HjemNyheterNorske bilister sliter med to ting

Norske bilister sliter med to ting

Avstand og vikeplikt er såpass trøblete for mange nordmann at det resulterer i krasj. Faktisk en masse kollisjoner.

Vi er alle klar over det, men vi glemmer det titt og ofte. Det med avstand.

- Annonse -

Faktisk, og hold dere fast nå, blir en kjøretøyskade etter en påkjørsel bakfra rapport inn til norske forsikringsselskaper sånn cirka tre ganger hver time ‒ året rundt.

Totalt viser nemlig tall som If har hentet fra bransjeorganisasjonen Finans Norge at det i 2020 ble meldt inn 24.763 skadetilfeller med årsak «påkjørt bakfra», noe som rundt regnet er hvert 20. minutt.

Og det er her «hold avstand» kommer inn. Tommelfinger-regelen sier 3 sekunder mellom bilene, noe som bør gi førerne tid nok til å reagere om kjøretøyet foran bremser opp.

– Husk å holde god nok avstand til bilen foran! På kjøreskolen lærer vi å telle sakte inni oss – «1001-1002-1003» – for å ha tid til å reagere og bremse. Dessverre kan det se ut som dette rådet blir litt glemt etter hvert, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If.

- Annonse -

– Heldigvis skjer de fleste påkjørsler bakfra i kø og i lav hastighet, men det høye antallet skader viser at det er viktig å være skjerpet og følge godt med på veien uansett om bilen kjører sakte eller fort, legger han til.

En del av skadene på for- og bakskjerm skjer også på parkeringsplasser og parkeringshus.

‒ Ryggeskader her er ganske vanlig, opplyser Clementz.

If har altså sjekket hvilke typer skader som var de vanligste i 2020, og støtfanger foran var altså eneren etterfulgt av støtfanger bak.

- Annonse -

Men det er en ting til mange norske bilister sliter med ‒ vikeplikten. Mer bestemt høyreregelen.

Kjører man ikke på en vei med forkjørsrett er altså det vanlige at man har vikeplikt for de som kommer fra høyre. Det betyr at du skal vike for kjøretøy som kommer fra samme side som passasjersetet foran befinner seg ‒ altså til høyre.

Om du er usikker på om du faktisk befinner deg på en forkjørsvei kan du se etter de trekantete vikepliktskiltene til veibanen for den kryssende trafikken. For de som har laget fareskiltene har faktisk gjort noe ganske så genialt med vikepliktskiltet.

Vanlige fareskilt er altså trekantede med den spissen enden opp, mens vikeplikt-skiltet er det eneste med spissen ned. Dermed kan du faktisk se at det er et vikepliktskilt selv om du bare ser det bakfra. Ja, smart.

Mange roter åpenbart med vikeplikten, noe analysen til If helt klart viser.

– Det er flere skader på den høyre siden enn den venstre. Særlig høyre forskjerm og fremre dør på høyre side peker seg ut, sier Clementz.

‒ Her er den såkalte skadefrekvensen 20-25 prosent hyppigere enn på motsatt side. Disse skadene kommer gjerne når føreren ikke overholder den såkalte høyreregelen, altså alminnelig vikeplikt for bilen som kjører ut i veien fra sideveien til høyre.

Noe av forklaringen kan være at lokalbefolkning selv har «erklært» at enkelte veier er forkjørsveier, men det er en gambling som kan bli svært dyr.

– En del steder er det nærmest blitt uformelle forkjørsveier uten skilting, fordi den lokale sedvanen har gjort at veier med relativt mye trafikk blir trafikkert som om den var en forkjørsvei.

– Ved en forsikringsskade hjelper det dessverre lite å skylde på at «alle andre kjører jo sånn». Forsikringsselskapene og politiet legger naturligvis trafikkreglene, skilting og veimerking til grunn, sier Clementz.

If opplyser at det i 2020 var 13.693 skadetilfeller av «kryssende kjøreretninger» meldt inn til forsikringsselskapene. En stor andel skyldes at høyreregelen ikke ble overholdt.

Så husk 3-sekundersregelen når det kommer til å holde avstand, og at man normalt har vikeplikt for de som kommer fra høyre ute i trafikken.

Her er topp-10 av skader innrapportert til forsikringsselskapene i 2020:

  1. Støtfanger foran
  2. Støtfanger bak
  3. Høyre skjerm foran
  4. Venstre skjerm foran
  5. Høyre dør foran
  6. Venstre dør foran
  7. Høyre dør bak
  8. Høyre skjerm bak
  9. Grill
  10. Venstre hovedlykt

Kilde: Forsikringsselskapet If

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Cadillac Lyriq befinner seg nå i soloppgangen, og er snart på plass i USA. (Fotos: Cadillac)

Cadillac Lyriq har fått rekkevidde og pris

Muligens inspirert av den ekstreme interessen rundt Ford F-150 Lightning, har Cadillac trykket på gasspedalen såpass mye at Lyriq...
Rolls-Royce har gitt Phantom en midtlivs-oppdatering. (Fotos: RR)

Phantom ‒ ånden kjører videre

Rolls-Royce har gitt Phantom en ansiktsløfting, uten at de har endret altfor mye på generasjonen som kom i 2017. Vi...
For første gang har en robot lakkert et avanserte kunstverk på en bil. (Foto: ABB)

For første gang har en robot lakkert bilkunst

En robot lakkerte kunstverk på bare en halv time. Se bilder og video. Det er ABB Robotics som kan fortelle...
Renault trekker seg nå ut av Russland. (Foto: Renault)

Renault selger sin store Russland-virksomhet

45.000 ansatte i Russland får nye arbeidsgivere. Det franske Renault-konsernet gikk faktisk mot strømmen da Putin fant ut at han...
Bilia kjøper opp den norske Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. (Fotos: Bilia)

Oslo-forhandleren som ledet an I-Pace-salget er solgt

Bilia har kjøpt opp Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. Insignia, forhandler av Jaguar, Land Rover og ikoniske Morgan, levde et ganske...
Nio har åpnet det første servicesenteret i Norge. (Fotos: Nio)

Nio åpnet sitt første servicesenter

Ny norsk milepæl for merket som også tilbyr mobil service. Vi har blitt vant til at nye kinesiske bilmerker med...
Dette er en fullstendig selvkjørende Hyundai Ioniq 5. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Ioniq 5 blir robotaxi

Mange drømmer kanskje om å sette seg bak rattet til prisvinnende Ioniq 5, men neste år kommer det faktisk...
Dette er Cher’s 1966 Ford Mustang som ble solgt for 643.000 kroner i 2016. Det var 56 prosent mer enn hva en vanlig Mustang av denne typen gikk for den gang. (Fotos: Hagerty)

Hva koster egentlig bilene eid av kjendiser?

Hva har prinsesse Diana, Paul Newman, Tupac, Carroll Shelby og paven til felles? Vel, de er alle på hver...
BMW Norge kan nyte solnedgangen, for de har nemlig svært så fornøyde kunder. (Fotos: BMW)

BMW med de mest fornøyde norske bilkundene

BI har offentliggjort Norsk Kundebarometer 2022, og den viser at BMW har de mest fornøyde kundene av bilmerkene. Handelshøyskolen BI...
Mazda har oppgradert sin to år gamle elbil, MX-30. (Fotos: Mazda)

Mazda MX-30 får litt raskere lading

Elbilen får også en ny motorlyd! Ganske nøyaktig to år etter at Mazda satte sin helelektriske SUV-modell inn i produksjonen...
Regjeringen vil fjerne momsfritaket på elbiler, noe som vil gi en stor ekstraregning til mange bilkjøpere. (Foto: NAF)

Momssjokket: ‒ Sjekk rettighetene og unngå stor ekstraregning

Regjeringen vil skrote dagens momsfritak på nye elbiler fra 2023, og det kan føre til en stor ekstraregning for...
I en ny undersøkelse er elbilene marginalt mer populære enn andre biltyper. (Foto: NAF)

Svært lav interesse for bildeling

Elbilene har nå kjørt forbi bensin- og dieselbilene når det kommer til hva folket vil gå for når de...
Dette er en elektrisk pickup signert Volkswagen-gruppen. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagen skal komme med el-pickup

Det har vært hysteriske tilstander rundt Ford F-150 Lightning i USA. Nå kaster Volkswagen-gruppen seg inn i kampen om...
Denne rekker akkurat årets norske sommer. (Fotos: Mercedes)

Dette koster den ultimate sommerbilen

Planlegger du en ny kabriolet til sommeren? Mercedes Norge kan i så fall lokke med en helt ny SL-modell. Over...
Christina Bu i Elbilforeningen er svært skeptisk til det nye forslaget fra regjeringen. (Fotos: Norges elbilforening)

Regjeringen vil fjerne momsfritaket på elbiler

– Regjeringens forslag til moms på elbil er håpløst, uforutsigbart og ubrukelig. Dette spenner bein under Norges mest vellykkede...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her