Audi plugger stasjonsvognen A6

Den elektriske rekkevidden bikker akkurat 50 kilometer.


Det finnes i utgangspunktet to utgaver av Audi A6, en sedan
og en stasjonsvogn. Sistnevnte er kalt Avant, og har så langt ikke blitt
elektrifisert slik som sedansøster.

Men det var snøen som falt i fjor, for nå blir også
familieutgaven til A6 en ladbar hybrid.

Den kommer under den solide benevnelsen A6 Avant 55 TFSI e
quattro, og det er den lille e’en som skiller den fra nåværende utgave.

Den ladbare hybriden blir topp utstyrt, noe som i
Audi-verden betyr den utvendige S line-pakken, den virtuelle cockpiten og
Matrix LED-lykter i tillegg til sportsunderstell og sportsseter.

Ettersom den også får en ekstra motor, blir A6 Avant TFSI e
også en ganske så kraftfull plugg. 55-utgaven byr på en 2-liters TSFI-motor med
252 hk og et dreiemoment på 370 Nm, mens elmotoren har 140 hk og 350 Nm.

Systemeffekten ved å kombinere disse to oppgis til 367 hk,
og dreiemomentet på 500 Nm nås allerede ved 1.250 r/min. Så skal du ta familien
med på en Norges-ferie med en svær vogn bakpå kroken er iallfall A6 Avant 55
TFSI e klar for oppgaven.

0-100 km/t går unna på 5,7 sekunder, mens toppfarten er satt til 250 km/t. I elektrisk modus er det mulig å kjøre i 135 km/t med A6 Avant TFSI e.

Som vanlig med moderne hybrider er det tre kjøremoduser, en
helelektrisk kalt «EV», en som kombinerer motorene kalt «Hybrid» og en som
sparer på strømmen kalt «Hold».

De som vil utnytte alle kreftene må altså velge
hybridmodusen, som er en smartmodus som lar bilen kjøre mest mulig på elektrisk
kraft ‒ men øser av kreftene til TSFI-motoren når det trengs.

Det er nå vanlig at de ladbare hybridene bikker 50 kilometer
i elektrisk rekkevidde, og det gjør også e-versjonen av A6 Avant. Audi har gitt
den et batteri som lar den rulle 51 kilometer elektrisk, og på offentlige
ladestasjoner med en fart på 7,4 kW lades batteriet på rundt 2,5 timer.

A6 Avant 55 TFSI e starter på 71.000 euro i Europa, men hva
den norske prisen eventuelt blir vet vi ikke.

Her er flere bilder av den ladbare hybriden:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter