Hvor rask er egentlig en standard MC?

Kan en helt standard motorsykkel måle seg mot de ultrapotente racing-syklene? Det ville den tidligere verdensmesteren i Superbike, Sylvain Guintoli, finne ut av. Se video.


Da australske Mick Doohan herjet i roadracingens formel 1-klasse
på midten av 1990-tallet kjørte han en Honda NSR500. Dette var et beist av en
MC, og konkurrentene hadde ingen muligheter mot føreren som vant den ypperste
klassen fem år på rad.

Antall hestekrefter i en NSR500? Rundt 180 hk.

I dag har de råeste motorsyklene du kan kjøpe i butikken og deretter
kjøre på vanlige veier med over 200 hk, altså mer enn det beistet til Doohan kunne
skilte med. Ja, det er spinnvilt.

På samme tid har selvsagt også VM-syklene utviklet seg, og i
dag er det spanske Marc Márquez som herjer med konkurrentene oppå en Honda. Dages
versjon heter RC213V, og nå snakker vi om en tohjuling med utrolige 260 hk. Faktisk
260+.

Men poenget er altså at det er mulig å kjøpe en gatesykkel
som er sterkere enn det Doohan ble verdensmester mer, og det er ganske så
sjukt.

Og dages gateversjoner er så godt laget at de også fungerer
veldig greit rundt en bane, men hvor nærme kommer de racingversjonene rent
tidsmessig?

Det lurte franskmannen Sylvain Guintoli på, og Suzuki-føreren fant like godt ut at han skulle teste det ut selv.

Verdensmesteren i Superbike i 2014 bor i nærheten av Donington-banen
i England, tok på seg kjøredressen og kjørte like godt bort til banen for å
teste det ut med en Suzuki GSX-R1000R.

‒ I vinter fikk jeg denne vanvittige ideen, og ville
virkelig finne ut tidsforskjellen mellom MotoGP-sykkelen min og gatesykkelen GSX-R1000R,
sier han.

‒ Så under MotoGP-testen i Malaysia bestilte jeg en banedag,
og fikk kontakt med Suzuki GB slik at de kunne låne meg en landeveissykkel.
Sykkelen ankom dagen før, og jeg kjørte den til og fra banen.

Dette skjedde tilbake i februar og før koronapandemien, og
forholdene var ikke optimale. Riktignok skinte sola, men det var en vindfull
dag og banetemperaturen var kun på rundt 5 grader. Ingen av delene er optimalt
om du skal kjøre raskt rundt en bane.

Som du kan se av videoen nederst gjorde ikke Guintoli noen fysiske endringer på sykkelen foruten at han justerte lufttrykket i dekkene, så det var en helt original GSX-R1000R han luftet rundt Donington.

Resultatet ble en bestetid på 1:37 minutt, som er rundt 10
sekunder bak de raskeste superbikekjørerne under fjorårets løp. Guintoli tror i
tillegg at han kunne barbert to sekunder av tiden om forholdene hadde vært
bedre.

‒ Det er ikke mye. Vi hadde gatedekk og gjorde ingen
modifikasjoner på oppsettet eller demperne i det hele tatt, og jeg var virkelig
overrasket over å være så nær, sier han.

Mange har nok lurt på hvor nær gatesyklene egentlig er, og Guintoli
syns dette var så morsomt at han lover flere tester.

‒ En kamerat av meg er en proffprodusent, så han fulgte meg
og redigerte min første YouTube-video. Det er jeg svært glad for. Det var utrolig
gøy, og responsen fra publikum har vært så fantastisk at jeg har bestemt meg
for å fortsette YouTube-prosjektet.

Og når det gjelder YouTube. Her er sluttresultatet av
stuntet, som i skrivende stund har godt over 300.000 visninger og nærmere 700
kommentarer.

Les også:

Les mer om:

Nyheter