- Annonse -
HjemElbilerFra tennplugger til batterier

Fra tennplugger til batterier

Når bilene går fra bensin til batterier er det mange produsenter som må tenke nytt. Slik som verdens største produsent av tennplugger.

NGK er verdens største produsent av nettopp slike. Og ettersom motorene i elbilene ikke trenger tennplugger som jo sørger for gnist slik at bensinen antennes kan det bli mange arbeidsløse medarbeidere i det japanske selskapet i tiden framover.

- Annonse -

‒ Det er uunngåelig at elbiler kommer, og det kan til slutt gjøre oss foreldet, sier daglig leder Takio Kojima hos NGK til Reuters.

Men de vet råd.

De har nå satt fokus på batteriutvikling. Mer eksakt faststoff-batterier (solid-state battery).

Dette er en batteritype som ikke inneholder flytende stoffer slik vi kjenner fra litium ion-batteriene som dagens elbiler stort sett bruker, og har en rekke fordeler. Det gjelder både innenfor lagringskapasiteten, ladetiden, holdbarheten, utformingen, vekt og kostnad.

- Annonse -

‒ Vår ekspertise er innen avanserte keramikk, så vi har bestemt oss for å gå etter faststoff-batterier, Kojima.

Han mener at nådestøtet mot bensinbilene kom rundt 2010, like etter at Tesla hadde rullet ut sin første bil (Roadster) og da Nissan kom med sin Leaf.

Flere andre produsenter av diverse komponenter til bensinbiler har også satt fokus på elbilutvikling, blant andre det japanske tennpluggselskapet Denso som samarbeider med Toyota og Mazda om å utvikle batterier.

Toyota rir for øvrig flere hester i kappløpet om den framtidige bilen, og har også fokus på faststoff-batterier som de har forsket på i mange år allerede. De har også innledet et samarbeid med Panasonic, som per i dag produserer litium ion-batterier til blant andre Tesla. På toppen av det hele satser også Toyota på hydrogenbiler, som de har stor tro på.

- Annonse -

Andre som snuser på faststoff-batterier skal inkludere store elbilprodusenter som Nissan og BMW, som har sine helelektriske varianter i Leaf og i3.

Det finnes allerede masse teknologi som bruker faststoffbatterier i sine produkter, men oppbygningen av slike batterier gjør det ekstremt vanskelig å lage store batterier som bilene trenger.

NGK sier at de vil ha batterier som matcher litium ion-batteriene i 2020, og deretter vil de produsere sterkere og lettere batterier i årene etter. Dette er cirka den samme tidsgrensen Toyota har satt for sine faststoffbatterier.

Utfordringen med dagens litium ion-batteriene er at de er svært dyre å produsere, og dermed blir prisene på elbilene høyere enn fossile biler. Det er stort sett kun i Norge elbilen faktisk er billigere grunnet store avgiftsfordeler.

Ser man for eksempel til Finland som ikke har slike fordeler koster en e-Golf over 400.000 kroner, mens den «vanlige» Golf’en starter på rundt 200.000 kroner. Ikke overraskende ruller det svært få elbiler rundt i Finland, og slik er det stort sett i hele Europa.

Litium ion-batteriene er bygd opp av diverse stoffer, og blant annet det svært dyre grunnstoffet kobolt. Derfor blir disse batteriene uforholdsmessig dyre.

Løsningen kan ligge i faststoffbatterier. Det er iallfall NKG tent på.

Du kan for øvrig lese mer om kobolt i lenken under.

Følg bil24.no på Facebook

- Annonse -

Flere nyheter

Mercedes gir oss det aller første glimtet av innsiden til den kommende elbilen EQE SUV. (Fotos: Mercedes)

Første glimt av innsiden til Mercedes EQE SUV

Her oser det luksus! Det går unna over hos Mercedes. De hamrer nemlig ut nye elbilmodeller i et rasende tempo,...
Skoda viser nå litt av innsiden på sitt nye konsept, og der er det en stor vertikal skjerm. (Fotos: Skoda)

Skoda pirrer med en gigantisk skjerm

To uker før det nye helelektriske Skoda-konseptet blir vist fram slipper merket et bilde av innsiden, og det viser...
Dodge Durango her flankert av Challenger SRT Super Stock (t.v) og Charger SRT Hellcat Redeye lever videre inn i 2023. (Fotos: Dodge)

