I 2015 bestemte Aston Martin seg for også å satse på
elbiler, og de har fulgt opp dette med å bygge en ny fabrikk i walisiske St
Athan som skal produsere elbiler. De har også børstet støvet av navnet Lagonda, forgjengeren til Aston Martin som ble stiftet tilbake i 1904 ‒ faktisk ni år før Aston Martin selv ble etablert. Men i 1947 ble begge disse selskapene kjøpt opp av en brite, som slo dem sammen.
realitet i 2015 bestemte de seg også for å gjenintrodusere navnet. Fra 2021 skal de eksklusive elbilene fra Aston Martin hete
Lagonda, som altså blir et elektrisk merke. De er allerede godt i gang med satsingen, og har vist fram flere
elektriske konsepter allerede. Vision Concept ble avduket i fjor, og denne er fulgt
opp av en lignende SUV-modell kalt All-Terrain Concept i mars i år. Og så har vi den første elbilen de kommer med, Rapide E, som
er en helelektrisk versjon av Rapide. Den bilen er nå innom London sammen med Vision Concept, og de to bilene vises fram i hele to dager. De varmer altså opp til den ordentlige satsingen med en
elektrisk versjon basert på Rapide AMR, og Rapide E blir en firedørs elbil med
en rekkevidde på 321 kilometer.
produksjon senere i år. De har satt en grense på 155 eksemplarer, noe som også tilsvarer
toppfarten til den elektriske modellen målt i miles per hour, altså 155 mph (250
km/t). Den er også klargjort for 100 kW hurtiglading, noe som i så fall sørger for å fylle batteriet opp til 80 prosent på 35 minutter. Rapide er jo en sportsbil, så Rapide E må selvsagt også være
litt kvikk av seg. 0-100 km/t skal ifølge Aston gå unna på under 4 sekunder,
mens forbikjøringsområdet 80 til 112 km/t fyker unna på kjappe 1,5 sekunder. Alt dette lover jo bra med tanke på den første rene
elbilmodell de kommer med, noe altså Vision Concept er et eksempel på. Konseptet
vekker oppsikt på stort sett alle områdene. Designet er typisk elbilaktig med lang akselavstand og korte overheng, og den er flat ‒ skikkelig flat:
kilometer, og bilen er tilnærmet helt selvkjørende på nivå 4 på den autonome
skalaen som går til 5. Og det kanskje morsomste med konseptet er cockpit-løsningen. For vi vet jo at rattet er på gale siden i England, men med Lagonda Vision Consept er det mulig å flytte rattet både til høyre og venstre, ja, faktisk er det mulig å fjerne det helt også. Denne er altså kun en visjon, men viser hvor langt Aston
Martin har kommet med utviklingen. Så det er bare å glede seg til 2022, året da
den første Lagonda-modellen går inn i produksjonen. Men før den kommer altså Rapide E, som får sin dynamiske debut under Gooodwood-festivalen neste måned. Her er flere bilder av de to bilene utstilt i London: Les også: