- Annonse -
HjemElbilerBilligutgaven av XC40 Recharge kan nå bestilles

Billigutgaven av XC40 Recharge kan nå bestilles

Volvo har klar en langt rimeligere utgave av elbilversjonen av XC40, og den er nå så nær at det er åpnet for bestillinger.

Volvo har per i dag en av de aller mest populære bilene på det norske markedet. Den mest kompakte SUV-modellen XC40 har for lengst kommet i helelektrisk drakt, noe som har gitt den et kraftig dytt på salgs-statistikken.

- Annonse -

Takket være et 2021-salg på nærmere 4.000 av den elektriske XC40 er modellen fortsatt med i kampen om å bli årets mest solgte bil, og det til tross for at elbilen har en startpris som bikker en halv million kroner.

For kundene har ikke hatt noen alternativer å velge mellom, men har måtte ta til takke med firehjulsdrift, 408 hestekrefter, et batteri på 78 kWh, 150 kW lynlading og en oppgitt rekkevidde på 415 kilometer.

Prisen for alt dette er 524.900 kroner, men om noen måneder får også XC40 Recharge Pure Electric-kundene et langt rimeligere alternativ.

For Volvo har i likhet med mange andre merker kjørt en strategi hvor de først kommer med en topputgave som entusiastene uansett kjøper, og deretter presentere en volumselger.

- Annonse -

For XC40’s del betyr det et litt mindre batteri, en litt kortere rekkevidde, kun én motor og en del færre hestekrefter.

Men ikke minst en langt rimeligere inngangspris.

– Med denne XC40-varianten gjør vi en av Norges mest populære elektriske SUVer tilgjengelig i en ny prisklasse, sier Erik Trosby, PR- og kommunikasjonssjef i Volvo Car Norway.

‒ Bilen leveres med et godt utstyrsnivå og er gunstig priset med en startpris på 439.900 kroner der både service og forsikring er inkludert.

Her den nåværende Volvo XC40 Recharge P8 AWD.
Her den nåværende Volvo XC40 Recharge P8 AWD.
- Annonse -

Svenskene har satt inn et batteri i den nye XC40 Recharge-versjonen som er på 69kWh (67 kWh netto), og Volvo har foreløpig estimert rekkevidden til rundt 400 kilometer.

– XC40 Recharge har egenskaper som gjør den til en perfekt elbil for Norge, og det er nok grunnen til at den selger så godt. Det er en praktisk og høyreist SUV med god rekkevidde, masse kraft og mulighet for hengerfeste, sier Trosby.

Når det gjelder kraft har den nye versjonen altså kun halvparten så mange motorer som den med firehjulsdrift, og bilen med forhjulsdrift har 231 hestekrefter og et dreiemoment på 330 Nm.

Volvo opplyser at batteriet kan lades fra 10 til 80 prosent kapasitet på rundt 32 minutter, og det er mulig å bestille XC40 Recharge Pure Electric med tilhengerfeste hvor en tillatt tilhengervekt er på 1.500 kilo.

De som kan tenke seg å kjøpe en helelektriske XC40 P6 FWD må altså ut med 439.900 kroner, og da får man med kupevarmer, varme i baksete, parkeringssensorer og ryggekamera som standard.

Men Volvo satser også på en abonnement-løsning, hvor startprisen er 6.090 kroner i måneden for de som binder seg for tre år. Du må ut med en tusenlapp mer for bindingstid på tre måneder, og Volvo har altså åpnet for bestillinger av den nye versjonen som skal inn i produksjon i november.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Det er 160 år siden Adam Opel startet på eventyret som endte opp med dagens bilmerke. (Fotos: Opel)

Opel runder 160 år

Det tyske bilmerket ble grunnlagt selv mange år før de første automobilene var på plass. Ingen vet egentlig hvor gammel...
Volkswagen viser fram en fullstendig selvkjørende bil, Gen.Travel. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagen viser en fullstendig selvkjørende bil

Det snakkes om nivå 3 og 4 på den selvkjørende skalaen, men de bilene som kan kjøre av seg...
Renault 5 Turbo 3E er født til å drifte ‒ og hylle de gamle videospillene. (Fotos: Renault)

Elbilen R5 Turbo 3E er født til å drifte

Så hvordan skal man hylle Renault 5 Turbo når R5 nå runder 50 år? Hva med en elektrisk showbil...
Drivstoffprisene har nå befunnet seg over 20 kroner literen over et halvt år. (Fotos: NAF)

Stadig sterkere krav om støtte til drivstoff

Plukker vi bort de største byområdene så er det nå et flertall som forlanger støtte til bensin og diesel. Det...
Nikola kan endelig vise fra den europeiske lastebilen med det norske navnet Tre. (Fotos: Iveco)

Nikola endelig klar for Europa

Etter mye drama kan Nikola endelig annonseres den elektriske lastebilen kalt Tre, og ikke nok med det. Det er...
Nissan har endelig klar den helelektriske Nissan Townstar, en bil som nylig ble nummer tre i kåringen av årets varebil. (Fotos: Nissan)

Nissans nye elvarebil er her

Nissan har en viktig trippel gående som inkluderer en ny elbil, en ny elvarebil og en ny X-Trail. De som...
Volvos kommende elektriske SUV, EX90, kommer med nye sikkerhetsfunksjoner. (Fotos: Volvo)

Ny elbil fra Volvo med sikkerhet i sentrum

Volvo EX90 er fullstappet med sensorer og skal til og med skjønne hvordan føreren føler seg. Som du kan se...
Her er den nye generasjonen av Mitsubishi ASX. (Fotos: Mitsubishi)

Nye Mitsubishi ASX med premiere

Modellen som kom i 2010 blir ny, og denne gang ved hjelp av kommende Renault Captur. Men den er...
Falck bytter både drakt og navn. (Foto: Gjensidige)

Hjelp, Falcken bytter navn

Gjensidige er nye eier av Falcks veihjelpsselskaper i nordområdene, og nå får 600 biler ny drakt og nytt navn. Sent...
Disse to elektriske terrengbilene har over 1.000 hestekrefter. (Fotos: The China Box/Dongfeng Motors)

Hinter om elektrisk terrengbil med 1.000 hk

Dongfeng har vist fram et nytt merke kalt M Hero, og dette lukter det svidd av. Det er fire store...
Xpeng har vist fram sitt nye SUV-flaggskip G9, og det er en imponerende bil. (Fotos: Xpeng)

Imponerende flaggskip lansert ‒ og den er allerede på vei til Norge

Xpeng må sette en slags rekord for biler fra Kina. For den nye G9, lansert onsdag klokken 13 over...
Volkswagen ID. Buzz Cargo er kåret til årets internasjonale varebil for 2023, og Håkon Wirak kan juble. (Fotos: Volkswagen Nyttekjøretøy)

Nykommer ble årets varebil

Europeiske journalister har plukket ut årets varebil, og denne gang ble det en helelektrisk nykommer. For 31. gangen har prisen...
Den første Volta Zero har rullet ut av samlebåndet i Østerrike. (Fotos: Volta)

Første fabrikkslagede Volta Zero er her

Svenskene har et nytt bilmerke på plass, for endelig har den første bilen rullet ut av fabrikken i Østerrike. Det...
Maxus MIFA 9 vist fram første gang i fjor vinter nærmer seg nå Norge. (Fotos: Maxus)

Maxus med en diger og luksuriøs familiefrakter

Den aller første bilen fra Maxus bygget på den nye MIFA-plattformen. Maxus er på plass her i Norge med to...
En stor jammetest gjennomføres nå på Andøya, og denne er viktig også for bilindustrien. Her Nicolai Gerrard (Nkom) og Tomas Levin (Statens vegvesen). (Fotos: Duus Media/Nkom)

Viktig test for selvkjørende biler på Andøya

De selvkjørende bilene kommer, men først må noen utfordringer løses. Som jamming av satellitt-signaler, som slike biler er svært...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her