Annonse
Hjem Elbiler Fra tennplugger til batterier

Fra tennplugger til batterier

Når bilene går fra bensin til batterier er det mange produsenter som må tenke nytt. Slik som verdens største produsent av tennplugger.

NGK er verdens største produsent av nettopp slike. Og ettersom motorene i elbilene ikke trenger tennplugger som jo sørger for gnist slik at bensinen antennes kan det bli mange arbeidsløse medarbeidere i det japanske selskapet i tiden framover.

‒ Det er uunngåelig at elbiler kommer, og det kan til slutt gjøre oss foreldet, sier daglig leder Takio Kojima hos NGK til Reuters.

Men de vet råd.

De har nå satt fokus på batteriutvikling. Mer eksakt faststoff-batterier (solid-state battery).

Saken fortsetter under Annonsen

Dette er en batteritype som ikke inneholder flytende stoffer slik vi kjenner fra litium ion-batteriene som dagens elbiler stort sett bruker, og har en rekke fordeler. Det gjelder både innenfor lagringskapasiteten, ladetiden, holdbarheten, utformingen, vekt og kostnad.

‒ Vår ekspertise er innen avanserte keramikk, så vi har bestemt oss for å gå etter faststoff-batterier, Kojima.

Han mener at nådestøtet mot bensinbilene kom rundt 2010, like etter at Tesla hadde rullet ut sin første bil (Roadster) og da Nissan kom med sin Leaf.

Flere andre produsenter av diverse komponenter til bensinbiler har også satt fokus på elbilutvikling, blant andre det japanske tennpluggselskapet Denso som samarbeider med Toyota og Mazda om å utvikle batterier.

Toyota rir for øvrig flere hester i kappløpet om den framtidige bilen, og har også fokus på faststoff-batterier som de har forsket på i mange år allerede. De har også innledet et samarbeid med Panasonic, som per i dag produserer litium ion-batterier til blant andre Tesla. På toppen av det hele satser også Toyota på hydrogenbiler, som de har stor tro på.

Andre som snuser på faststoff-batterier skal inkludere store elbilprodusenter som Nissan og BMW, som har sine helelektriske varianter i Leaf og i3.

Det finnes allerede masse teknologi som bruker faststoffbatterier i sine produkter, men oppbygningen av slike batterier gjør det ekstremt vanskelig å lage store batterier som bilene trenger.

NGK sier at de vil ha batterier som matcher litium ion-batteriene i 2020, og deretter vil de produsere sterkere og lettere batterier i årene etter. Dette er cirka den samme tidsgrensen Toyota har satt for sine faststoffbatterier.

Utfordringen med dagens litium ion-batteriene er at de er svært dyre å produsere, og dermed blir prisene på elbilene høyere enn fossile biler. Det er stort sett kun i Norge elbilen faktisk er billigere grunnet store avgiftsfordeler.

Ser man for eksempel til Finland som ikke har slike fordeler koster en e-Golf over 400.000 kroner, mens den «vanlige» Golf’en starter på rundt 200.000 kroner. Ikke overraskende ruller det svært få elbiler rundt i Finland, og slik er det stort sett i hele Europa.

Litium ion-batteriene er bygd opp av diverse stoffer, og blant annet det svært dyre grunnstoffet kobolt. Derfor blir disse batteriene uforholdsmessig dyre.

Løsningen kan ligge i faststoffbatterier. Det er iallfall NKG tent på.

Du kan for øvrig lese mer om kobolt i lenken under.

Følg bil24.no på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,802FansLik
60FølgereFølg
77FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker