HjemNyheterHvor rask er egentlig en standard MC?

Hvor rask er egentlig en standard MC?

Kan en helt standard motorsykkel måle seg mot de ultrapotente racing-syklene? Det ville den tidligere verdensmesteren i Superbike, Sylvain Guintoli, finne ut av. Se video.

Da australske Mick Doohan herjet i roadracingens formel 1-klasse på midten av 1990-tallet kjørte han en Honda NSR500. Dette var et beist av en MC, og konkurrentene hadde ingen muligheter mot føreren som vant den ypperste klassen fem år på rad.

Antall hestekrefter i en NSR500? Rundt 180 hk.

I dag har de råeste motorsyklene du kan kjøpe i butikken og deretter kjøre på vanlige veier med over 200 hk, altså mer enn det beistet til Doohan kunne skilte med. Ja, det er spinnvilt.

Saken fortsetter under Annonsen

På samme tid har selvsagt også VM-syklene utviklet seg, og i dag er det spanske Marc Márquez som herjer med konkurrentene oppå en Honda. Dages versjon heter RC213V, og nå snakker vi om en tohjuling med utrolige 260 hk. Faktisk 260+.

Men poenget er altså at det er mulig å kjøpe en gatesykkel som er sterkere enn det Doohan ble verdensmester mer, og det er ganske så sjukt.

Og dages gateversjoner er så godt laget at de også fungerer veldig greit rundt en bane, men hvor nærme kommer de racingversjonene rent tidsmessig?

Det lurte franskmannen Sylvain Guintoli på, og Suzuki-føreren fant like godt ut at han skulle teste det ut selv.

Verdensmesteren i Superbike i 2014 bor i nærheten av Donington-banen i England, tok på seg kjøredressen og kjørte like godt bort til banen for å teste det ut med en Suzuki GSX-R1000R.

‒ I vinter fikk jeg denne vanvittige ideen, og ville virkelig finne ut tidsforskjellen mellom MotoGP-sykkelen min og gatesykkelen GSX-R1000R, sier han.

‒ Så under MotoGP-testen i Malaysia bestilte jeg en banedag, og fikk kontakt med Suzuki GB slik at de kunne låne meg en landeveissykkel. Sykkelen ankom dagen før, og jeg kjørte den til og fra banen.

Dette skjedde tilbake i februar og før koronapandemien, og forholdene var ikke optimale. Riktignok skinte sola, men det var en vindfull dag og banetemperaturen var kun på rundt 5 grader. Ingen av delene er optimalt om du skal kjøre raskt rundt en bane.

Som du kan se av videoen nederst gjorde ikke Guintoli noen fysiske endringer på sykkelen foruten at han justerte lufttrykket i dekkene, så det var en helt original GSX-R1000R han luftet rundt Donington.

Resultatet ble en bestetid på 1:37 minutt, som er rundt 10 sekunder bak de raskeste superbikekjørerne under fjorårets løp. Guintoli tror i tillegg at han kunne barbert to sekunder av tiden om forholdene hadde vært bedre.

‒ Det er ikke mye. Vi hadde gatedekk og gjorde ingen modifikasjoner på oppsettet eller demperne i det hele tatt, og jeg var virkelig overrasket over å være så nær, sier han.

Mange har nok lurt på hvor nær gatesyklene egentlig er, og Guintoli syns dette var så morsomt at han lover flere tester.

‒ En kamerat av meg er en proffprodusent, så han fulgte meg og redigerte min første YouTube-video. Det er jeg svært glad for. Det var utrolig gøy, og responsen fra publikum har vært så fantastisk at jeg har bestemt meg for å fortsette YouTube-prosjektet.

Og når det gjelder YouTube. Her er sluttresultatet av stuntet, som i skrivende stund har godt over 300.000 visninger og nærmere 700 kommentarer.

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Annonse

Bil24 på sosiale medier

3,185FansLik
96FølgereFølg
86FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker

Annonse