Billigutgaven av XC40 Recharge kan nå bestilles

Volvo har klar en langt rimeligere utgave av elbilversjonen av XC40, og den er nå så nær at det er åpnet for bestillinger.


Volvo har per i dag en av de aller mest populære bilene på det norske markedet. Den mest kompakte SUV-modellen XC40 har for lengst kommet i helelektrisk drakt, noe som har gitt den et kraftig dytt på salgs-statistikken.

Takket være et 2021-salg på nærmere 4.000 av den elektriske XC40 er modellen fortsatt med i kampen om å bli årets mest solgte bil, og det til tross for at elbilen har en startpris som bikker en halv million kroner.

For kundene har ikke hatt noen alternativer å velge mellom, men har måtte ta til takke med firehjulsdrift, 408 hestekrefter, et batteri på 78 kWh, 150 kW lynlading og en oppgitt rekkevidde på 415 kilometer.

Prisen for alt dette er 524.900 kroner, men om noen måneder får også XC40 Recharge Pure Electric-kundene et langt rimeligere alternativ.

For Volvo har i likhet med mange andre merker kjørt en strategi hvor de først kommer med en topputgave som entusiastene uansett kjøper, og deretter presentere en volumselger.

For XC40’s del betyr det et litt mindre batteri, en litt kortere rekkevidde, kun én motor og en del færre hestekrefter.

Men ikke minst en langt rimeligere inngangspris.

– Med denne XC40-varianten gjør vi en av Norges mest populære elektriske SUVer tilgjengelig i en ny prisklasse, sier Erik Trosby, PR- og kommunikasjonssjef i Volvo Car Norway.

‒ Bilen leveres med et godt utstyrsnivå og er gunstig priset med en startpris på 439.900 kroner der både service og forsikring er inkludert.

Her den nåværende Volvo XC40 Recharge P8 AWD.

Svenskene har satt inn et batteri i den nye XC40 Recharge-versjonen som er på 69kWh (67 kWh netto), og Volvo har foreløpig estimert rekkevidden til rundt 400 kilometer.

– XC40 Recharge har egenskaper som gjør den til en perfekt elbil for Norge, og det er nok grunnen til at den selger så godt. Det er en praktisk og høyreist SUV med god rekkevidde, masse kraft og mulighet for hengerfeste, sier Trosby.

Når det gjelder kraft har den nye versjonen altså kun halvparten så mange motorer som den med firehjulsdrift, og bilen med forhjulsdrift har 231 hestekrefter og et dreiemoment på 330 Nm.

Volvo opplyser at batteriet kan lades fra 10 til 80 prosent kapasitet på rundt 32 minutter, og det er mulig å bestille XC40 Recharge Pure Electric med tilhengerfeste hvor en tillatt tilhengervekt er på 1.500 kilo.

De som kan tenke seg å kjøpe en helelektriske XC40 P6 FWD må altså ut med 439.900 kroner, og da får man med kupevarmer, varme i baksete, parkeringssensorer og ryggekamera som standard.

Men Volvo satser også på en abonnement-løsning, hvor startprisen er 6.090 kroner i måneden for de som binder seg for tre år. Du må ut med en tusenlapp mer for bindingstid på tre måneder, og Volvo har altså åpnet for bestillinger av den nye versjonen som skal inn i produksjon i november.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter