Annonse
Hjem Elbiler Verdens første elektriske villmarks-SUV

Verdens første elektriske villmarks-SUV

Trenger du en svær 7-seters elbil som også kan frakte deg langt ut i naturen? Da er denne el-SUV’en noe for deg.

Rivian ble stiftet i 2009, og i likhet med mange andre relativt nye bilprodusenter drømmer de om å kapre andeler i et stadig voksende elbil-marked. For der ligger det som kjent uante muligheter ‒ om man har det rette produktet.

Den amerikanske produsenten har ikke gått i samme felle som mange andre som satser på å bli den «nye Tesla», for det er noe mange prøver på. Rivian har heller tenkt utenfor boksen, og funnet fram til to nisjer som ingen andre foreløpig har satset på.

Dermed har de på få dager faktisk vist fram ikke bare en, men to verdensnyheter.

Den første skrev vi om for noe få dager siden ‒ verdens aller første elektriske pickup. Og den er designet for å frakte folket ut i villmarken. Altså en slags elektrisk terreng-pickup med firehjulstrekk. Verdens første sådanne.

Saken fortsetter under Annonsen

Men de har altså nok en verdenspremiere å vise fram, nemlig en elektrisk SUV. Slike finnes det naturligvis flere av allerede, men vrien er altså at dette er en slags villmarks-SUV. En gedigen helelektrisk terreng-SUV med sju seter.

Rivian kaller selv bilene for «Adventure Vehicles», et begrep de til og med har varemerket. Dette er altså biler som skal brukes når du setter kurs for et aldri så lite eventyr. Begge to takler for eksempel et vannivå på hele 1 meter, mens bakkeklaringen er på 360 mm for pickupen og 365 mm for SUV’en.

Sistnevnte, altså SUV-modellen, har fått navnet R1S som står for «Rivians første SUV», og har som ventet mange av de samme spesifikasjonene som pickupen kalt R1T. Pickupen kommer sent i 2020, mens SUV-modellen skal følge deretter.

Så modellene kan skilles ved å se på den siste bokstaven i navnet ‒ S for SUV og T for pickup truck.

Begge to har de samme batteripakkene, som kommer i tre størrelser. Den minste pakken er på solide 105 kWh, den mellomste på hele 135 kWh, og den største på vanvittige 180 kWh.

SUV-modellen har faktisk litt bedre rekkevidde enn pickup-modellen, så her varierer faktisk tallene litt. Dette kommer av de aerodynamiske linjene samt at pickupen er 20 kilo tyngre.

Dette er den oppgitte minimumsrekkevidden:

Batteri R1S (SUV) R1T (pickup)
105 kW 386 km 370 km
135 kWh 499 km 483 km
180 kWh 660 km 644 km

Begge modellene kommer med elmotor på hver av hjulene, og hver av disse leverer 197 hestekrefter. Totalt opplyser Rivian at 105 KWh-utgaven leverer 402 hk til girkassen, 135 kWh-utgaven 753 hk og 180 kWh-utgaven leverer 700 hk.

Dreiemomentet er også noe helt utenom det vanlige, og som med antall hestekrefter er også dreiemomentet det samme både på R1T og R1S.

105 kWh har et dreiemoment på 560 Nm og leverer utrolige 7.000 Nm til bakken. De to andre alternativene har et dreiemoment på 1.120 Nm, og momentet som leveres ut til bakken er på ufattelige 14.000 Nm.

Slepevekt? Jo, 5 tonn for pickupen, 3,5 tonn for SUV’en. Begge drar altså enkelt en campingvogn om det er ønskelig.

SUV’en er altså en diger bil, også sammenlignet med pickupmodellen. R1S er 5.475 mm lang, noe som rett og slett er gigantisk. Vi klarer ikke å finne en vanlig SUV-modell som er i nærheten av dette, og Norges mest solgte SUV så langt i 2018, Tesla Model X, måler til sammenligning 5.037 mm. Altså nesten en halv meter kortere enn den voldsomme R1S.

I tillegg er bilene bygd opp etter noe de kaller for skateboard-plattform, noe som betyr lavt tyngdepunkt med gode kjøreegenskaper. Både batteripakken, drivenheten, opphenget, bremsesystemet og det termiske systemet er under hjulhøyden, og gir dermed god plass for de i bilen og alt villmarksutstyret de måtte finne på å dra med seg.

Kobler vi dette sammen med nærmere 5,5 meter lengde for SUV-modellen skjønner vi at det blir luftig på innsiden.

De har naturligvis mye teknologi, og Rivian har blant annet for eksempel kart, musikk, navigasjon og andre ting som er spesialdesignet for kjøring i villmarken, og det er skjermer både framme og bak.

Bilene har også radar, lidar og kameraer som gjør den ganske så selvkjørende, og er ifølge produsenten selv på nivå 3 på den autonome skalaen. Det betyr at R1S og R1T kan kjøre av seg selv i en del situasjoner.

Prisen er satt litt lavere enn Tesla.

R1S starter på 65.000 dollar etter skattekreditt, mens R1T starter på 61.000 dollar. Plusser vi på 7.500 dollar som amerikanske elbilkjøpere får tilbake er SUV’en satt til 72.500 dollar og pickupen til 68.500 dollar.

Den billigste Tesla Model S (75D) starter i USA på 78.000 dollar, og Model X (75D) kan du få for 84.000 dollar.

Rivian sier at de vil tilby de to største batteripakkene når R1T lanserer i 2020, men etter 12 måneder skal den også være tilgjengelig med batteriet på 105 kWh.

Her er pickupen:

Følg bil24 på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,219FansLik
42FølgereFølg
74FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker