Annonse
Hjem Elbiler Toyotas satser på «ny» batteri-teknologi

Toyotas satser på «ny» batteri-teknologi

For de som har satt seg inn i batteriteknologien vet at dagens elbiler stort sett bruker samme type litium ion-batteri. Toyota vil ta dette et steg videre med noe som kalles faststoff-batterier.

De fikk plutselig dårlig tid, Toyota. Bilverden har måtte kaste seg rundt ettersom det stadig har tikket inn rapporter om at nasjoner og byer vil stenge de tradisjonelle forbrenningsbilene ute. Nå er det nullutslippsbiler som gjelder.

Også for Toyota. De har riktignok en «grønn» modell allerede. Mirai går på hydrogen, noe fortsatt den japanske giganten har tro på. Men ulempene er at de er dyre å produsere og infrastrukturen er dårlig utbygd.

De er også tungt inne i hybrid. Faktisk kom de med Toyota Prius så langt tilbake som i 1997 ‒ altså 20 år siden.

Men skal de henge med på kappløpet som nå er satt i gang må de altså ri nok en hest. Og meningen var at de skulle komme med elbiler i det hjemlige markedet i 2022.

Saken fortsetter under Annonsen

Den tidsplanen kan nå være framskyndet, men de sier fortsatt ikke noe annet enn «tidlig 2020-tallet».

Noen av grunnene til at de har vært skeptiske er at de mener at dagens batterier er for dårlige. Det gjelder både lagringskapasiteten, ladetiden, holdbarheten og kostnaden rundt slike batterier.

Dagens litium ion-batterier bruker flytende stoffer, og ved å bruke en løsning på faststoff (solid-state) vil Toyota kunne begrense bruken av stoffer som litium, kobolt, mangan, nikkel eller aluminium, ifølge Reuters.

Alt dette skal gjøre hele eldriftsystemet mer kompakt og lettere, noe som alltid er en fordel i bilverden.

Faststoffbatterier har en rekke fordeler sammenlignet med de tradisjonelle litium ion-batteriene. De blir ikke varme, noe jo diverse mobilprodusenter har opplevd at de flytende blir. Flere mobiltelefoner har blitt så varme at de har tatt fyr.

Faststoff-batteriene kan i tillegg lagre mer energi i gitte volumer, de kan lades opp raskere og de kan produseres i forskjellige former.

Nå er ikke dette noe nytt Toyota akkurat har kommet på. Dette er en løsning Toyota har vist fram for mange år siden, og Forbes skriver at Toyota for fem år siden demonstrerte et faststoff-batteri. Den gang sa nåværende Toyota-sjef Takeshi Uchiyamada at en slik teknologi tar lang tid å utvikle, og han så for seg et ti-år med forskning.

Så forskningen går tregt i en tid den må gå fort. Men Toyota er ikke de eneste som har dårlig tid om de skal komme med noe nytt og få et lite overtak.

Det går også rykter om at flere andre bilprodusenter ser på løsninger med fastbatterier, deriblant BMW og Nissan.

‒ Vi tror at solid-state batteriteknologi kan være et gjennombrudd (for elbiler), og kan øke kjørelengden dramatisk, sa visepresident Didier Leroy i Toyota til pressen onsdag i forbindelse med Tokyo Motor Show.

Så Toyota er langt fra mot elbiler, slik inntrykket kanskje har vært. Men de vil bare gardere seg.

Og det er jo alltid smart.

Følg bil24.no på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,705FansLik
80FølgereFølg
83FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker