- Annonse -
HjemNyheterGulrot framfor pisk

Gulrot framfor pisk

En del av politikere elsker som kjent pisken, men disse bør kanskje ta en ekstra titt litt på resultatene av et nytt prosjekt hvor bilistene faktisk ble belønnet.

Det foreløpig siste forslaget hvor pisken svinges hardt står kanskje ikke overraskende MDG bak, som vil forby salget av nye bensin- og dieselbiler allerede i 2023. Og vi er altså kun dager unna 2021 nå.

- Annonse -

En slik uansvarlig kort frist vil etter alle solemerker ikke få støtte av mange nok partier, men taktikken til MDG er ganske åpenbar. Ved stadig å foreslå kortere frister, blir det enklere å forhandle om nye frister. Litt som om du skal kjøpe en bil som i utgangspunktet koster 100.000 kroner, og du byr 50.000 kroner. Målet er å få prisen mer ned enn om det første budet hadde vært på 90.000 kroner.

Resultatet av MDG’s krig mot bilistene er at de som ikke vil over på elbiler, rett og slett tvinges til det. Pisken svinges altså.

Det litt ironiske er om piskeglade MDG hadde styrt landet på 1990-tallet hadde vi kanskje ikke hatt den elbil-boomen vi har i dag, for da oljenasjonen Norge ville vaske seg grønnere ble det innført en rekke incentiver som skulle oppmuntre til både produksjon og kjøp av slike grønne biler.

De gikk altså for gulrot.

- Annonse -

Det ble innført en rekke prøveordninger mellom 1991 og 2005 som skulle stimulere veksten, som gratis parkering, fritak for engangsavgiften, bort med momsen, gratis bompasseringer, kjøring i kollektivfeltet, redusering av årsavgiften og avgifter for firmabiler.

De som kjørte «vanlige» biler ble derimot ikke straffet.

Resultatet ser vi i 2020. Over halvparten av de som kjøper nybil går nå for elbiler, og det gjør de helt frivillig.

At gulrot funker viser et nytt interessant prosjekt i regi av Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.

- Annonse -

I løpet av en måned fra skolestart i august lokket nemlig Fremtind med en gulrot for 10.000 bilister som overholdt fartsgrensene.

Effekten kom umiddelbart.

– Sjåførene i Rogaland hadde under og etter kampanjen nesten 30 prosent færre fartsovertredelser enn før. Oslo-bilistene reduserte antall fartsovertredelser med over 25 prosent, sier leder for innovasjon Svein Skovly i Fremtind.

Også i de andre fylkene har bilistene vist større respekt for fartsgrensene, og sjåførene i Vestland, Viken og Trøndelag respekterte også fartsgrensene i større grad. Det var minst endring i Innlandet.

– Sjåførene som bruker vår nye smarte bilforsikring reduserte i snitt antall fartsovertredelser med nesten 16 prosent i 30-, 40- og 50-sonene fra før til etter kampanjen, sier Skovly.

Kampanjen varte i én måned fra skolestart, og de som overholdt fartsgrensene kunne oppnå ekstra poeng tilsvarende 300 kroner. Sjåførene blir i tillegg belønnet for å la mobilen ligge når de kjører.

Fremtind forklarer at brukerne av appen kun kan oppnå belønning, og får aldri noen form for straff. Kjøredata blir heller ikke brukt ved et eventuelt skadeoppgjør.

– Resultatene viser at belønning av trygg kjøreatferd fungerer, særlig når sjåførene får den kort tid etter endt kjøretur. De som faktisk bruker poengene de får for trygg atferd i trafikken kjører enda bedre enn de som ikke gjør det. Det forsterker teorien om at belønning fungerer bedre enn straff, sier atferdspsykolog Jon Magnus Eilertsen i Fremtind. 

Kjøringen etter at kampanjen var over og belønningen ble borte, viser at mengden fartsovertredelser har holdt seg på samme lave nivå som på slutten av kampanjen.

– Det kan se ut til at endringen i kjøreatferd varer over tid. Vi sier da at atferden har generalisert seg, og det betyr i denne sammenhengen at det å overholde fartsgrensene i større grad er automatisert. Det gjenstår å se om fravær av belønning over tid, på linje med fravær av fartsbøter, gjør at farten går opp igjen, sier Eilertsen.

Blant kvinner og menn var atferdsendringen tilnærmet lik, men én ting skilte kvinnelige sjåfører fra menn.

– Da vi ga brukerne et «push» i appen, mot slutten av kampanjen, så ble kvinnene enda bedre til å overholde fartsgrensene. Denne store atferdsendringen så vi dessverre ikke hos de mannlige sjåførene, sier Skovly.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Norge har en av verdens høyeste drivstoffpriser, men våre folkevalgte har foreløpig ikke brydd seg om det. (Foto: NAF)

Tre av fire i distriktene sliter nå med høye pumpepriser

Mens Norge håver inn store summer på høye oljepriser, er drivstoffprisene i ferd med å knekke privatøkonomien til folk...
Mange tar med seg kjæledyret på bilferie, og da er det smart å tenke på sikkerhet og velvære. (Fotos: Musti)

Slik tar du vare på kjæledyrene på bilferie

Vi har blitt flinkere til å sikre kjæledyrene under bilturen, og her er tipsene for å gjøre bilferien enda...
Fire eksperter har plukket ut de seks beste kjøreveiene. En norsk berømt og svært så fotogen strekning er blant de utvalgte. (Fotos: Mazda)

Kåret til en av verdens beste kjøre-strekninger

Ja, du kjenner igjen bildet, gjør du ikke? Eksperter har kåret berømt norsk strekning til en av de aller...
Lading skremmer mange fra å ta kjøreturen nedover kontinentet. (Foto: NAF)

På Europa-tur med elbilen? Har er tipsene

NAF sier at det er fult mulig å ha en god elbilferie i Europa. Nylig gjennomførte YouGov på oppdrag for...
Ford viser nå en ellevill varebil som selv formel 1-bilene skal slite med å henge på opp til 100 km/t. (Fotos: Ford)

Ford med en helt vanvittig el-varebil

Hørt om den elektriske varebilen som akselererer like fort som en formel 1-bil? Ikke det, nei. Gigantiske Ford satser hardt...
Mercedes Vision EQXX har gitt oss en smakebit på framtidens rekkevidder for elbiler. (Fotos: Mercedes)

Mercedes’ elbil klarte 1.202 km rekkevidde

Med et forbruk på pene 8,3 kWh rullet og rullet Mercedes Vision EQXX, før den til slutt stoppet etter...
Ludvig er ekstra bekymret for all søppelet han finner langs veikanten. (Foto: Hold Norge Rent)

Ikke kast søppel ut av bilvinduet. Hilsen Ludvig

Med flykaos og korona blir det også bilferie på mange i år, og Ludvig er litt bekymret. Han frykter...
Dette er en ny sjef i Continental-familien. (Fotos: Bentley)

Bentley viser fram ny sjef

Continental GT Mulliner W12 kombinerer luksus og ytelser på et helt nytt nivå. Fordelen med et luksusmerke som Bentley er...
En prototype av Polestar 5 er på plass under Goodwood-festivalen, og der skal de kjøre to ganger opp den berømte bakken. (Fotos: Polestar)

Polestar 5 sikter mot 884 hk

Svenskene har ikke tenkt å leke når de utvikler sin første helelektriske GT-modell. Polestar-merket springer rett ut fra motorsporten. Det...
Peugeot knaller til med en helt ny 408 med ganske lekre linjer. (Fotos: Peugeot)

Peugeot lokker med en coupé

Splitter nye Peugeot 408 skiller seg helt klart ut fra resten av familien. Peugeot selv kaller den nye 408 for...
Toyota oppgraderer Rav4 for modellåret 2023. (Fotos: Toyota)

Toyota oppgraderer bestselgeren

Rav4 får blant annet et nytt multimedia-system og flere førerassistenter. Det aller meste handler om elbiler når det kommer til...
Et barnesete med kollisjonspute har imponert i tre tyske tester denne våren. (Fotos: Cybex)

Barnesete med airbag imponerte

Ja, det finnes barnesete med integrert airbag. Og det er åpenbart effektivt. Det testes selvsagt barneseter stadig vekk, og i...
BMW M fyller på med en M3 Touring. (Fotos: BMW)

Her er stasjonsvognen av BMW M3

BMW M3-familien er komplett med utgaven kalt M3 Touring. Da BMW kom med M1 tilbake i 1978 tenkte de ikke...
Dette er tegningene av en ny elbil fra Volkswagen, ID. Aero. (Fotos: VW)

Volkswagen pirrer med svær el-sedan

Store ID. Aero skal først øremerkes et land hvor befolkningen ikke er så veldig lange. Tilbake i 2018 var Volkswagen...
Prodrive hyller nå en spesialutgave av Subaru Impreza som kom i 1997. (Fotos: Prodrive)

Klassiske Subaru Impreza har gjenoppstått

Jadda ‒ Prodrive kliner til med en ny utgave av den berømte gatebilen som fulgte i kjølevannet av WRC-suksessen...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her