Lexus setter «rekord» for batterigaranti

Det er normalt å tilby en batterigaranti på åtte år, men Lexus hever nå lista et hakk med den kommende UX 300e.


Nye biler kommer ofte med en generell garanti på enten fem eller
sju år, men noen biler har også andre typer garantier. Skoda tilbyr for eksempel
10-års rustgaranti, mens elbilene har sin egen batterigaranti som ofte strekker
seg utover den generelle garantiperioden.

Denne batterigarantien er normalt på åtte år, og de fleste
går ut på at batteriet har igjen en kapasitet på rundt 70 prosent. De fleste
har også en kjørelengde på mellom 100.000 og 200.000 kilometer knyttet til
dette, og noen har også et servicekrav som må innfris.

Vi heier selvsagt på best mulig garanti, så det er på sin
plass å gi Lexus kred når de nå gjør seg klar til å sende sin første elbilmodell
ut på de norske veiene.

De gir nemlig skikkelig gass rundt batterigarantien til
Lexus UX 300e.

‒ For enkelte bilkjøpere kan usikkerhet knyttet til varighetene på batteriene være en terskel for å velge elbil, sier Lexus Norge-sjef Knut-Erik Jahnsen.

‒ Vi er så trygge på at vår batteripakke holder høy Lexus-kvalitet som gjør at vi med stolthet tilbyr markedets beste batterigaranti på hele 10 år – eller inntil én million kjørte kilometer dersom årlig helsesjekk gjennomføres.

De har altså knyttet servicesjekker til garantien, men 10 år
og 1.000.000 kilometer er uansett formidabelt.

Lexus og eierne Toyota er ikke akkurat berømte for å være i front når det kommer til utvikling av elbiler, men de har lang erfaring fra hybrider som også kommer med elmotorer og batteripakker. Lexus har styrt med slike biler i 15 år.  

‒ Med mer enn 1,7 millioner hybridelektriske biler i verden
i dag, hvorav 425.000 befinner seg i Europa, kunne utviklingsteamet lene seg på
unik kunnskap både når det gjelder batteridesign, produksjon og
batteristyringssystemer, sier Jahnsen.

De tar nå steget over til rene elbiler, og den første
modellen heter altså UX 300e og en helelektrisk versjon av SUV-modellen UX.

Elbilen får en rekkevidde som skal ligge en plass i overkant
av 300 kilometer, og følger dermed en rekke nye og kompakte elbiler fra PSA-gruppen
og minstemann i Volkswagen ID. 3-familien. Men det betyr også at det er også et
godt stykke opp til en rekke andre nåværende og kommende elbiler.

Ladehastigheten er heller ikke den aller raskeste, og UX
300e åpner for hurtiglading opp til 50 kW.

Men ingen kommer i nærheten av Lexus når det gjelder tilfredse
kunder.

Merket har nemlig vunnet den høythengende Autoindex-kåringen
utrolige åtte år på rad, og de norske kundene kan også tilfreds slå fast at den
kommende elbilen har den beste batterigarantien på det norske markedet.

Lexus UX 300e er ventet ut til forhandlerne i løpet av
fjerde kvartal, og prisene bør også gi Lexus-kundene et smil om munnen ‒ for den
starter nemlig på 350.000 kroner.

Her er flere bilder av bilen:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter