- Annonse -
HjemElbilerBugatti, Porsche og Rimac danner nytt superselskap

Bugatti, Porsche og Rimac danner nytt superselskap

Av og til må man «rydde forsiden», som det heter i journalistikken. Dette er et eksempel. For nå skal Bugatti og Rimac utvikle nye superbiler gjennom et nytt selskap. Jøss!

Vi har skrevet det mange ganger, men gjentar det gjerne. Rimac er et av de aller heteste nye merkene i bilindustrien, og samarbeider allerede med en rekke store navn. Grunnen er at de har på gang noe særs imponerende greier, nemlig elektriske hyperbiler som de selv har utviklet stort sett fra grunn av.

- Annonse -

Så hvor imponerende?

Jo, den første serieproduserte bilen heter Nevera, en hyperbil tidligere kjent som C_Two.

Nevera er en helelektrisk hyperbil som skal lages i 150 eksemplarer, og kan by på følgende: 4 elmotorer, 1.914 hestekrefter, 2.360 Nm dreiemoment, 412 km/t i toppfart, 0-100 km/t på under 2 sekunder, en kvart mile på 8,6 sekunder, 550 kilometer rekkevidde og 500 kW lading med 0-80 prosent på 19 minutter.

I en æra der alle skal lage elbiler er dette selvsagt svært så interessant, og en rekke produsenter har allerede etablert et samarbeid med Rimac Automobili som de offisielt heter. Det inkluderer Hyundai, Kia, Porsche, Aston Martin, Automobili Pininfarina og Koenigsegg, så vi snakker om store merker her.

- Annonse -

Noen gjør litt mer enn kun å samarbeide med Rimac. Volkswagen-gruppen (VAG) gjennom Porsche kjøpte seg like godt inn i selskapet i 2018, og fikk raskt følge av Hyundai Motor Group året etter (de eier nå 12 prosent).

Men Porsche ga seg ikke med dette. For et drøyt år siden smalt Porsche ytterligere 70 millioner euro i bordet, og økte dermed sin aksjepost i Rimac til 24 prosent. Nå får vi se resultatet av dette.

Porsche er altså VAG’s representant, og i den tyske gruppen finner vi også et merke ganske så likt Rimac ‒ Bugatti. I likhet med det kroatiske merket lager også det franske merket biler som er hakket over superbiler fra for eksempel Lamborghini, et annet medlem i VAG.

De fra Bugatti er merket «luksuriøse hyperbiler», hvor den store forskjellen fra Rimac er at bilene har bensinmotorer. Franskmennene har blant annet en bil som heter Chiron Super Sport 300+, og denne har allerede bikket 300 miles per hour som den første i verden. Det er 482 km/t!

- Annonse -

Og siden begge har lignende «etternavn», Rimac heter altså Automobili og Bugattis offisielle navn inkluderer Automobiles, hadde det vel vært smart om de oppretter et felles selskap?

Så hils på Bugatti Rimac, et nytt superselskap i bilverden.

Rimac eier 55 prosent av det nye selskapet, mens Porsche eier 45 prosent. Og her er det altså Bugatti som skal være representant.

Nå betyr det ikke at Bugatti Rimac blir et nytt supermerke som tidligere lagde Rimac- og Bugatti-biler, for her snakker vi om utviklingen av hyperbiler ‒ ikke produksjon av slike. Så begge merkene lever videre med sine egne biler, fabrikker og utviklingssentre også i framtiden.

For Rimac med sine partnere blir dette litt komplisert, men selskapet har løst dette ved å opprette en ny avdeling kalt Rimac Technology som skal jobbe med disse. Grunnlegger Mate Rimac som eier 37 prosent av Rimac Group blir sjef for både Bugatti Rimac og Rimac Technology.

‒ Dette er et virkelig spennende øyeblikk i den korte, men raskt voksende historien til Rimac Automobili, sier Mate Rimac, som grunnla merket for bare drøyt et tiår siden.

‒ Vi har gått gjennom så mye på så kort tid, men denne nye satsingen tar ting til et helt nytt nivå. Rimac og Bugatti passer perfekt når det gjelder hva vi tar med til bordet. Som et ungt, smidig og fartsfylt bil- og teknologiselskap har vi etablert oss som en bransjepioner innen elektrisk teknologi.

Bugatti på sin side kan spore sin historie helt tilbake til 1909, og Porsche-sjef Oliver Blume er minst like spent på det nye selskapet som Rimac.

‒ Vi kombinerer Bugattis sterke kompetanse innen hyper sportsbilvirksomhet med Rimacs enorme innovative styrke innen det svært lovende feltet elektrisk mobilitet, sier han.

‒ Bugatti bidrar til et tradisjonsrikt merke, ikoniske produkter, unike kvalitetsstandarder og håndverk, en lojal kundebase og et globalt forhandlernettverk til det felles selskapet. I tillegg til teknologi, bidrar Rimac med nye utviklings- og organisatoriske tilnærminger.

Bugatti Rimac skal opp og stå i 4. kvartal, så resultatet av at de to supermerkene nå slår seg sammen er nok ikke altfor langt unna.

Og det må jo bli bra, for her skal altså to av de merkene som lager de aller raskeste bilene verden har sett utvikle framtidige løsninger.

Rimacs første bil heter altså Nevera, og er et elektrisk beist som selv Bugatti skal slite med å følge.

Og prisen er i seg selv i Bugatti-klassen, for en Rimac Nevera starter på formidable 2 millioner euro. Og for de pengene får du dette fartsmonsteret:

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Mercedes gir oss det aller første glimtet av innsiden til den kommende elbilen EQE SUV. (Fotos: Mercedes)

Første glimt av innsiden til Mercedes EQE SUV

Her oser det luksus! Det går unna over hos Mercedes. De hamrer nemlig ut nye elbilmodeller i et rasende tempo,...
Skoda viser nå litt av innsiden på sitt nye konsept, og der er det en stor vertikal skjerm. (Fotos: Skoda)

Skoda pirrer med en gigantisk skjerm

To uker før det nye helelektriske Skoda-konseptet blir vist fram slipper merket et bilde av innsiden, og det viser...
Dodge Durango her flankert av Challenger SRT Super Stock (t.v) og Charger SRT Hellcat Redeye lever videre inn i 2023. (Fotos: Dodge)

Verdens sterkeste SUV lever videre

Dodge har bestemt seg for å fortsette produksjonen av SUV-beistet Durango SRT Hellcat. Nå er ikke Dodge noe unntak i...
Den spilleren som første slår en hold-in-one på hull 15 i BMW Championship tar med seg en BMW i7. (Fotos: BMW)

Hovland kan vinne en BMW i7

Alt den norske golfspilleren Viktor Hovland trenger å gjøre er å slå ballen ned i hullet på ett eneste...
Mercedes forlater nå Formel E, og gjør det med stil. (Fotos: Daimler)

Mercedes forlater Formel E på topp

Etter tre sesonger er det slutt for Mercedes i Formel E, og de rundet av på best mulig måte...
Her møtes den digitale og ekte verden, for Porsche har like godt laget en ekte Sally fra «Biler». (Fotos: Porsche)

Porsche har laget en ekte Sally fra «Biler»

Dagens animasjoner visker ut grensene mellom den digitale og virkelige verden. Så hvorfor ikke lage en digital bil sånn...
Nå er det klart for ny programvare til Skoda Enyaq som gjør bilen enda bedre. (Fotos: Skoda)

Oppdateringer gir Enyaq raskere lading og bedre vinter-rekkevidde

Skoda ruller nå ut system-oppdateringene som kom med Enyaq Coupé til alle Enyaq iV-bilene. Tidligere i sommer åpnet Skoda Norge...
Candela P-12 Shuttle er en rask, sjøsyk-fri og stille flyvende elektriske ferje. (Fotos: Candela)

En flyvende og lynrask elferje

Mer behagelig enn dette blir det ikke. Candela P-12 Shuttle flyr nemlig lydløst over bølgene. Se video. Svenske Candela grunnlagt...
GT-versjonen av Kia EV6 er ganske så ekstrem ‒ og veldig moro! (Fotos: Nybiltester)

Prøvekjørt Kia EV6 GT

Som Bjørn Skifs ville sunget ‒ härligt, härligt, men farligt, farligt – Kia EV6 GT er fantastisk moro, men...
Frankrike skjenket navnet limousin til bilverden, og Peugeot har også hatt sine ganske spesielle utgaver. (Fotos: Peugeot)

Peugeots spesielle presidentbiler

Den franske presidenten kan selvsagt ikke fraktes i en helt vanlig bil, og Peugeot lager mer enn gjerne biler...
Den ypperste klassen i rallycross-VM går nå inn i en elektriske æra med helt nye elbiler. (Fotos: Red Bull)

Tidenes raskeste rallycross-biler

En ny æra starter i lille Stjørdal. Rallycross-VM har nemlig avduket sine elektriske biler. Det har kun vært en Mr....
Mate Rima hadde ikke mye høy i hatten da han ble med Nico Rosberg på jomfruturen av det elektriske beistet Rimac Nevera. (Fotos: Rimac)

Rosberg skremte vannet av Mate Rimac

Mate Rimac var ganske så svett i passasjersetet da Nico Rosberg luftet den aller første kundebilen av det som...
Brabus har gjort Mercedes EQS enda mer aerodynamisk, noe som betyr enda mer rekkevidde. Og det gjør ikke noe at den også har blitt sportsligere i utseende. (Fotos: Brabus)

Oi, Brabus har gitt Mercedes EQS mer rekkevidde

Verdens aller mest aerodynamiske masseproduserte bil har blitt enda aerodynamisk, noe som betyr enda mer rekkevidde. Da Mercedes skulle utvikle...
Mercedes-AMG-One har endelig gått inn i produksjon, fem år etter at den første ble vist fram. (Fotos: Daimler)

Endelig er produksjonen av Mercedes-AMG One i gang

En av tidens aller villeste gatebiler har endelig entret produksjonen. I 2017 var det 50 år siden AMG ble stiftet...
En ny Lamborghini Urus er bare dager unna, og den er lynrask. (Fotos: Lamborghini)

Ny lynrask Lamborghini Urus på gang

En ny Urus-utgave er rett rundt hjørnet, og er så rask at den har satt ny SUV-rekord i det...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her