Elbil slettet formel 1-rekord

Ikke overraskende slettet Volkswagen ID. R en 20 årgammel formel 1-rekord under helgens Goodwood-festival. Se også Oliver Solbergs«gærne» løp.


Man skulle kanskje ikke tro at Volkswagen er et merke som er
veldig opptatt av fartsrekorder og lynraske biler, men også den store bilprodusenten
har en motorsportavdeling som leverer biler både til asfaltracing og rallyløp.

På toppen av dette har Volkswagen snart klar sin aller
første rene elbilmodell ID. 3, og prøver nå å skape som mye blest om elbilene som
de klarer.

Det inkluderer å lufte racingversjonen av ID.-bilene, ID. R,
på forskjellige baner og konkurranser.

De har allerede satt ny banerekord opp bakkeløpet Pikes Peak,
og ny rekord for elbiler rundt Nordschleife i Nürburgring.

Bilen deltok også på fjorårets Goodwood-festival i England,
og var da knappe to sekunder bak den gang en 19 år gammel «uslåelig» formel 1-rekord.

I 1999 satte nemlig formel 1-fører Nick Heidfeld en
banerekord med en av formel 1-bilene fra McLaren-Mercedes, men arrangørene
mente det var så farlig å kjøre slike biler rundt den korte løypa at de satte
ned et forbud mot slike biler.

Dermed er rekorden på 41,6 sekunder ansett som «uslåelig».

Men Volkswagen fikk altså teften av den i fjor, og dukket
opp på årets arrangement med en enda mer utviklet ID. R som var spesialjustert
for bakkeløpet. Tyskerne hadde for eksempel kastet ut den store og tunge
batteripakken som normalt sitter i bilen, og gitt den en mindre pakke for den
1,86 kilometer korte banen.

Med Romain Dumas bak rattet gikk det som ventet lynraskt med elbilen som veide under 1.000 kilo, og faktisk klarte Volkswagen også å bryte 40-barrieren.

Den 680 hestekrefter sterke bilen ble nemlig klokket inn til
39,90 sekunder, og var dermed 1,7 sekund raskere enn formel 1-bilen.

‒ Dette viser at Volkswagens elektriske drivverk er raskere
enn selv de mest kraftfulle konvensjonelle drivverkene, sier leder av
Volkswagens motorsportavdeling, Sveen Smeets.

Selv om alt lå til rette for en ny rekord, kunne ikke Dumas
gjøre noen feil under selve konkurranse.

‒ Jeg er veldig stolt, for dette er et spesielt utfordrende
løp. Jeg kunne ikke gjøre en eneste feil, og bilen måtte være perfekt satt opp.
Og det var spesielt vanskelig ettersom vi ikke fikk testet løypa i forkant,
sier Dumas.

Her er et av forsøkene til Dumas, men dessverre ikke den aller
raskeste. Men som vi ser går det uansett unna.

ID. R har dermed tre store rekorder i beltet, Goodwood,
Pikes Peak og elbil-rekorden rundt Nordschleife.

Det skjedde selvsagt mye annet under Goodwood-festivalen, som totalt drar godt over 100.000 besøkende gjennom en hektisk helg.

Blant annet var Petter og sønnen Oliver på plass, og de
kjørte blant annet hver sin Subaru lakkert i den ikoniske blågule rallyfargen.
Petter i en 2002 WRC-versjon og Oliver i en 2019-versjon.

Begge deltok også i bakkeløpet, hvor Petter rattet en Volkswagen Polo WRX han brukte i rallycross-VM og Oliver satt i en Citroën DS 3 WRX.

At Oliver er sønn av pappa viser helt klart videoen under.
Som vi kan se ga Oliver også den velkjente «110 prosent», noe Petter alltid
hevdet han gjorde.

Her går det virkelig unna, og vi kan nok vente oss mye moro
fra Oliver i årene som kommer.

https://youtu.be/8PI9n_aloY8

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter Motorsport