Verdens sterkeste SUV lever videre

Dodge har bestemt seg for å fortsette produksjonen av SUV-beistet Durango SRT Hellcat. Nå er ikke Dodge noe unntak i...
Den spilleren som første slår en hold-in-one på hull 15 i BMW Championship tar med seg en BMW i7. (Fotos: BMW)

Hovland kan vinne en BMW i7

Alt den norske golfspilleren Viktor Hovland trenger å gjøre er å slå ballen ned i hullet på ett eneste...
Mercedes forlater nå Formel E, og gjør det med stil. (Fotos: Daimler)

Mercedes forlater Formel E på topp

Etter tre sesonger er det slutt for Mercedes i Formel E, og de rundet av på best mulig måte...
Her møtes den digitale og ekte verden, for Porsche har like godt laget en ekte Sally fra «Biler». (Fotos: Porsche)

Porsche har laget en ekte Sally fra «Biler»

Dagens animasjoner visker ut grensene mellom den digitale og virkelige verden. Så hvorfor ikke lage en digital bil sånn...
Nå er det klart for ny programvare til Skoda Enyaq som gjør bilen enda bedre. (Fotos: Skoda)

Oppdateringer gir Enyaq raskere lading og bedre vinter-rekkevidde

Skoda ruller nå ut system-oppdateringene som kom med Enyaq Coupé til alle Enyaq iV-bilene. Tidligere i sommer åpnet Skoda Norge...
Candela P-12 Shuttle er en rask, sjøsyk-fri og stille flyvende elektriske ferje. (Fotos: Candela)

En flyvende og lynrask elferje

Mer behagelig enn dette blir det ikke. Candela P-12 Shuttle flyr nemlig lydløst over bølgene. Se video. Svenske Candela grunnlagt...
GT-versjonen av Kia EV6 er ganske så ekstrem ‒ og veldig moro! (Fotos: Nybiltester)

Prøvekjørt Kia EV6 GT

Som Bjørn Skifs ville sunget ‒ härligt, härligt, men farligt, farligt – Kia EV6 GT er fantastisk moro, men...
Frankrike skjenket navnet limousin til bilverden, og Peugeot har også hatt sine ganske spesielle utgaver. (Fotos: Peugeot)

Peugeots spesielle presidentbiler

Den franske presidenten kan selvsagt ikke fraktes i en helt vanlig bil, og Peugeot lager mer enn gjerne biler...
Den ypperste klassen i rallycross-VM går nå inn i en elektriske æra med helt nye elbiler. (Fotos: Red Bull)

Tidenes raskeste rallycross-biler

En ny æra starter i lille Stjørdal. Rallycross-VM har nemlig avduket sine elektriske biler. Det har kun vært en Mr....
Mate Rima hadde ikke mye høy i hatten da han ble med Nico Rosberg på jomfruturen av det elektriske beistet Rimac Nevera. (Fotos: Rimac)

Rosberg skremte vannet av Mate Rimac

Mate Rimac var ganske så svett i passasjersetet da Nico Rosberg luftet den aller første kundebilen av det som...
Brabus har gjort Mercedes EQS enda mer aerodynamisk, noe som betyr enda mer rekkevidde. Og det gjør ikke noe at den også har blitt sportsligere i utseende. (Fotos: Brabus)

Oi, Brabus har gitt Mercedes EQS mer rekkevidde

Verdens aller mest aerodynamiske masseproduserte bil har blitt enda aerodynamisk, noe som betyr enda mer rekkevidde. Da Mercedes skulle utvikle...
Mercedes-AMG-One har endelig gått inn i produksjon, fem år etter at den første ble vist fram. (Fotos: Daimler)

Endelig er produksjonen av Mercedes-AMG One i gang

En av tidens aller villeste gatebiler har endelig entret produksjonen. I 2017 var det 50 år siden AMG ble stiftet...
En ny Lamborghini Urus er bare dager unna, og den er lynrask. (Fotos: Lamborghini)

Ny lynrask Lamborghini Urus på gang

En ny Urus-utgave er rett rundt hjørnet, og er så rask at den har satt ny SUV-rekord i det...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her