Ioniq 5 som robot-taxi

Framtiden er snart her. Hyundai vil revolusjonere måten vi forflytter oss på, og viser nå fram en robot-taxi basert på den nye elbil Ioniq 5.


Det er fort gjort å være litt vel optimistisk. En slik person er Tesla-sjef Elon Musk, som er berømt for å komme med urealistiske tidsfrister.

Tilbake i 2019 lovte Musk en hel flåte av robotkjørende taxier fra Tesla, og så sent som i oktober det året proklamerte han at det ville være én million robot-taxier (også kalt robotaxi) på veiene i 2020 ‒ garantert!

Musk er ikke den eneste som vil ha selvkjørende taxier på veiene, for dette åpner opp et enormt marked. Problemet er at verken teknologi er helt der ennå, og at myndighetene ikke er helt klar for å slippe selvkjørende taxier løs i samfunnet.

Så Tesla-sjefen var i overkant optimistisk, men det jobbes nå hardt over hele verden både for å utvikle slike biler og teste de ut i samfunnet.

Hyundai-gruppen vil gjerne være med på kappløpet, og i fjor etablerte de sammen med Aptiv et selskap som heter Motional. Aptiv er en internasjonal tungvekter innenfor felt som avansert sikkerhet, elektrifisering og tilkoblede tjenester for kjøretøyer.

Motional, et navn som skal beskrive bevegelse, har som å komme med robot-taxier, og har på rekordtid utviklet en meget passende bil til dette formålet.

Hyundai-gruppen har to nye elbiler som kunne vært brukt til dette, Kias EV6 eller Hyundais Ioniq 5. De falt ned på sistnevnte.

Ioniq 5 ble lansert rett før sommeren og er allerede på plass i Norge, men en vanlig utgave holder ikke om de skal brukes som robot-taxi. Da må bilene nemlig opp på nivå 4 på den selvkjørende skalaen, et nivå der man rett og slett kan fjerne rattene fra bilene.

Og framtidige robot-taxier må selvsagt også være lokalt utslippsfrie.

Begge disse boksene haker utgaven kalt Ioniq 5 robotaxi ut.

Nå har ikke Motional trengt å bry seg om nullutslipp, for Ioniq 5 er som kjent en elbil. Den er også ganske så moderne, og har flere førerassistenter som gjør den selvkjørende i visse situasjoner.

Men den utgaven som skal bli en selvkjørende bil er langt mer komplisert, og Motional og Hyundai-gruppen har bygget spesialversjonen fra bunnen av.

Robotaxi inkluderer mer enn 30 sensorer, som er en kombinasjon av kameraer, radarer og lidar. Dette åpner for at bilen kan registrere alt rundt seg, takket være høyoppløste bilder, og ultralang avstandsmåling av objekter for trygg autonom ferdsel i forskjellige kjøremiljøer.

Ioniq 5 robotaxi er også utstyrt med Motionals førerløse teknologi, og dette inkluderer også avanserte maskinlæringssystemer.

«Systemet benytter seg av data som er samlet inn over flere tiår, og det gjør at bilen trygt kan navigere seg gjennom utfordrende og komplekse kjøresituasjoner», forklarer Hyundai.

Resultatet av alt dette skal være en sømløs integrasjon mellom bilen og den førerløse hjernen.

‒ Robotaxi representerer virkeliggjøringen av Motionals visjon for en førerløs framtid, sier Karl Iagnemma, president i Motional.

‒ Gjennom vårt strategiske partnerskap med Hyundai Motor Group og Aptiv har vi en ekspertise innen bil og teknologi som er uten sidestykke gjennom hele vår utviklingsprosess. Dette dype samarbeidet gjør oss i stand til å produsere en robot-taxi som både er svært sikker og holdbar. I tillegg er den kostnadsoptimalisert for global produksjon. Vi har fokusert på massekommersialisering, og Ioniq 5 robotaxi er bygget for det formålet.

I dag er ikke det å lage en bil som kjører av seg selv en umulighet, men det gjelder altså å overbevise myndighetene om at slike biler faktisk er trygge.

Hyundai sier at «det er sikkerhetsfokus i enhver funksjon, blant annet i navigering, styring, bremsing og kraftutnyttelse, for å gi en trygg og behagelig kjøretur til enhver tid».

Motional har også integrert noe som er kalt «Remote Vehicle Assistance», og dette gjør at en operatør kan koble seg til bilen og dirigere den videre om det skjer noe uforutsett ‒ for eksempel ved veiarbeid, flom eller liknende.

‒ Hyundai Motor har videreutviklet sin Ioniq 5, som er en batterielektrisk bil bygget på selskapets dedikerte elbilplattform, til å bli en ny plattform for fullautonome kjøretøyer, sier Woongjun Jang, som er leder for Hyundai Motor Group senter for autonom kjøring.

‒ I Ioniq 5 robotaxi har vi lagt til en rekke ekstraordinære systemer, i tillegg til et bredt utvalg av essensielle teknologier som sikrer trygghet og komfort for passasjerene. Ved å klare å integrere gruppens Ioniq 5 robotaxi med Motionals førerløse teknologi, kan vi stolt fortelle at vi har nådd enda en viktig milepæl på veien mot kommersialisering.

Vi husker Musk og hans deadline på 2020. Motional setter sin deadline til 2023, og den er kanskje litt mer realistisk enn det den til Tesla-sjefen var.

Teamet bak Motional har ifølge Hyundai flere tiårs ekspertise innenfor førerløs teknologi, noe som har gitt dem «unik erfaring med kommersialisering av autonome robot-taxier», som de selv sier.

Gjennom den selvkjørende tjeneste på Lyft-nettverket i Las Vegas har de transport hundretusenvis av forbrukere, og dette nettverket har ifølge Hyundai verdens mest etablerte robot-taxiflåte. Lyft er den største konkurrenten til Uber, som selv utvikler selvkjørende biler sammen med blant andre Volvo.

Motional tar altså med seg mye erfaring inn i den neste fasen av sin kommersialiseringsstrategi, og det er en helt førerløs tjeneste som skal lanseres på Lyft-plattformen i 2023.

Da vil Ioniq 5 robotaxi benyttes en rekke steder i USA, og skal legge grunnlagt for å gjøre førerløs teknologi og robot-taxier tilgjengelig for resten av verden.

Så forhåpentlig er den førerløse framtiden snart her.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter