Karma med sin første rene elbil, og den imponerer på rekkevidde

Karmas Revero-familie får sitt første helelektriske medlem, og Revero GTE byr også på en versjon med svært god rekkevidde.


Det amerikanske merket har nylig vist fram en helt ny
plattform kalt E-Flex, og som navnet sier er dette en svært så fleksibel
plattform hvor det åpnes for diverse løsninger rundt chassis og drivlinjer.

For å vise hvor fleksibel denne er viste Karma nylig fram en elektrisk varebil, og denne var også selvkjørende helt opp til nivå 4 på skalaen som går til 5.

Men den første nye bilen blir en ny versjon av Revero, en
hybrid lansert tilbake i 2016 basert på designet til danske Henrik Fiskers
Karma-modell.

Basismodellen har nå gått ut av produksjon, og modellen som
har overtatt heter Revero GT og er en EREV-versjon ‒ extended-range electric
vehicle. Dette betyr at den i hovedsak er en elbil med en batteripakke som lar
den rulle 128 kilometer, men at den også har en liten bensinmotor fra BMW som
fungerer som rekkeviddeforlenger.

Karma har også et tredje medlem i Revero-familien kalt GTS,
og dette er en oppgradert sportsversjon som klarer 0-100 km/t på rundt 3,9 sekunder.

Nå viser de fram den fjerde versjonen kalt GTE, og denne skal komme om akkurat ett år.

Om S står for sport, så står E for elektrisk i denne
GT-versjonen. Revero GTE blir nemlig Karmas aller første rene elbil, så denne
kommer ikke med noen rekkeviddeforlenger under panseret. Her snakker vi altså
om en ren elbil.

Denne settes sammen på E-Flex-plattformen og får nye
løsninger, og fleksibiliteten kommer også til syne når det kommer til varianter
av batteripakken.

Den minste versjonen av Revero GTE har et batteri på 75 kWh,
og denne åpner for en rekkevidde på 321 kilometer.

Den mellomste versjonen byr på et batteri på 100 kWh, og
dette gir en rekkevidde på 482 kilometer.

Men de jobber også med en langdistanseversjon, eller hyper-range som Karma kaller den. Her sier ikke Karma noe om batteristørrelsen, men det de
sier er at de estimerer rekkevidden til 400 miles. Det betyr i så fall en
rekkevidde på 643 kilometer, noe som er svært bra for dagens elbiler.

Revero GTE er også klargjort for lynlading på 150 kW, og
klarer dermed å fylle opp til 80 prosent under en halv time.

I likhet med Revero GTS skal også GTE klare 0-100 km/t på
under 4 sekunder, så dette blir en sprek elbil.

Revero GTE blir som de andre stort sett satt sammen for hand, og vil debutere i USA om ganske nøyaktig ett år. Deretter står Kina og Europa for tur, og de første bilene til disse to markedene kan ventes neste høst.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter