Annonse
Hjem Elbiler Volvo og Daimler går sammen om hydrogen

Volvo og Daimler går sammen om hydrogen

To bokstavelig talt tungvektere slår seg nå samme for å produsere hydrogenbaserte drivverk.

Har du fått med deg at Mercedes faktisk satser på hydrogenbiler? Jo, de gjør faktisk det, og det har de gjort lenger enn du tror.

Tilbake i 1994 dukket det opp en varebil som ikke så veldig framtidsrettet ut. Den var firkantet med en diger frontrute, hadde en stor Mercedes-stjerne i grillen og ble presentert med det litt rare navnet NECAR. Den så rett og slett litt pussig ut, og heng med nedover saken så får du se et par bilder av den spesielle bilen.

Det hele må ha virket en smule surrealistisk for alle de som var invitert av Daimler til denne store pressekonferanse, men bilen skjulte en stor hemmelighet.

Tyskerne ville nemlig vise noe helt nytt de hadde kastet seg over, nemlig historiens første «moderne» hydrogenbil.

Saken fortsetter under Annonsen

Navnet er nemlig en forkortelse av «New Electric Car», og Daimler hadde testet denne på veien siden desember 1993 med et positivt resultat.

Dermed ønsket de å vise den for resten av verden.

Nå var ikke NECAR et mesterverk, iallfall ikke om vi måler ut fra dagens teknologi, men det var altså starten på en satsing den tyske gruppen ikke har sluppet siden.

Dette har blant annet resultert i en ganske så unik hybrid vist fram for tre år siden, Mercedes GLC F-Cell. Denne kunne kombinere bruk av hydrogen og batterikraft, og var altså ikke en ren hydrogenbil som utelukkede benyttet seg av hydrogen til å genere strøm. Denne kunne altså også sette brenselscellen i inaktiv modus og kjøre som en ekte elbil.

Men er det en ting hydrogen passer bra til er det de litt større og tunge kjøretøyene, og flere produsenter har allerede presentert hydrogenbaserte lastebiler.

Volvo har selvsagt også sett denne muligheten, men den svenske gruppen har også innsett at det kommer til å bli dyrt og tidskrevende å utvikle løsninger rundt dette alene. Og det syns også Daimler Truck, og dermed har de to funnet hverandre.

Daimler og Volvo skal opprette et nytt selskap hvor de er likestilte eiere, hvor Daimler baker inn alt de har av hydrogenteknologi og selskaper mens Volvo betaler inn 600 millioner euro i selskapet.

Sammen skal de to store lastebilprodusentene utvikle, produsere og kommersialisere hydrogen-drivverk for framtiden.

‒ Transport og logistikk holder verden i gang, og behovet for transport vil fortsette å vokse. Virkelig CO2-nøytral transport kan skje gjennom elektriske drivlinjer med energi som kommer enten fra batterier eller ved å konvertere hydrogen om bord til strøm, sier Martin Daum, styreleder i Daimler Truck og styremedlem i Daimler.

‒ For at lastebiler skal kunne takle store belastninger og lange avstander, er brenselceller et viktig svar. Dette er en teknologi hvor Daimler har bygd opp betydelig kompetanse gjennom sin Mercedes-Benz brenselcelleenhet de siste to tiårene. Dette felles initiativet med Volvo Group er en milepæl for å bringe brenselcelle-drevne lastebiler og busser på våre veier.

Volvo-president Martin Lundstedt sier at elektrifisering av veitransporten er et nøkkelelement for å nå en karbonnøytral verden.

‒ Å bruke hydrogen som bærer av grønn strøm til å drive elektriske lastebiler i langdistanseoperasjoner er en viktig del av puslespillet, og et komplement til batterielektriske kjøretøyer og fornybart drivstoff. Det er bra for våre kunder og for samfunnet som helhet å kombinere Volvo Group og Daimlers erfaring på dette området for å få fart på utviklingen, sier han.

Avtalen er fortsatt ikke signert, men begge de to store gruppene regner med at dett skjer i løpet av 3. kvartal.

Da gjenstår det bare å ta en titt på Mercedes NECAR, hydrogenbilen fra 1994.

Slik så den ut, og et av bildene er den sammen med hydrogenbilene B-klasse F-Cell og F-125 også.

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,818FansLik
85FølgereFølg
81FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker