- Annonse -
HjemElbilerBugatti, Porsche og Rimac danner nytt superselskap

Bugatti, Porsche og Rimac danner nytt superselskap

Av og til må man «rydde forsiden», som det heter i journalistikken. Dette er et eksempel. For nå skal Bugatti og Rimac utvikle nye superbiler gjennom et nytt selskap. Jøss!

Vi har skrevet det mange ganger, men gjentar det gjerne. Rimac er et av de aller heteste nye merkene i bilindustrien, og samarbeider allerede med en rekke store navn. Grunnen er at de har på gang noe særs imponerende greier, nemlig elektriske hyperbiler som de selv har utviklet stort sett fra grunn av.

- Annonse -

Så hvor imponerende?

Jo, den første serieproduserte bilen heter Nevera, en hyperbil tidligere kjent som C_Two.

Nevera er en helelektrisk hyperbil som skal lages i 150 eksemplarer, og kan by på følgende: 4 elmotorer, 1.914 hestekrefter, 2.360 Nm dreiemoment, 412 km/t i toppfart, 0-100 km/t på under 2 sekunder, en kvart mile på 8,6 sekunder, 550 kilometer rekkevidde og 500 kW lading med 0-80 prosent på 19 minutter.

I en æra der alle skal lage elbiler er dette selvsagt svært så interessant, og en rekke produsenter har allerede etablert et samarbeid med Rimac Automobili som de offisielt heter. Det inkluderer Hyundai, Kia, Porsche, Aston Martin, Automobili Pininfarina og Koenigsegg, så vi snakker om store merker her.

- Annonse -

Noen gjør litt mer enn kun å samarbeide med Rimac. Volkswagen-gruppen (VAG) gjennom Porsche kjøpte seg like godt inn i selskapet i 2018, og fikk raskt følge av Hyundai Motor Group året etter (de eier nå 12 prosent).

Men Porsche ga seg ikke med dette. For et drøyt år siden smalt Porsche ytterligere 70 millioner euro i bordet, og økte dermed sin aksjepost i Rimac til 24 prosent. Nå får vi se resultatet av dette.

Porsche er altså VAG’s representant, og i den tyske gruppen finner vi også et merke ganske så likt Rimac ‒ Bugatti. I likhet med det kroatiske merket lager også det franske merket biler som er hakket over superbiler fra for eksempel Lamborghini, et annet medlem i VAG.

De fra Bugatti er merket «luksuriøse hyperbiler», hvor den store forskjellen fra Rimac er at bilene har bensinmotorer. Franskmennene har blant annet en bil som heter Chiron Super Sport 300+, og denne har allerede bikket 300 miles per hour som den første i verden. Det er 482 km/t!

- Annonse -

Og siden begge har lignende «etternavn», Rimac heter altså Automobili og Bugattis offisielle navn inkluderer Automobiles, hadde det vel vært smart om de oppretter et felles selskap?

Så hils på Bugatti Rimac, et nytt superselskap i bilverden.

Rimac eier 55 prosent av det nye selskapet, mens Porsche eier 45 prosent. Og her er det altså Bugatti som skal være representant.

Nå betyr det ikke at Bugatti Rimac blir et nytt supermerke som tidligere lagde Rimac- og Bugatti-biler, for her snakker vi om utviklingen av hyperbiler ‒ ikke produksjon av slike. Så begge merkene lever videre med sine egne biler, fabrikker og utviklingssentre også i framtiden.

For Rimac med sine partnere blir dette litt komplisert, men selskapet har løst dette ved å opprette en ny avdeling kalt Rimac Technology som skal jobbe med disse. Grunnlegger Mate Rimac som eier 37 prosent av Rimac Group blir sjef for både Bugatti Rimac og Rimac Technology.

‒ Dette er et virkelig spennende øyeblikk i den korte, men raskt voksende historien til Rimac Automobili, sier Mate Rimac, som grunnla merket for bare drøyt et tiår siden.

‒ Vi har gått gjennom så mye på så kort tid, men denne nye satsingen tar ting til et helt nytt nivå. Rimac og Bugatti passer perfekt når det gjelder hva vi tar med til bordet. Som et ungt, smidig og fartsfylt bil- og teknologiselskap har vi etablert oss som en bransjepioner innen elektrisk teknologi.

Bugatti på sin side kan spore sin historie helt tilbake til 1909, og Porsche-sjef Oliver Blume er minst like spent på det nye selskapet som Rimac.

‒ Vi kombinerer Bugattis sterke kompetanse innen hyper sportsbilvirksomhet med Rimacs enorme innovative styrke innen det svært lovende feltet elektrisk mobilitet, sier han.

‒ Bugatti bidrar til et tradisjonsrikt merke, ikoniske produkter, unike kvalitetsstandarder og håndverk, en lojal kundebase og et globalt forhandlernettverk til det felles selskapet. I tillegg til teknologi, bidrar Rimac med nye utviklings- og organisatoriske tilnærminger.

Bugatti Rimac skal opp og stå i 4. kvartal, så resultatet av at de to supermerkene nå slår seg sammen er nok ikke altfor langt unna.

Og det må jo bli bra, for her skal altså to av de merkene som lager de aller raskeste bilene verden har sett utvikle framtidige løsninger.

