Hjem Elbiler Ford skal bygge elbiler på VW-plattform

Ford skal bygge elbiler på VW-plattform

Ford-gruppen og Volkswagen-gruppen er i ferd med å bli bestevenner, og skal nå samarbeide på flere områder.

Framtidens biler skal både være selvkjørende, nullutslippsfrie og koblet til internett. Alle tre områdene innebærer store utviklingskostnader, og dette gir nye og uventede partnerskap.

Det har for eksempel ført til at de gamle tyske erkerivalene BMW og Mercedes har innledet et samarbeid, og nå er to andre giganter i ferd med å bli litt av noen bestevenner.

Volkswagen-gruppen (VAG) er verdens største bilprodusent med 10,8 millioner biler i 2018, mens Ford-gruppen er verdens 6. største og leverte 5,6 millioner biler i fjor.

Sammen står de også bak en rekke merker.

Saken fortsetter under Annonsen

VAG eier bilmerkene Volkswagen, Audi, Seat, Skoda, Bentley, Bugatti, Lamborghini og Porsche, nyttekjøretøyselskapet VW Commercial Vehicles, lastebilmerkene Scania og Man samt MC-merket Ducati.

Ford har tidligere eid merker som Volvo, Jaguar og Land Rover, men nøyer seg nå med det litt mer luksuriøse merket Lincoln i tillegg til hovedmerket Ford.

De to tungvekterne har ingen planer om å møte hverandre i ringen, men finner heller veien til det samme hjørnet.

De to inngår nå en gigantallianse kalt Volkswagen-Ford, men det er ikke snakk om et krysseierskap hvor de kjøper seg inn hos hverandre. Men alliansen vil føre til at de eier et selskap sammen.

Begge de to går nemlig inn som likeeiere i et tysk selskap som utvikler selvkjørende teknologi, Argo Ai. Både VAG og Ford blar opp over 60 milliarder kroner hver, og antall ansatte i Argo Ai vil sprette fra rundt 500 til over 700 ansatte for å få enda større fart på utviklingen.

VW-sjef Herbert Diess (t.v.) og Ford-president Jim Hackett (t.h.) har kjøpt seg inn i Argo Ai, her med den smilende direktøren Bryan Salesky i midten. (Foto: VW)
VW-sjef Herbert Diess (t.h.) og Ford-president Jim Hackett (t.v.) har kjøpt seg inn i Argo Ai, her med den smilende direktøren Bryan Salesky i midten. (Foto: VW)

Argo Ai utvikler selvkjørende systemer (SDS) på nivå 4, og det vil si kjøretøy som kan kjøre helt av seg selv i de aller fleste situasjonene.

Dette vil de to gruppene i første omgang utnytte dette i selvkjørende turdelings-, taxi-, bud- og fraktbiler, men en slik autonom teknologi vil også bli vanlig i personbiler om noen år.

Men det er langt fra alt den nye allianse skal utvikle sammen.

Selskapene ser for seg nye mellomstore pickuper og varebiler, og de første bilene skal komme allerede i 2022. Ford står bak populære modeller som Transit og Ranger, mens Volkswagen har modeller som Transporter, Caddy og Amarok i dette segmentet.

Slike biler blir en viktig del av den selvkjørende bilparken, og her vil Argo Ai spille en avgjørende rolle i den nye alliansens framtidige satsing.

Men det nye vennskapet involverer også elbiler.

VAG har på plass en helt ny plattform som skal spytte ut en drøss med nye elbil-modeller i tiden framover.

Denne heter Modular Electric Toolkit, og er kjent under forkortelsen MEB. Plattformen tar høyde for ting som batteripakken og ny teknologi, og uten en stor motor og girkasse åpner dette for mer utstyr og større innvendig plass.

For å utnytte MEB maksimalt annonserte VAG tidligere i år at de åpner plattformen for andre bilmerker utenfor gruppen, og Ford blir den første store produsenten som benytter seg av denne muligheten.

Det amerikanske merket planlegger nå en helt ny elbilmodell som skal bygges på MEB-plattformen, og målet er hele 600.000 slike MEB-biler fra 2023. I tillegg skal de to også utrede hvordan de skal kan samarbeide på flere felt innen elbiler og framtidig e-mobilitet, strategiske ting for bilprodusentene i årene som kommer.

Dette kommer altså på toppen av elbilene den tyske gruppen selv skal produsere, og VAG planlegger ikke færre enn 15 millioner slike det neste tiåret.

Ford på sin side skal investere rundt 100 milliarder kroner i elektriske kjøretøy, og kommer med en rekke slike biler.

‒ Ser vi framover, vil både kundene og miljøet høste frukter av Volkswagens ledende el-arkitektur. Vår globale allianse begynner å vise et enda større potensial, og vi vil nå se på andre områder hvor vi muligens også kan samarbeide, sier VW-sjef Herbert Diess om det nye partnerskapet.

Volkswagen går faktisk så langt at de hevder at avtalen med Ford er en hjørnestein i arbeidet med å innfri Paris-avtalen for 2050, hvor utslippene skal kuttes drastisk.

Og innen den tid vil det altså rulle rundt helelektriske Ford-modeller bygget på en Volkswagen-plattform ‒ hvem hadde trodd det for noen år siden?

Les også:

2 KOMMENTARER

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,560FansLik
50FølgereFølg
75FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker

Annonse