Snart slipper du å lete etter parkingsplasser

I snitt bruker bilister i storbyene 67 timer i året på åfinne en parkeringsplass. Ny teknologi kan rydde opp i dette.


En uheldig bakside med Oslos strategi som skal dempe
trafikken er at bilistene som befinner seg der faktisk kjører mer. I Oslo sentrum
er nå flere veier stengt, noe som fører til at forvirrede bilister sliter med å
finne veien ut labyrinten. Det gir mer unødvendig kjøring i sentrumsområdene,
og dermed også mer utslipp.

En annen ting Oslo har satset tungt på er å fjerne
parkeringsplasser, og på den måten hindre at folk kjører inn i hovedstaden og for
å vanskeliggjøre det å ha bil for de som bor der.

Dette skaper igjen ekstratrafikk for de som befinner seg i
byen, ettersom de må kjøre rundt på utkikk etter en plass hvor de kan sette fra
seg bilen. Igjen er resultatet, i tillegg til tidssløsing og irritasjon, mer
utslipp.

Å kappe ned på gateparkeringen gir også mer trykk på
parkeringshusene, noe som igjen kan føre til flere fulle slike.

Og timene flyr når desperate bilister leter etter
parkeringsplasser.

Tidligere undersøkelser har vist at bilistene i byer som
London og Frankfurt i snitt bruker 67 timer i året på å lete etter en
parkeringsplass, altså nærmere tre fulle dager bak rattet bare for å parkere
bilen.

Men teknologien kan være en reddende engel.

Oppdaterte navigasjonssystemer vil kunne styre unna den trafikk-labyrinten
som Oslo sentrum har blitt, og det er på vei løsninger som viser hvor det er
mulig å finne ledige parkeringsplasser.

En slik løsning er Parking Space Guidance, som nå testes ut.

I framtiden vil alle bilene være koblet til nett, og det vil
også åpne seg for såkalt Car-to-X-kommunikasjon. Det betyr at andre kjøretøy kan
gi medtrafikanter informasjon, og dette utnytter den nye parkeringsløsningen.

Målet er at parkeringsinformasjonen vil vises på et display,
og hvordan man kommer seg dit.

Prosjektet som Vodafone er ansvarlig for er en del av en større
tysk satsing på rundt 140 millioner kroner kalt KoMoD, hvor det testes nye
teknologier som kan utvikles når bilene kommuniserer med hverandre og blir
stadig mer selvkjørende.

Ford er den eneste bilprodusenten blant de 16 partnerne, og
jobber tett sammen med Vodafone med Parking Space Guidance.

‒ Bilens navigasjonssystem er perfekt for å gi deg riktig
vei til destinasjonen din, men er ikke så hjelpsom med å finne en ledig
parkeringsplass der. Parking Space Guidance kan hjelpe sjåførene til raskt å
finne en parkeringsplass. Slik sparer de både tid og penger. Luftkvaliteten vil
også bli bedre fordi flere biler slipper å kjøre rundt og lete etter ledig
plass, sier produktutviklingsingeniør i Ford Europa, Tobias Wallerius.

Den store nøkkelen for framtidige biler er at de kan høste
informasjon i sanntid, noe en parkeringsfinner er avhengig av for å fungere.

‒ Når biler kan utveksle informasjon med infrastrukturen i
realtid, vil trafikkavviklingen bli smartere og være smidigere. Letingen etter
parkeringsplass vil også bli mindre stressende og folk vil komme raskere frem
til sin endelige destinasjon, sier Head of Innovation i Vodafone, Michael
Reinartz.

Og det forskes også på det motsatte av Car-to-X, altså X-to-Car.

Her mates informasjonen fra eksterne kilder som for eksempel
trafikkdata rett inn til bilen i sanntid, noe som for eksempel kommer godt til
nytte i lyskryssene. Bilen kan motta info om for eksempel lyskryssene, og beregne
farten slik at man treffer på færrest mulige røde lys gjennom byen. Oh yeah!

Her er noen av de tingene Ford og Vodafone nå jobber med:

  • Trafikklysassistanse:
    Dette systemet gir deg informasjon om trafikklysene og når de vil skifte fra
    rødt til grønt på veien rett foran deg. Ved å bli gitt et forvarsel kan du
    planlegge kjøringen bedre og trafikkflyten generelt blir bedret.
  • Tunnelinformasjonssystem:
    Dette gir deg informasjon i forkant om stengte felt, fartsbegrensninger og
    saktegående kjøretøy i tunneler.
  • Generell informasjon:
    Gir oppdatert informasjon om viktige hendelser som kan påvirke lokaltrafikk som
    fotballkamper, idrettsarrangement eller konserter.
  • Trafikkontrollsystem på motorveien:
    Med denne informasjonen kan den overordnede trafikkflyten på motorveien
    forbedres ved å tilby forskjellige fartsgrenser tilpasset antall biler på
    veien.
  • Smarte trafikkskilt:
    Få fartsgrenser og fareskiltinformasjon sendt rett til bilens display. Selv om
    trafikkskiltgjenkjenning er tilgjengelig i mange biler kan dårlig vær eller
    andre kjøretøy som sperrer for sikten til bilens kameraer som «leser»
    trafikkskiltene, gjøre at du ikke får opp denne informasjonen inni bilen.
    Sendes skiltinformasjonen via en mobillinje rett til bilen, får sjåføren den
    viktige sikkerhetsinformasjonen uansett.
  • Varsel om dårlig vær:
    Hvis et kjøretøys automatiske vindusviskere for eksempel registrer kraftig
    regn, kan dette kommuniseres fra dette kjøretøyet til andre kjøretøy i samme
    område. Det kan gi disse muligheten til å justere sin hastighet eller velge en
    annen rute. Også annen relevant værinformasjon kan videreformidles mellom biler
    i samme område, direkte eller via et sentralt system.

Les også:

Les mer om:

Nyheter