Rimacs første bil heter altså Nevera, og er et elektrisk beist som selv Bugatti skal slite med å følge.

Og prisen er i seg selv i Bugatti-klassen, for en Rimac Nevera starter på formidable 2 millioner euro. Og for de pengene får du dette fartsmonsteret:

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Pininfarina Battista er ifølge italienerne selv verdens raskeste serieproduserte bil. (Fotos: Pininfarina)

Verdens rakeste: 0-100 km/t på 1,86 sekunder

En Pininfarina Battista akselerer raskere enn en Formel 1-bil. Over hos Wikipedia, dette åpne leksikonet som kan redigeres av alle...
Vakrere enn dette får man vel ikke et bilde, gjør man? (Fotos: Wiesmann)

Historiens første helelektriske kabriolet roadster(!?)

Wiesmann gjør comeback ‒ med et skikkelig lydløst smell! Se bilder. Du skal være godt over snittet bilinteressert om du...
Disse åtte bilene kan bli årets bil i Europa. (Foto: Nissan/Toyota/Subaru/Renault/Peugeot/Volkswagen/Jeep/Kia)

Disse åtte kjemper om å bli årets bil i Europa

Fem spennende elbiler har tatt seg til finalen i kampen om å bli årets bil 2023 her i Europa. Det...
Hyundai skal samme med den originale designeren bygge Pony-konseptet fra 1974 som er inspirasjonen for dagens Ioniq 5. (Fotos: Hyundai)

Hyundai skal bygge det originale Pony-konseptet

Glem Ioniq 5 og Ioniq 6. For nå skal Hyundai, sammen med selveste Giorgetto Giugiaro, lage konseptet som førte...
Som vanlig har den første snøen skapt kaos på veiene. (Fotos: Heidi Tofterå Slettemoen, Frende Forsikring)

Ja, vi er nervøse på glatta

Over halvparten av de som svarte på en ny undersøkelse sier at de sitter med hjertet i halsen under...
Mer har åpnet sin første 300 kW lynlader i Norge, og denne blir foret med strøm fra nabobygget. (Foto: Entra)

Dette bygget er en gedigen ladeplugg for elbilene

Mer Norge har satt opp sin første 300 kW lynlader, og dette anlegget bruker blant annet overskuddsenergi fra bygget...
Hyundai Norge skal kun ta inn elbiler fra og med neste år. Her den prisbelønte Ioniq 5. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Norge: Kun elbiler fra 2023

Modellen Santa Fe har allerede tatt adjø med Norge. Snart følger Tucson etter. Deretter skal det kun handle om...
Dette er verdens raskeste elbil, en Rimac Nevera. (Fotos: Rimac)

Rimac Nevera er verdens raskeste elbil

Den ultraville elektriske hyperbilen har nådd en toppfart på formidable 412 km/t. Se video. Rimac Nevera har allerede en uoffisiell...
Abarth tar det helelektriske steget med sin utgave av 500e, som jo ser ganske så elektrisk ut på dette bildet. (Fotos: Abarth)

Historiens aller første helelektriske Abarth

Lille Abarth tar et stort steg med 500e, merkets aller første elbil. Det var selvsagt uunngåelig at også Abarth tok...
Hennessey har laget det som utvilsomt må være verdens sterkeste campingbil, en mammut av en camper. (Fotos: Hennessey)

Verdens sterkeste campingbil

Det er ikke noe å lure på, Hennessey Mammoth 1000 TRX Overland er verdens sterkeste campingbil. Det er åpenbart ingen...
Et utvalg foreslår en kilometeravgift på toppen av alle andre avgifter som er i dag. (Foto: NAF)

Foreslår ny veiavgift på toppen av alt annet

I søken etter nye avgifter foreslår Skatteetaten og Statens vegvesen en ny veiavgift rettet mot elbiler. NAF er forbannet. Det...
Hyundai Ioniq 6 bryter den nye drømmegrensen på 600 kilometer. (Fotos: Hyundai)

Alle prisene på Hyundai Ioniq 6 er klare

Hyundai Norge har åpnet salget av den neste Ioniq-modellen, og dermed er også prisene klare. Forvirret. Ja, det er lett,...
Ford viser fram en ny helelektrisk 8-seters flerbruksbil, E-Tourneo Custom. (Fotos: Ford)

Ford med 8-seters elbil

Ford Pro viser fram en ny elektrisk flerbruksbil, E-Tourneo Custom. Det er travle tider over hos Ford Pro. De skal...
Lambo har på gang en krysning av Huracán og Urus, og kan vi forlange mer? Nei! (Fotos: Lamborghini)

Lambo bekrefter at rebellen kommer til neste år

En Lamborghini sportsbil født for grusen? Jepp, hils på Sterrato, som trives like godt på sanden som på asfalten. Det...
Hongqi E-HS9 risikerer å bli over 100.000 kroner dyrere med nye foreslåtte avgifter. (Fotos: HBI Norge)

Hongqi E-HS9 kan bli 120.000 kroner dyrere

Hva skjer med elbilavgiftene? Ja, godt spørsmål, men en elbil som populære Hongqi E-HS9 risikerer å bli 120.000 kroner...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her