Starter opp produksjonen av elbilen ID. 3

En krise kommer alltid ubeleilig, men for Volkswagen var timingen ekstra dårlig. De var nemlig akkurat i gang med en av historiens største satsinger da de måtte stenge ned.


Samtlige store bilprodusenter i Europa har stengt ned sine
produksjonslokaler etter at korona-viruset slo til, noe som selvsagt gir store
konsekvenser og ringvirkninger. Nybilproduksjonen stopper opp, ansatte blir permittert,
samarbeidspartnere får ikke levert sine produkter, salgsledd bryter sammen og til
slutt blir bilforhandlere og verksteder også skadelidende.

Rundt 2,6 millioner har jobber direkte knyttet til bilindustrien
i Europa, og indirekte blir 14 millioner jobber berørt av produksjonsstoppen i
bilindustrien i Europa.

For Volkswagen kom korona-utbruddet på verst tenkelig tid, nemlig
akkurat i det de var i ferd med å få fart på produksjonen av ID. 3 som startet opp
i november.

Det tyske merket har sagt at ID. 3 kan bli like viktig som Bobla
og Golf var da de ble introdusert, så dette er en særs viktig modell som de har
brukt milliarder på å utvikle.

Planen var at utrullingen skulle ta starte til sommeren, og
allerede før lanseringen hadde Volkswagen solgt ut de 30.000 bilene de skal
lage av premiereutgave av ID. 3. Målet er at de allerede til neste år skal produsere
330.000 elbiler.

Volkswagen stengte ned alle sine fabrikker i midten av mars,
men de vil nå gjenoppta produksjonen steg for steg.

De to første som åpner igjen er fabrikkene i Zwickau og Bratislava.
Og det er nettopp den i Zwickau som produserer ID. 3.

Der begynte samlebåndet å rulle igjen i går, torsdag. Dette
er den første fabrikken til Volkswagen som gjenopptar produksjonen i Europa, mens
den kinesiske produksjonen ruller igjen for fullt.

‒ Vi har alle en historisk oppgave å utføre. Denne oppgaven er å beskytte våre ansattes helse ‒ og samtidig få virksomheten på rett spor igjen, sier Thomas Ulbrich hos Volkswagen.

Produksjonen starter forsiktig med et redusert tempo, og 50
ID. 3 skal produseres daglig til å begynne med.

Mandag gjenopptar fabrikken også produksjonen av Golf
Variant, og samme dag starter også fabrikken i Dresden opp produksjonen av
e-Golf.

Også Volvo har gjenopptatt driften ved Torslanda i Göteborg,
så sakte men sikkert vil også den normale hverdagen vende tilbake i
bilindustrien.

Det betyr mye for 14 millioner jobber.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter