Annonse
HjemNyheterAuda, Hyundai i10

Auda, Hyundai i10

Sju nye biler har blitt kollisjonstestet, hvor fem fikk 5 stjerner. Men den lille elbilen Honda e må nøye seg med 4 stjerner, mens den ultrakompakte Hyundai i10 dessverre endte opp med 3 stjerner.

Det hørtes faktisk til sjeldenhetene at nye bilmodeller ikke scorer full pott under kollisjonstesten til Euro NCAP, til tross for at de fem stjernene blir stadig vanskeligere å oppnå.

Organisasjonen krever mer av bilene, og da spesielt på den teknologiske siden. Biler må nå ha en rekke førerassistenter, inkludert assistenter som automatisk nødbremser for myke trafikanter.

Av de 11 bilene som er testet så langt i 2020, kan faktisk hele ni skryte av 5 stjerner. Dette inkluderer fem av de sju som er testet nå, i tillegg til tidligere testet Honda Jazz, Mazda MX-30, Volkswagen ID.3 og Toyota Yaris. Vi kommer selvsagt tilbake til de fem som nå har fått full pott.

Som vi skjønner av Jazz og Yaris er ikke lenger størrelse en unnskyldning for å lage mindre sikre biler, selv om de to som ikke har fått 5 stjerner i 2020 er nettopp slike biler.

Saken fortsetter under Annonsen

For de to som misset litt under den siste testrunden er Honda e og Hyundai i10, førstnevnte måler kun 3,89 meter ‒ mens sistnevnte er enda mer kompakt.

Den 3,67 meter lange Hyundai i10 slet konkret med to ting. Først så fikk den trekk for noe som på fagspråket er kalt «submarining», hvor bekkenet glir under det nederste sikkerhetsbeltet under bråstopper. Det liker Euro NCAP veldig dårlig.

Noe annet de heller ikke var så fornøyd med var førerassistentene, som ifølge testorganisasjonen var litt mer begrenset enn i andre småbiler.

Mer eksakt scoret Hyundai i10 69 prosent i voksenbeskyttelse, 75 prosent i barnebeskyttelse, 52 prosent i beskyttelse av utsatte veibrukere og 59 prosent i førerassistenter. I de to siste kategoriene har den lavest score av de 11 bilene som er testet i 2020.

Dermed ble det totalt skuffende 3 stjerner

Her kollisjonstester Euro NCAP Hyundai i10:

Heller ikke den sjarmerende elbilen Honda e oppnådde full score, men med 4 stjerner er dette også en ganske så kollisjonssikker bil. Honda e mistet den ene stjernen på grunn av at den mangler noen av de avanserte løsningene som for eksempel Honda Jazz byr på.

Mer eksakt scoret Honda e 76 prosent i voksenbeskyttelse, 82 prosent i barnebeskyttelse, 52 prosent i beskyttelse av utsatte veibrukere og 65 prosent i førerassistenter.

Her kollisjonstester Euro NCAP bilen:

For importøren RSA er det de siste resultatene hyggelig lesning, for Isuzu D-Max hanket inn 5 stjerner i kollisjonstesten. Pickupen kommer nå i en helt ny generasjon, og RSA har akkurat mottatt den første lasten med disse bilene hit til Norge.

Den nye generasjonen byr på mye utstyr og en helt nyutviklet dieselmotor med 163 hk, og kan plusse godt sikkerhetsutstyr på skryteliste.

Nå er ikke Euro NCAP overrasket over at bilen er sikker som banken, for den nye modellen har tidligere blitt testet til bravur av søsterorganisasjonen Australasian NCAP. Den sviktet altså heller ikke i den europeiske testen.

Men et lite minus er at den ganske så store og tunge bilen er noe aggressiv mot andre biler i eventuelle kollisjoner, akkurat som en annen stor bil som også fikk 5 stjerner er.

Isuzu D-Max scoret 85 prosent i voksenbeskyttelse, 86 prosent i barnebeskyttelse, 69 prosent i beskyttelse av utsatte veibrukere og imponerende 83 prosent i førerassistenter.

Dermed kan Isuzu D-Max skryte av 5 stjerner.

Her kollisjonstester Euro NCAP den nye pickup-versjonen:

Når det gjelder den andre store bilen er dette den nye Land Rover Defender, som er større og tyngre enn forrige generasjon.

Men Jaguar Land Rover har utstyrt bilen med en masse viktige førerassistenter som skal hindre at det smeller, og i likhet med D-Max ble det 5 stjerner også på den britiske terrengkongen.

Land Rover Defender scoret prosent i 85 voksenbeskyttelse, 85 prosent i barnebeskyttelse, 71 prosent i beskyttelse av utsatte veibrukere og 79 prosent i førerassistenter.

Her kjøres Defenderen gjennom testkverna til Euro NCAP:

En annen ganske stor bil som er testet er Kia Sorento, en SUV på 4,81 meter.

Ikke overraskende er 4. generasjonen av modellen også en sikker utgave, og er blant annet den første Kia-modellen som er utstyrt med en senter-airbag. Den har også nødhjelp-systemet e-Call, og beholdt sine 5 stjerner som den tidligere har oppnådd.

Kia Sorento scoret 82 prosent i voksenbeskyttelse, 85 prosent i barnebeskyttelse, 63 prosent i beskyttelse av utsatte veibrukere og 87 prosent i førerassistenter.

Slik ser det ut når Euro NCAP tester SUV-modellen:

Euro NCAP har også testet to mer kompakte favoritter.

Nye Audi A3 og Seat Leon tilhører samme familie laget på MQB II-plattformen, akkurat som den 8. generasjonen av Volkswagen Golf som kom i fjor. Begge to er like sikre som den mer berømte kusinen, men det er faktisk Leon som har et lite overtak på grunn av sitt smarte frontdesign.

Audi A3 oppnådde 89 prosent i voksenbeskyttelse, 81 prosent i barnebeskyttelse, 68 prosent i beskyttelse av utsatte veibrukere og 73 prosent i førerassistenter.

Her blir den kollisjonstestet:

Seat Leon scoret hele 92 prosent i voksenbeskyttelse på grunn av frontdesignet, 88 prosent i barnebeskyttelse, 71 prosent i beskyttelse av utsatte veibrukere og til slutt 80 prosent i førerassistenter.

Det betyr full pott og 5 stjerner også på Seat Leon:

Euro NCAP har også evaluert fire biler som er tidligere testet men som nå også er tilgjengelig i elektrifiserte utgaver, og alle beholdt sine 5 stjerner.

Renault Captur-testen inkluderer nå også ladehybriden Captur E-Tech, mens Peugeot 3008 SUV Hybrid, Peugeot 508 Hybrid og elbilversjonen av Peugeot 208 er like sikre som de utgavene av bilene Euro NCAP tidligere har testet.

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Annonse

Bil24 på sosiale medier

3,185FansLik
96FølgereFølg
86FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker

Annonse