- Annonse -
HjemElbilerSnart er det en ny elbil på norske veier

Snart er det en ny elbil på norske veier

Zero Emission Mobility holder det de lover, og skal levere ut de første Xpeng G3-bilene i 2020.

Konkurransen i elbilmarkedet blir stadig tøffere, noe en ny bil som MG ZS EV viser. Denne nykommeren parkerte etablerte elbiler som Tesla Model 3, BMW i3, Hyundai Kona og Renault Zoe i november, og var rett og slett Norges tredje mest registrerte bilmodell.

- Annonse -

MG er som kjent britisk, men merket er nå eid av et kinesisk selskap. Og der satser på de voldsomt på elbiler.

Og neste nye elbilmodell på norske veier blir da også en kineser, mer bestemt modellen Xpeng G3.

Merket er et resultat av en norsk-lignende satsing fra de kinesiske myndighetene, som sliter med dårlig luftkvalitet på et helt annet nivå enn lille Norge. Myndighetene bestemte seg for å belønne elbiler, noe som resulterte i en ekstrem oppblomstring av nye elbilmerker.

Nå skal det visstnok være over 400 forskjellige merker bare i Kina, og en av de som fører an er Xpeng.

- Annonse -

Dette bilmerket ble grunnlagt i 2014, og har noen skikkelige tungvektere med på laget. Styreleder og en av grunnleggerne kom for eksempel fra den kinesiske Alibaba-gruppen, et av verdens største selskaper, og en annen av de som sto bak satsingen kom fra Xiaomi, en kinesisk gigant på smarttelefoner.

Fordelen med dette er at det ferske merket har dratt inn milliarder av kroner i støtte, og da er det som kjent enklere å lage gode elbiler også.

Xpeng har så langt holdt seg til det kinesiske markedet, men nå har tiden kommet for å satse også internasjonalt.

Og første marked ut? Jo, selveste Norge.

- Annonse -

Her hjemme er det Zero Emission Mobility (ZEM) som står for importen, og i september ankom den første lasten med Xpeng G3 til det norske kongeriket.

ZEM meldte da at de første kundene skulle få sine biler allerede i år, og holder det de lover.

‒ Dette er et stort og viktig øyeblikk både for oss og Xpeng. Dette markerer et nytt kapittel i Xpengs historie, sier Espen Strømme, daglig leder hos ZEM.

Opprinnelig håpet importørene at de første bilene skulle leveres i november, men ettersom Norge er det første landet utenfor Kina som får bilen var jobben hakket større enn det Xpeng og ZEM så for seg.

‒ Å klargjøre en smart bil som Xpeng G3 for norske forhold handler mer om systemtesting enn noe annet. Vi har et veldig godt samarbeid med fabrikken, som har sendt erfarne teknikere til Norge for å forsikre seg om at alt er som det skal være.

‒ Xpeng er unike ved at halvparten av de ansatte jobber med programmering. Bilene er en plattform for videre utvikling, og vil motta flere automatiske oppgraderinger gjennom sin levetid, akkurat som en smarttelefon, forklarer Strømme.

Nå er vi vant med at vi kan velge norsk språk på våre mobiler, men brukergrensesnittet til Xpeng G3 blir på engelsk.

‒ Ved hjelp av kommandoen «Hey Xpeng» kan du styre de aller fleste funksjoner i bilen uten at du trenger å ta en hånd fra rattet. Eller du kan be bilen om å lukke bakluken når du har hendene fulle med dagligvarer. G3 er full av smart teknologi som både gjør kjøringen enklere og tryggere, samtidig som den er morsom å bruke, sier Strømme.

Den helelektriske SUV-modellen har allerede flekset muskler her hjemme, og under en stor rekkeviddetest i regi av NAF i sommer klarte den 506 kilometer. Det var for eksempel bedre enn biler som Porsche Taycan 4S (475 km), Jaguar I-Pace (454 km), Nissan LEAF e+ (396 km), Renault ZOE Z.E 50 (453 km), Audi e-tron 55 (399 km) og tidligere nevnte MG ZS EV som rullet 308 km før det var stopp.

Xpeng ble introdusert i april, og siden har ifølge importøren 4.000 signalisert interesse for elbilen som starter på ganske gunstige 358.000 kroner.

‒ Veien fram hit har vært svært givende og tilbakemeldingene fra kunder og eksperter har vært over all forventning. Allerede før vi har fått bilene på veien er Xpeng G3 blitt nominert til årets bil, kårets til et av de beste bilkjøpene av NAF, og uavhengige analyser har vist at G3’en gir opptil 100.000 kroner «mer bil for pengene» enn de nærmeste konkurrentene, lyder det fra en offensiv Strømme.

Mange er selvsagt usikre på hvordan det er å eie biler fra nye merker, men ZEM har iallfall prøvd å gardere seg best mulig ved å inngå avtaler med NAF og MECA på service og garantisaker.

Forsikringsselskapet If er også leverandør av skadeforsikring og kundedialog, og i forrige uke kom nyheten om at Viking Redningstjeneste er på plass som mobilitetspartner.

‒ Vi har jobbet hver dag siden lanseringen i april for å sørge for en best mulig kundeopplevelse for våre nåværende og kommende kunder. Derfor har vi også valgt å inngå samarbeid med store, kjente aktører som sikrer et fullverdig service- og verkstedtilbud over hele landet, sier Strømme.

Hvor smart og bra en Xpeng G3 faktisk er får de første norske kundene selv oppleve 14. desember, for da skal etter planen de aller første kundebilene leveres ut.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Det er 160 år siden Adam Opel startet på eventyret som endte opp med dagens bilmerke. (Fotos: Opel)

Opel runder 160 år

Det tyske bilmerket ble grunnlagt selv mange år før de første automobilene var på plass. Ingen vet egentlig hvor gammel...
Volkswagen viser fram en fullstendig selvkjørende bil, Gen.Travel. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagen viser en fullstendig selvkjørende bil

Det snakkes om nivå 3 og 4 på den selvkjørende skalaen, men de bilene som kan kjøre av seg...
Renault 5 Turbo 3E er født til å drifte ‒ og hylle de gamle videospillene. (Fotos: Renault)

Elbilen R5 Turbo 3E er født til å drifte

Så hvordan skal man hylle Renault 5 Turbo når R5 nå runder 50 år? Hva med en elektrisk showbil...
Drivstoffprisene har nå befunnet seg over 20 kroner literen over et halvt år. (Fotos: NAF)

Stadig sterkere krav om støtte til drivstoff

Plukker vi bort de største byområdene så er det nå et flertall som forlanger støtte til bensin og diesel. Det...
Nikola kan endelig vise fra den europeiske lastebilen med det norske navnet Tre. (Fotos: Iveco)

Nikola endelig klar for Europa

Etter mye drama kan Nikola endelig annonseres den elektriske lastebilen kalt Tre, og ikke nok med det. Det er...
Nissan har endelig klar den helelektriske Nissan Townstar, en bil som nylig ble nummer tre i kåringen av årets varebil. (Fotos: Nissan)

Nissans nye elvarebil er her

Nissan har en viktig trippel gående som inkluderer en ny elbil, en ny elvarebil og en ny X-Trail. De som...
Volvos kommende elektriske SUV, EX90, kommer med nye sikkerhetsfunksjoner. (Fotos: Volvo)

Ny elbil fra Volvo med sikkerhet i sentrum

Volvo EX90 er fullstappet med sensorer og skal til og med skjønne hvordan føreren føler seg. Som du kan se...
Her er den nye generasjonen av Mitsubishi ASX. (Fotos: Mitsubishi)

Nye Mitsubishi ASX med premiere

Modellen som kom i 2010 blir ny, og denne gang ved hjelp av kommende Renault Captur. Men den er...
Falck bytter både drakt og navn. (Foto: Gjensidige)

Hjelp, Falcken bytter navn

Gjensidige er nye eier av Falcks veihjelpsselskaper i nordområdene, og nå får 600 biler ny drakt og nytt navn. Sent...
Disse to elektriske terrengbilene har over 1.000 hestekrefter. (Fotos: The China Box/Dongfeng Motors)

Hinter om elektrisk terrengbil med 1.000 hk

Dongfeng har vist fram et nytt merke kalt M Hero, og dette lukter det svidd av. Det er fire store...
Xpeng har vist fram sitt nye SUV-flaggskip G9, og det er en imponerende bil. (Fotos: Xpeng)

Imponerende flaggskip lansert ‒ og den er allerede på vei til Norge

Xpeng må sette en slags rekord for biler fra Kina. For den nye G9, lansert onsdag klokken 13 over...
Volkswagen ID. Buzz Cargo er kåret til årets internasjonale varebil for 2023, og Håkon Wirak kan juble. (Fotos: Volkswagen Nyttekjøretøy)

Nykommer ble årets varebil

Europeiske journalister har plukket ut årets varebil, og denne gang ble det en helelektrisk nykommer. For 31. gangen har prisen...
Den første Volta Zero har rullet ut av samlebåndet i Østerrike. (Fotos: Volta)

Første fabrikkslagede Volta Zero er her

Svenskene har et nytt bilmerke på plass, for endelig har den første bilen rullet ut av fabrikken i Østerrike. Det...
Maxus MIFA 9 vist fram første gang i fjor vinter nærmer seg nå Norge. (Fotos: Maxus)

Maxus med en diger og luksuriøs familiefrakter

Den aller første bilen fra Maxus bygget på den nye MIFA-plattformen. Maxus er på plass her i Norge med to...
En stor jammetest gjennomføres nå på Andøya, og denne er viktig også for bilindustrien. Her Nicolai Gerrard (Nkom) og Tomas Levin (Statens vegvesen). (Fotos: Duus Media/Nkom)

Viktig test for selvkjørende biler på Andøya

De selvkjørende bilene kommer, men først må noen utfordringer løses. Som jamming av satellitt-signaler, som slike biler er svært...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her