Snart er det en ny elbil på norske veier

Zero Emission Mobility holder det de lover, og skal levere ut de første Xpeng G3-bilene i 2020.


Konkurransen i elbilmarkedet blir stadig tøffere, noe en ny bil som MG ZS EV viser. Denne nykommeren parkerte etablerte elbiler som Tesla Model 3, BMW i3, Hyundai Kona og Renault Zoe i november, og var rett og slett Norges tredje mest registrerte bilmodell.

MG er som kjent britisk, men merket er nå eid av et kinesisk selskap. Og der satser på de voldsomt på elbiler.

Og neste nye elbilmodell på norske veier blir da også en kineser, mer bestemt modellen Xpeng G3.

Merket er et resultat av en norsk-lignende satsing fra de kinesiske myndighetene, som sliter med dårlig luftkvalitet på et helt annet nivå enn lille Norge. Myndighetene bestemte seg for å belønne elbiler, noe som resulterte i en ekstrem oppblomstring av nye elbilmerker.

Nå skal det visstnok være over 400 forskjellige merker bare i Kina, og en av de som fører an er Xpeng.

Dette bilmerket ble grunnlagt i 2014, og har noen skikkelige tungvektere med på laget. Styreleder og en av grunnleggerne kom for eksempel fra den kinesiske Alibaba-gruppen, et av verdens største selskaper, og en annen av de som sto bak satsingen kom fra Xiaomi, en kinesisk gigant på smarttelefoner.

Fordelen med dette er at det ferske merket har dratt inn milliarder av kroner i støtte, og da er det som kjent enklere å lage gode elbiler også.

Xpeng har så langt holdt seg til det kinesiske markedet, men nå har tiden kommet for å satse også internasjonalt.

Og første marked ut? Jo, selveste Norge.

Her hjemme er det Zero Emission Mobility (ZEM) som står for importen, og i september ankom den første lasten med Xpeng G3 til det norske kongeriket.

ZEM meldte da at de første kundene skulle få sine biler allerede i år, og holder det de lover.

‒ Dette er et stort og viktig øyeblikk både for oss og Xpeng. Dette markerer et nytt kapittel i Xpengs historie, sier Espen Strømme, daglig leder hos ZEM.

Opprinnelig håpet importørene at de første bilene skulle leveres i november, men ettersom Norge er det første landet utenfor Kina som får bilen var jobben hakket større enn det Xpeng og ZEM så for seg.

‒ Å klargjøre en smart bil som Xpeng G3 for norske forhold handler mer om systemtesting enn noe annet. Vi har et veldig godt samarbeid med fabrikken, som har sendt erfarne teknikere til Norge for å forsikre seg om at alt er som det skal være.

‒ Xpeng er unike ved at halvparten av de ansatte jobber med programmering. Bilene er en plattform for videre utvikling, og vil motta flere automatiske oppgraderinger gjennom sin levetid, akkurat som en smarttelefon, forklarer Strømme.

Nå er vi vant med at vi kan velge norsk språk på våre mobiler, men brukergrensesnittet til Xpeng G3 blir på engelsk.

‒ Ved hjelp av kommandoen «Hey Xpeng» kan du styre de aller fleste funksjoner i bilen uten at du trenger å ta en hånd fra rattet. Eller du kan be bilen om å lukke bakluken når du har hendene fulle med dagligvarer. G3 er full av smart teknologi som både gjør kjøringen enklere og tryggere, samtidig som den er morsom å bruke, sier Strømme.

Den helelektriske SUV-modellen har allerede flekset muskler her hjemme, og under en stor rekkeviddetest i regi av NAF i sommer klarte den 506 kilometer. Det var for eksempel bedre enn biler som Porsche Taycan 4S (475 km), Jaguar I-Pace (454 km), Nissan LEAF e+ (396 km), Renault ZOE Z.E 50 (453 km), Audi e-tron 55 (399 km) og tidligere nevnte MG ZS EV som rullet 308 km før det var stopp.

Xpeng ble introdusert i april, og siden har ifølge importøren 4.000 signalisert interesse for elbilen som starter på ganske gunstige 358.000 kroner.

‒ Veien fram hit har vært svært givende og tilbakemeldingene fra kunder og eksperter har vært over all forventning. Allerede før vi har fått bilene på veien er Xpeng G3 blitt nominert til årets bil, kårets til et av de beste bilkjøpene av NAF, og uavhengige analyser har vist at G3’en gir opptil 100.000 kroner «mer bil for pengene» enn de nærmeste konkurrentene, lyder det fra en offensiv Strømme.

Mange er selvsagt usikre på hvordan det er å eie biler fra nye merker, men ZEM har iallfall prøvd å gardere seg best mulig ved å inngå avtaler med NAF og MECA på service og garantisaker.

Forsikringsselskapet If er også leverandør av skadeforsikring og kundedialog, og i forrige uke kom nyheten om at Viking Redningstjeneste er på plass som mobilitetspartner.

‒ Vi har jobbet hver dag siden lanseringen i april for å sørge for en best mulig kundeopplevelse for våre nåværende og kommende kunder. Derfor har vi også valgt å inngå samarbeid med store, kjente aktører som sikrer et fullverdig service- og verkstedtilbud over hele landet, sier Strømme.

Hvor smart og bra en Xpeng G3 faktisk er får de første norske kundene selv oppleve 14. desember, for da skal etter planen de aller første kundebilene leveres ut.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter