Hjem / Superbiler / Elbil fra Audi med 764 hestekrefter
Audi viser oss noe helt ellevilt med PB18 ‒ en elbil med 764 hk. (Alle foto: Audi)
Audi viser oss noe helt ellevilt med PB18 ‒ en elbil med 764 hk. (Alle foto: Audi)

Elbil fra Audi med 764 hestekrefter

Audi har vist fram et fartsmonster av en elbil med 764 hestekrefter og «morgendagens» elbilbatterier. Se video.

Den tyske produsenten har som de fleste andre store elbilplaner i årene som kommer. Den kommende Audi e-tron markerer starten, og deretter skal det komme elbil-modeller på løpende bånd fram mot 2025. De lover oss minst ti nye modeller.

Annonse

Og nå viser de oss litt av det de kan på dette feltet. Nemlig en spinnvill og radikal kjøremaskin av en elbil kalt PB18 e-tron.

Navnet høres umiddelbart komplisert ut, men det er så enkelt at konseptmodellen debuterer under Pebble Beach Automotive Week i California som pågår nå. PB står altså for Pebble Beach og 18 for 2018, mens e-tron er navnet på Audis elektriske modeller.

Dette er altså en rendyrket sportsbil, og er et framtidskonsept i samme gate som Audi Aicon som ble vist fram i fjor. De to deler da også flere løsninger, som for eksempel faststoff-batterier og 800 volt. Bilene ser også relativt like ut, selv om det ikke er mulig å forveksle dem.

De deler altså designprinsipper, men det er også store forskjeller.

For mens Aicon er designet som en selvkjørende milslukende direktørbil med en rekkevidde på 800 kilometer ‒ ifølge Audi en privatjet for veien ‒ har Audi nå laget en spinnvill kjøremaskin.

Annonse

Her er Audi PB18: 

Og her er den forrige konseptmodellen, Audi Aicon: 

PB18 ser ut som en moderne sportsbil, og kjører da også som en. Ekspertene hos Audi Sport, de som står bak motorsportbilene, har nemlig vært involvert i utviklingen. PB18 har fått en rekke løsninger som er å finne på bilene som har vunnet Le Mans en rekke ganger, og tallet 18 i navnet hinter da også til den suksessfulle LMP1-bilen Audi R18 e-tron i tillegg til årstallet 2018.

Og mens Aicon var en selvkjørende bil med nivå 5 på den autonome skalaen var jobbtittelen på PB18 «Level Zero», nivå 0. Audi har ryddet bort førerassistentene, og satt personen bak rattet i full kontroll. Her er det dyktigheten til føreren som spiller inn, og ikke teknologiske hjelpemidlene.

Faktisk har Audi bokstavelig talt satt føreren i sentrum.

Når føreren er alene i bilen er det nemlig mulig å sentrere setet, pedalene og rattet, og dermed sitte perfekt for en runde på racerbanen.

Audi har også tenkt hverdagsbruk, så når førermiljøet er skjøvet til siden som i en vanlig bil er det plass til en passasjer også. Man får altså både i pose og sekk.

‒ Vi ville lage en løsning som normalt ikke er tilgjengelig i slike sportsbiler, som for eksempel i en Audi R18, forklarer Gael Buzyn, lederen av Audis designsenter i Malibu som har laget bilen.

Dette er særs imponerende greier, og i denne videoen kan du også se føreren skli fra venstre og ende opp sentrert bare ved å trykke på en knapp.

De har altså løftet en rekke løsninger fra motorsportbilene sine i PB18, og vi skal ikke gå inn på de tekniske løsningene. Men det har resultert i en bil som kun veier 1.550 kilo, og som sitter klistret til veien.

Bilen har firehjulsdrift, noe som betyr mer enn en motor i elbilenes tilfelle. Audi PB18 har tre. En foran og to bak.

Motoren foran yter 201 hestekrefter, mens de bak gir 469 hestekrefter. Til sammen har motorene 670 hestekrefter, men det er også en boost-funksjon. Ved å bruke den hopper antall hester opp til 764, og det kombinerte dreiemoment er på 830 Nm.

Med andre ord et fartsmonster.

Audi sier at farten ikke er langt unna LMP1 prototype, og 0-100 km/t går unna på under 2 sekunder.

De har også satt inn en løsning som gjør at kreftene blir begrenset når bilen kjøres på vanlige veier, og på den måten økes rekkevidden.

Så hva er rekkevidden på da?

Audi har altså brukt faststoffbatterier, kjent som solid-state. Dagens elbilbatteri er som kjent av typen litium-ion med flytende stoffer, mens utviklingen rundt faststoff-batterier fortsatt ikke har kommet langt nok til å kunne brukes kommersielt i elbiler. Men en rekke bilprodusenter forsker på dette, blant annet giganten Toyota.

Batteripakken som sitter i PB18 er væskekjølt og har en kapasitet på 95 kWh. Rekkevidden er oppgitt til over 500 kilometer i WLTP-standarden, og den er designet for å lade med 800 volt. Det betyr lynkjapp lading, nærmere bestemt 15 minutter.

Med PB18 introduserer også Audi trådløs lading via Audi Wireless Charging (AWC). En ladematte legges på bakken, og bilen parkerer rett og slett over denne og begynner ladingen. Så glem ladekabelen med en PB18.

Dette er altså framtiden, men Audi har også en lang fortid med elektriske biler.

Faktisk har den tyske produsenten utviklet elbiler eller hybridsystemer siden slutten av 1980-tallet. Den første bilen var kalt Audi duo i 1997, og var basert på en A4 Avant.

Et veiskille for teknologien til elektriske biler kom i 2009 med R8 e-tron. Den satte rekord for elektriske biler på Nordschleife i Nürburgring i 2012, og ble fulgt opp med A3 e-tron i 2014 ‒ den første plug-in hybriden til Audi. Den ble igjen fulgt opp av Q7 e-tron i 2016.

I 2015 kom de med noe kanskje enda viktigere, nemlig e-tron quattro concept (ja, Audi liker små bokstaver). Dette var en helt ny SUV med en rekkevidde på over 400 kilometer, noe som den gang var svært bra.

Og ja, det var forgjengeren til den som i dag heter Audi e-tron.

Den første serieproduserte elbilen fra Audi som blir lansert i neste måned.

Audi har altså vist oss konsepter av en luksuskjerre som kjører av seg selv og en spinnvill sportsbil, men hva med vanlige biler da? Har de helt glemt den gjennomsnittlige bilisten?

Nei, selvsagt ikke.

Audi jobber nå med flere spennende konsepter ‒ også det som handler om kjøring i urbane strøk. Tyskerne lover å vise oss flere konsepter i månedene framover.

Og med Aicon og PB18 har de iallfall satt lista høyt nok.

Her er flere bilder av Audi PB18:

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Bugatti Divo er laget for svinger, men er ikke noe sinke rett fram heller. (Alle foto: Bugatti)

Bugatti med ny superbil

«Lykken ligger ikke rundt neste sving. Lykken er neste sving». Iallfall om du kjører Bugattis …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *