For tre uker siden kunne Audi vise det første konseptet i en serie av tre, og da handlet det om en sportslig og ikke minst spektakulær elektrisk sportsbil som rett og slett kunne forandre lengden avhengig av kjøremodus.
Audi skysphere concept måler nemlig både 4,94 meter og 5,19 meter. Førstnevnte er lengden når modus står i Sport, og sistnevnte er lengden når de bilen skal sluke mil på landeveien i modusen Grand Touring.
-->
Så hvordan kan man følge opp et slik imponerende konsept? Jo, med en bil som Audi har døpt «på første klasse mot framtiden».
– Audi grandsphere concept er bil nummer to ut i konseptserien «sphere» som Audi nå lanserer, forklarer Elin Sinervo, direktør for Audi Norge i Harald A. Møller.
‒ For en knapp måned siden ble skysphere concept vist frem på Pebble Beach i California, og nå står grandsphere concept for tur på IAA i München – en luksus-sedan som tar premiumfølelse, design og innovasjon til et nytt nivå.
Mens skysphere er et litt mer sportslig konsept er altså grandsphere en diger sedan med enda mer fokus på innvendig luksusfølelse.
‒ Audi har et tydelig mål for framtiden, og det er å utvikle helelektriske, bærekraftige mobilitetsløsninger som setter føreren og passasjerene i fokus. Audi mener alvor med satsingen på den elektriske drivlinjen, noe de tydelig har vist helt siden lanseringen av Audi e-tron høsten 2018.
‒ Med sphere-konseptene tar de det nå enda ett steg videre, og gir en pekepinn på hva vi kan forvente oss av framtidens helelektriske mobilitetsløsninger i premiumklassen, sier Sinervo.
Skal man fokusere på de på innsiden behøver man mye plass, og det får man ved å øke størrelsen. Audi grandsphere er lengre enn selv limousinen Audi A8L, og strekker seg hele 5,35 meter i lengde. Den er også ganske så bred med sin 2 meters bredde, mens det litt sportslige designet gir den en høyde på 1,39 meter.
PPE-plattformen til Audi og Porsche, som offisielt heter Premium Platform Electric, sørger også for å strekke ut akselavstanden, som hos grandsphere er på solide 3,19 meter.
Alt dette sørger for at de fire på innsiden, for den har fire individuelle seter, bør kunne strekke på beina ganske så greit.
Bilen er faktisk designet fra innsiden og ut, og ikke omvendt som er vanlig. Dette på grunn av jakten på den grande sfæren ‒ derav konseptnavnet.
Audi har altså først definert den innvendige sfæren, deretter er de funnet plass til de tekniske komponentene og til slutt har de trukket de utvendige linjene og proporsjonene.
Resultatet er en bil med dører som åpner mot hverandre, og som mangler B-stolpen imellom for- og bakdørene.
Allerede før du har rukket å komme til døren, har bilen selv indentifisert de reisende ved å gjenkjenne ganglaget – en innovativ funksjon som gjør at dørene åpnes, og at de får en individuell velkomst.
Og spiller du av en video mens du setter deg inn i bilen, vil kan denne fortsette avpillingen på displayoverflaten der du setter deg.
Dette er altså en 2+2, noe som betyr et par individuelle seter foran og et par bak. Disse kan selvsagt stilles inn for å optimeres til ulike behov. Hodestøttene har egne luftdyser med filtrering og temperaturkontroll, ja, du kan til og med få en dose duft fra disse. Høyttalere som ikke kan høres av andre enn den som sitter i setet er også integrert.
Luksusen kommer også til syne mellom forsetene, for det har de plassert en kompakt, avkjølt bar med to glass – nok et tegn på at «Audi grandsphere concept» sikter mot første klasse.
Og du tenker kanskje; hva, en bar foran?
Ingen fare. Bilen befinner seg på nivå 4 på den selvkjørende skalaen, noe som betyr at den er selvkjørende i normale situasjoner. Faktisk så mye at rattet og pedalene kan gjemmes unna om den står i autonom modus, så dermed kan selv de i «førersetet» fylle champagneglasset.
Faktisk er hverken instrumenter eller sorte skjermer synlige, og Audi sier at dette er en forfinet form av «digital detox». De vil altså fjerne den digitale forurensingen på innsiden.
Der møtes passasjerene av tre og ull, syntetiske stoffer og metall, og i bærekraftens tegn finnes det ikke lær i grandsphere.
Audi forklarer videre at når bilen vekkes til liv med en fingertupp, kommer displayene til syne. Riktignok er de kun projiseringer på treoverflaten under frontruten, og visningen er avhengig av kjøremodus. I autonommodus kan overflaten benyttes som «CinemaScope», som enten viser underholdningsinnhold eller benyttes til videokonferanser.
Videre er et «svært innovativt kontrollelement» som Audi sier plassert i nærheten av døren: MMI med berøringsfri respons. Dersom føreren sitter i aktiv posisjon bak rattet kan føreren velge fra haptiske funksjonsmenyer i flere nivåer ved rotere og trykke.
Dersom føreren aktiverer autonomt kjøremodus og trekker seg tilbake, kan disse menyene fremdeles betjenes, men da gjennom en kombinasjon av blikkdeteksjon og gest-styring. Dermed kan alle funksjonene fremdeles benyttes – helt uten berøring.
Men det er mer.
Audi har nemlig plassert et panel i armlenene, slik at du alltid har touchflater tilgjengelig. I armlenene finnes det også VR-briller som kan brukes sammen med underholdningstjenestene. Bilen lærer seg preferansene til de som bruker bilen, slik at den etter hvert gir brukerne personlige forslag.
Bilen er selvsagt intelligent som få, og byr på en masse digitale tjenester som skal gjøre livet på innsiden ganske så enkelt og behagelig. Ja, den kan til og med foreslå kule stoppesteder, og det setter jo selfie-generasjonen stor pris på.
Utvendig minner grandsphere mer om enn firedørs GT enn en tradisjonell sedan, for dette er altså en elbil som trenger aerodynamiske linjer for å dra ut mest mulig rekkevidde. Ikke at det bør være et stort problem med dette konseptet.
PPE åpner for å plassere batteriene mellom akslingene, som i grandsphere kan lagre rundt 120 kWh. Det betyr ved normal kjøring en rekkevidde på rundt 750 kilometer, men heller ikke en ladestopp bør skremme altfor mye.
Plattformen åpner nemlig også for 800-voltteknologi, akkurat som den ferske Audi e-tron GT. Dette betyr en ladeeffekt på opptil 270 kW, og 10 minutter med lading er nok til å gi bilen 300 kilometer i rekkevidde. På mindre enn 25 minutter kan det 120 kWh store batteriet lades fra 5 til 80 prosent kapasitet, forklarer Audi.
Selv om dette er en luksus-sedan er det også en Audi med en dæsj av Porsche, og de to elmotorene (ja, quattro) leverer totalt 721 hestekrefter og et dreiemoment på 960 Nm. 0-100 km/t skal gjøres på litt over 4 sekunder, så direktører med dårlig tid kan puste lettet ut.
Og ja, selvsagt har grandsphere-konseptet også luftfjæringer og et aktivt og avansert understell, den skal tross alt vise Audis framtid.
Audi grandsphere er altså det andre konseptet som skal gi oss et hint om framtiden, og det tredje heter Audi urbansphere concep» og skal vises til neste år.
Felles for de tre er altså å vise hvordan biler med autonom kjøring på nivå 4 vil designes, for her åpner det seg altså nye muligheter for å designe flotte sfærer.
Audi får hjelp til dette av CARIAD, Volkswagen-gruppens tenketank for programvare, og planlegger å introdusere teknologien i andre halvdel av tiåret.
Her er flere bilder av bilen som gir oss en snikktitt inn i framtiden, Audi grandsphere concept:
Les også: