Den originale RS-modellen var en Audi RS 2 Avant, en stasjonsvogn
som var en aldri så liten ulv i fåreklær. Den så ut som en vanlig familievogn,
men flyttet på seg som en sportsbil.
Se hele den kronologiske RS-oversikten lenger ned.
Under panseret hadde Audi dyttet en 5-sylindret motor med
315 hestekrefter, noe som selvsagt var uhørt for en stasjonsvogn i 1994.
Legger vi til quattrodrift og en selvlåsende senter-diff
løftet fra rallysporten skjønner vi at RS 2 Avant var noe helt annet enn en
vanlig daff stasjonsvogn.
Lista ble hevet i 1999, og da med en sportslig utgave av S4.
RS 4 Avant fikk en 2.7-liters V6 med fem ventiler per sylinder og biturbo, og
det var faktisk den samme som satt originalt i S4.
Men det som den gang het quattro GmbH fiklet på kraftforsyningen,
mens Cosworth Technology ble hentet inn for ytterligere motortuning. I tillegg
var blant annet turboen større, og dermed spratt antall hk opp fra 265 til
solide 380 hk.
En ny generasjon RS 4 fulgte i 2005, og nå var V6-motoren
erstattet med en enda større V8 med 420 hk. Denne motoren var faktisk så bra at
da Audi lansert sportsbilen R8 i 2007 var den med en slik V8.
Ting ble enda mer seriøst i 2008, for da dukket det opp en RS
6 Avant med V10 under panseret. Dette var rett og slett en illsint sportsbil forkledd
som en stasjonsvogn, med elleville 580 hk og et dreiemoment på 650 Nm.
Dette er faktisk så langt den aller sterkeste motoren en original RS-modell har hatt, og slik ser det villdyret ut:
I 2011 løftet de også RS-filosofien over til de mer kompakte
bilene, og RS 3 Sportback kunne by på 340 hk.
Dermed gjensto kun SUV-modellene, og i 2013 kom RS Q3 med en
2.5-liters 5-sylindret motor med 310 hk.
Per i dag produseres det sju RS-modeller, TT RS Roadster/Coupé,
RS 3 Sportback/Sedan, RS 4 Avant og RS 5 Coupé/Sportback.
Totalt har altså Audi kommet med ganske så eksakt 25 RS-modeller, og altså i snitt én ny modell per år.
Audi Sport GmbH som står bak RS-versjonene skal altså feire
at det er 25 år siden den første modellen kom, og skal by på seks nye RS-produkter
i løpet av 2019. Jepp, seks!
Hva dette betyr er ikke helt klart, men Audi bekrefter iallfall
at to av de seks er helt nye RS-modeller. Tør vi gjette på at en av disse er en
ny RS Q?
Her er hele den kronologiske rekkefølgen over de 25
RS-modellene Audi har kommet med så langt:
Modell | Motor | Hestekrefter |
Audi RS 2 Avant (1994) |
2.2L 5-sylinder turbo |
326 hk |
Audi RS 4 Avant (2000) |
2.7L V6 biturbo |
380 hk |
Audi RS 6 Sedan/RS 6 Avant (2002) |
4.2L V8 biturbo |
450 hk |
Audi RS 4 Sedan (2005)/RS 4 Avant (2006)/RS 4 Cabriolet (2006) |
4.2L liter V8 |
420 hk |
Audi RS 6 Sedan/RS 6 Avant (2008) |
5.0L V10 biturbo |
580 hk |
Audi TT RS Coupé/TT RS Roadster (2009) |
2.5L 5-sylinder |
340 hk |
Audi RS 5 Coupé (2010)/Cabriolet (2012) |
4.2L V8 |
450 hk |
Audi RS 3 Sportback (2011) |
2.5L 5-sylinder |
340 hk |
Audi RS 4 Avant (2012) |
4.2L V8 |
450 hk |
Audi RS Q3 (2013) |
2.5L 5-sylinder |
310 hk |
Audi RS 6 Avant (2013) |
4.0L V8 biturbo |
560 hk |
Audi RS 7 Sportback (2013) |
4.0L V8 biturbo |
560 hk |
Audi RS 3 Sportback (2015) |
2.5L 5-sylinder |
367 hk |
Audi TT RS Coupé/TT RS Roadster (2016) |
2.5L 5-sylinder |
400 hk |
Audi RS 3 Sedan (2017) |
2.5L 5-sylinder |
400 hk |
Audi RS 5 Coupé (2017) |
2.9L V6 biturbo |
450 hk |
Audi RS 4 Avant (2017) |
2.9L V6 biturbo |
450 hk |
Audi RS 5 Sportback (2018) |
2.9-L V6 biturbo |
450 hk |
PS! Noen
av modellene har også kommet som oppgraderte utgaver, som for eksempel
RS Q3 som fikk 340 hk i 2014 og kom i en performance-utgave med 367 hk i
2016.
Les også:
- Ford skal bygge elbiler på VW-plattform
- Miljøvennlig dieselbil blir enda grønnere
- Fullførte rally etter 112 år!