin bit teknologi» og «Audi. Avslappet kjøring med perfekt teknologi», men som vi vet er det originale ofte det beste. Så selskapet falt stadig tilbake til den fengende standardfrasen.
Med introduksjonen av Audi quattro i 1980 dukket slagordet stadig oftere opp. Den største opplyste reklametavlen i Europa på den tiden ble installert på et høyhus langs A9 Autobahn ved avkjørselen mot Ingolstadt-Nord: En rødbrun oval Audi-logo med slagordet «Vorsprung durch Technik».
Slagordet ble deretter en fast del av Audis identitet i oktober 1986, for da ble det også brukt i salgsbrosjyrene til Audi 80.
I dag, 50 år senere, er det synonymt med selskapet.
En ny spesialutstilling med tittelen «Living Progress ‒ 50 Years of Vorsprung durch Technik» ble åpnet i desember, og besøkende i Audi Forum Neckarsulm kan selv se det tyske merkets lidenskap for teknologi gjennom årene.
Men hvilke milepæler la grunnlaget for at «Vorsprung durch Technik»? Og hvorfor brukes det fortsatt?
Hvem er bedre å svare på det enn Oliver Hoffmann, styremedlem i Audi AG for teknisk utvikling?
‒ Den viktigste milepælen for meg er quattro-teknologi, sier han.
‒ Ikke bare la det grunnlaget for rallysuksessene, det representerer også overføringen av vår erfaring fra racing til serieproduksjon. Siden har quattro og Audi gått hånd i hånd.
‒ Like viktig var den første Audi A8 med Audi Space Frame-teknologi i 1994, som hjalp oss til å sementere vår plass i premium-segmentet.
På 2000-tallet dominerte de også Le Mans fullstendig. Med nye teknologier som FSI, Turbo-FSI, laserlys, Ultra-teknologi og hybrider, herjet de fire ringene med konkurrentene i det berømte løpet, og kun to av vinnerne mellom 2000 og 2014 kjørte noe annet enn en Audi.
Aluminiums-kompakte A2 1.2 TDI debuterte også: Den var den første, og til nå, den eneste 4-dørs 3-liters bil.
I 2018 tok Audi sitt neste kvantesprang med introduksjonen av Audi e-tron, den aller første fullelektriske Audi-modell som gikk inn i serieproduksjon.
Tre år senere kunne de rulle ut Audi e-tron GT, en bil med et sportslig og moderne design som ifølge Audi skal vise at framtidens e-mobilitet også blir spennende.
Her er slagordet «Future is an Attitude», noe som er et lite spark mot alle de som fortsatt har fordommer mot elbiler.
Og selv om Audi nå kjører etter en grønn plan som skal gjøre de karbonnøytrale i 2050, skal de fortsatt fokusere på et forsprang i teknikken.
‒ Vi utvikler oss til å bli en leverandør av bærekraftig førsteklasses mobilitet, og ønsker å være ledende her, sier Hildegard Wortmann, styremedlem i Audi for salg og markedsføring.
‒ Derfor fokuserer vi vår innsats for å være en teknologisk leder på miljøvennlig kjøring. Det er i tråd med dette at Audi ikke vil introdusere noen nye modeller med forbrenningsmotorer fra 2026, legger hun til.
Audi skal altså bli et elbilmerke de også.
‒ Vi omdefinerer fremskritt og fokuserer på bærekraft, digitalisering og elektrifisering. Det handler om å gi et bidrag til en levelig framtid med meningsfull teknologi, sier Wortmann.
Og her ligger nøkkelen i «Forspranget ligger i teknikken».
‒ Vårt privilegium er at vi aldri har vært drevet av endring, men vært drivere for endring. I en tid med ny mobilitet ser vi ikke bare fremskritt som ny teknologi, toppmoderne design og en digital opplevelse, sier hun.
‒ Vi tenker også utenfor bilen. I framtiden vil det handle mer om omfattende mobilitetsløsninger, som inkluderer infrastruktur.
‒ Audi vil ikke hvile på den teknologiske utviklingen de siste årene. Audi er det mest progressive premiummerket fordi vi alltid ser på framtiden som en mulighet, og former den aktivt. «Vorsprung» er en sinnstilstand, slår hun fast.
Milepæler:
1971: Første gang «Vorsprung durch Technik» ble brukt
1972: Audi 80 B1 ‒ lettvekt med en ny OHC-motor. La teknisk grunnlag for VW Passat
Tidlig 1980-tallet: Utviklingsbilen Audi 100 C3 ble vist
1980: Audi qattro debuterte
1986: Audi 80 B3 viste vei for enda mer kvalitetsbiler
1988: Audi kom med sin første V8
1994: Audi A8 med Space Frame ‒ første serieprodusert bil med aluminiumsdesign
1995: Audi TT viste et helt nytt design
1999: Audi A2 1.2 TDI med et forbruk på 0,3 l/mila. A8-teknologi i den kompakte bilen
2012: Audi R8 ‒ første superbil og kom med racingteknologi og løsninger
2018: Audi e-tron ‒ første masseproduserte elbilmodell
2021: Audi e-tron GT ‒ den første helelektriske Gran Turismo-modellen