Revolusjonerende elbil-batterier vant «Oscar»


En produsent av faststoff-batterier som kan gi elbilene lang rekkevidde og kort ladetid har vunnet «teknologiens Oscar».

Elbilene i dag bruker stort sett litium ion-batterier, som på grunn av sin flytende form inneholder stoffer som litium, kobolt, mangan, nikkel og aluminium.

Litium-batterier ble oppfunnet for over 40 år siden, og er på en måte en gammeldags teknologi som det er vanskelig å videreutvikle. I tillegg er de relativt dyre å produsere, ettersom de inneholder så mange forskjellige stoffer.

Men flere tenker utenfor boksen.

Toyota har blant annet forsket på faststoff-batterier (solid-state) i snart ti år, og elbil-produsenter som BMW og Nissan har også sett på slike løsninger.

Faststoffbatterier har flere fordeler sammenlignet med de tradisjonelle litium ion-batteriene. De blir ikke varme, de kan lagre mer energi i gitte volumer, de kan lades opp raskere og de kan produseres i forskjellige former.

Altså ganske så perfekte for elbiler.

Det har også ProLogium tenkt.

Selskapet som holder til i Taiwan utvikler faststoff-batterier til elbiler, og de vet hva de gjør.

Tidligere i år hanket de inn en pris under årets viktigste teknologimesse, CES-messen i Las Vegas, men det var bare oppvarming.

For nå er det klart at selskapet er en av tre vinnere av årets Edison Award, en pris til minne om den berømte oppfinneren Thomas Edison og introdusert i 1987.

Denne prisen er regnet som teknologiens Oscar, og blant tidligere vinnere kan vi nevne noen du kanskje har hørt om ‒ Apple, Tesla, GE og Lockheed Martin har alle vunnet prisen.

Så det er med andre ord all grunn til å ta ProLogium på alvor.

Selskapet sier at den viktigste grunnen for å få fjernet litum-batteriene er sikkerhet. Slike batterier er ifølge ProLogium for ustabile, og flere elbiler har også tatt fyr de siste årene på grunn av batteriene.

Selskapet har også som det aller første klart å integrere batteripakken sammen med noe som kalles BiPolar+-teknologi, noe som gir en helt ny løsning i forhold til den konvensjonelle strukturen til en batteripakke. Dette fører blant annet til et forenklet kjøle- og tilkoblingssytem, i tillegg til bedre beskyttelse og plassutnyttelse.

Ifølge selskapet har de nå utviklet batterier som i volum er 50 prosent mindre enn de konvensjonelle batteriene, mens kostanden er redusert med 30 prosent.

I klartekst betyr dette at rekkevidden kan ganges opp, og med bedre rekkevidde kan også elbilen ta opp kampen med bensinbilene.

Og ikke tro at dette er noen de planlegger la oss si om ti år.

Nei, ProLogium har allerede sendt sine faststoffbatterier til en rekke produsenter rundt i verden, og disse tester nå ut løsningen.

ProLogium sier at de vil ha den første testbilen klar allerede i 4. kvartal i år, så det virker som det går unna.

Kanskje kommer det endelig en ny generasjon elbil-batterier også.

For på det punktet henger bilindustrien dessverre etter.

Og hvem sier vel ikke ja takk til bedre rekkevidde, raskere lading og billigere elbiler?

Følg bil24 på Facebook

Les også:

Toyotas satser på «ny» batteri-teknologi

Toyota C-HR er en hybrid, men Toyota vil komme med rene elbiler - men først om noen år. (Foto: Toyota)

Les mer om:

Elbiler Nyheter