Amazon inn i elbil-merke


Anført av verdens nest største selskap Amazon har Rivian hentet inn 6 milliarder kroner i frisk kapital.

Rivian er et spennende elbilmerke, ettersom de ikke går den samme veien som de fleste andre. De kjører bokstavelig en helt annen vei.

Det amerikanske selskapet retter nemlig fokus mot en bestemt nisje, nemlig de som er glade i naturen. De kaller bilene sine for «Adventure Vehicles».

Det relativt ferske selskapet har bygd seg en fleksibel plattform som åpner for flere modeller, og har allerede vist fram to biler ‒ en pickup (R1T) og en SUV (R1S).

Begge er røffe i stilen og skal tåle en trøkk på tur ut i villmarka, og ikke minst er de helt klart konkurransedyktig når det kommer til kraft og rekkevidde.

Begge bilene kommer med tre batteripakker ‒ 105 kW, 135 kW og 180 kW. SUV-modellen kan vise til en rekkevidde fra 386 kilometer for den minste pakken og helt opp i 660 kilometer med den største.

Den største pakken byr også på 700 hestekrefter og et dreiemoment som nesten ikke er til å tro ‒ 14.000 Nm.

Og debatten rundt slepekrok er ikke Rivian med på, begge modellene kan slepe det aller meste.

Bilene er moderne og er fullt av utstyr, og er ifølge produsenten helt oppe på 3 på den selvkjørende skalaen som går til 5. Det betyr svært så selvkjørende biler.

De to modellene ble vist fram for første gang i fjor, og skapte naturligvis overskrifter.

Men som mange smertelig har erfart, det koster å lage nye elbiler helt fra grunnen av ‒ spesielt om de er fylt med moderne teknologi.

Rivian har nå hentet inn nok en runde med midler, og sier at planen om å starte leveringene av bilene er i rute.

For det er ikke småtterier de har klart å hente inn, nemlig ganske så eksakt 6 milliarder kroner.

‒ Denne investeringen er en viktig milepæl for Rivian og overgangen til bærekraftig mobilitet, sier RJ Scaringe, Rivian-grunnlegger og administrerende direktør.

‒ Utover å eliminere kompromisser som eksisterer rundt ytelse, kapasitet og effektivitet, arbeider vi for å drive innovasjon på tvers av hele kundeopplevelsen. Å levere på denne visjonen krever de riktige partnerne, og vi er glade for å ha Amazon med oss på vår reise for å skape produkter, teknologi og opplevelser som overgår forventningene om det som er mulig.

Amazon ledet altså an den gigantiske investeringsrunden, men Rivian fortsetter som et uavhengig selskap.

‒ Vi er inspirert av Rivians visjon for framtiden for elektrisk transport, sier Jeff Wilke, en av sjefene i Amazon.

‒ RJ har bygget en imponerende organisasjon, med en produktportefølje og teknologi som matcher dette. Vi er begeistret over å investere i et slikt innovativt selskap.

Rivian har på kort tid vokst til en svær bedrift, og per i dag jobber det mer enn 750 personer i selskapet.

Planen er at R1T og R1S skal lanseres i USA mot slutten av 2020, og deretter i resten av verden i 2021.

Amazon er verdens nest største selskap målt i markedsverdi, og kun Apple kan skryte av å være større. Amazon passerte i fjor en markedsverdi på 1.000 milliarder dollar, noe som er godt over 8.000 milliarder kroner.

Så kassa er nok ikke helt bunnskrapt etter investeringen i Rivian.

Følg bil24 på Facebook

Les også:

Verdens første elektriske villmarks-SUV

Dette er en elektrisk villmarks-SUV. En diger en. (Alle foto: Rivian)

Les mer om:

Elbiler Nyheter