Annonse
Hjem Elbiler To nye elbiler for naturglade nordmenn

To nye elbiler for naturglade nordmenn

Varsko her, Norge. Det er to nye elbiler på gang, og de er som skreddersydd for aktive nordmenn. Så det er bare å lære seg navnet Rivian med en eneste gang. Se bilder og video.

Nordmenn er kjent for vårt forhold til elbiler og vår aktive hverdag. Nordmenn elsker altså både elbiler og friluftslivet, to ting som jo henger ganske så godt sammen også. Og kanskje kommer alle gode ting i par?

For det gjør iallfall Rivian, som like godt slår til med to elbiler på samme tid.

I sommer skrev vi om at det sørkoreanske merket SsangYong som vi mente muligens kunne slå merker som Tesla, Ford og Volkswagen og bli den første med en elektrisk pickup. Vel, så feil kan man ta.

For mens disse merkene vurderer en elpickup, er det et selskap som for lengst er ferdig med planleggingen. Rivian bygger nemlig den aller første. Og den er vill. Spinnvill. Villmarksvill om du vil.

Saken fortsetter under Annonsen

Og de nøyer seg ikke bare med den ultraamerikanske favoritttypen pickup. Nei, de kjører også på med den norske favoritttypen. Altså en SUV-modell.

I dag, altså 27. november, starter det en messe kalt AutoMobility LA. En av deltakerne er Rivian, et nytt bilmerke som altså skal fokusere på elbiler.

Rivian retter seg inn mot det de selv kaller eventyrbiler. Altså eventyraktige biler. Ja, som å dra på et eventyr (huff, dette var ikke enkelt). Biler for de aktive som liker å komme seg ut i villmarken. Sånn!

De har altså bygd to modeller på samme tid. Pickupen som du kan lese om og se bilder av her, samt en SUV-modell som faktisk blir vist fram senere i dag.

‒ Vi lanserer to modeller som kommer til å få forandre segmentene til pickup og SUV, sier grunnlegger og administrerende direktør RJ Scaringe.

Han vil altså ikke bare kopiere biler som andre lager, men introdusere noe helt nytt.

‒ Jeg startet Rivian for å levere produkter som verden ikke allerede har ‒ for å omdefinere forventningene ved bruk av teknologi og innovasjon. Vi kunne begynne med blanke ark og har brukt flere år på å utvikle teknologien slik at vi kan levere det ideelle kjøretøyet til aktive kunder. Dette betyr at bilene fungerer godt både på eller utenfor veien, og kommer med lasteløsninger som gjør at du enkelt kan ta med alle typer utstyr, enten det er et surfebrett eller en fiskestang.

Alt som følger handler altså om pickupmodellen kalt R1T, men vi forventer at både drivverket og teknologien stort sett er det samme for SUV-modellen kalt R1S.

Og bare så det er sagt med en eneste gang, det er sjukt imponerende greier Rivian har klart å sette sammen.

Her er det teknologiske løsninger helt i øverste klasse, det er ytelser som hvilken som helst sportsbil, og det er batteriløsninger som selv Tesla hadde vært stolt av.

Så nå vi bruker ordet vill, som i både ellevill og som i villmarken, så er det ikke for å slå billige poenger. Dette er en villmann på alle områder.

Batteriet er det første nordmenn sjekker. For rekkevidde og ladetid er to ting som blir stadig viktigere.

R1T står ikke tilbake for noen.

Den kommer med tre alternative pakker, og ikke overraskende er det de to største som blir tilgjengelig fra start av. Den minste pakken er på solide 105 kWh, den mellomste på hele 135 kWh, og den største på vanvittige 180 kWh.

105 kWh-pakken har en oppgitt rekkevidde på minst 370 kilometer, 135 kWh-pakken skal klare minst 482 kilometer, mens den største på 180 kWh har en oppgitt rekkevidde på minst 643 kilometer.

Alle bilene kommer med en elmotor på hvert av hjulene, og hver av disse leverer 197 hestekrefter. Totalt opplyser Rivian at 105 KWh-utgaven leverer 402 hk til girkassen, 135 kWh-utgaven 753 hk og 180 kWh-utgaven leverer 700 hk.

Dreiemomentet er også noe helt utenom det vanlige.

105 kWh har et dreiemoment på 560 Nm, og leverer utrolige 7.000 Nm til bakken. De to andre har et dreiemoment på 1.120 Nm, og momentet som leveres ut til bakken er på ufattelige 14.000 Nm.

Slepevekt? Jo, fem tonn.

Ladetiden er heller ikke til å kimse av. Den kan lades med en hastighet på 160kW, og Rivian sier at du får 321 kilometer rekkevidde ved å lade en halv time.

Så hva betyr dette i ytelser?

Jo 0-96,5 km/t (0-60 mph) går unna på 4,9 sekunder for 105 kWh, 3 sekunder for 135 kWh og 3,2 sekunder for 180 kWh.

0-160 km/t lyder på henholdsvis 12,5 sekunder (105 kWh), -7 sekunder (135 kWh) og -8 sekunder (180 kWh).

Ikke glem at vi faktisk snakker om en bil som er laget for å kjøre i terrenget med, og ikke rundt er racerbane. Og at det er en pickup.

Bilene er bygd opp etter en mal de kaller for en skateboard-plattform, og betyr enkelt og greit lavt tyngdepunkt med gode kjøreegenskaper. Både batteripakken, drivenheten, opphenget, bremsesystemet og det termiske systemet er under hjulhøyden, og gir dermed god plass for de på innsiden og alt villmarksutstyret disse måtte finne på å dra med seg.

Pickupen har for øvrig plass til fem personer.

Bilen er altså stappet med teknologi, og Rivian har blant annet for eksempel kart, musikk, navigasjon og andre ting som fokuserer på eventyr, og det er skjermer både framme og bak.

Bilen har også radar, lidar og kameraer som gjør den ganske så selvkjørende, og er ifølge produsenten selv på nivå 3 på den autonome skalaen. Det betyr at bilen selv kan kjøre i en del situasjoner.

En annen ting som selvsagt er viktig er prisen. Og den er ikke så ille som man kan frykte etter å la lest alle spesifikasjonene til bilen.

Prisen starter på 61.500 dollar etter amerikansk skattekreditt. Dette er for eksempel 10.000 dollar rimeligere enn hva den billigste Tesla Model X koster (etter skattekreditt og drivstoffbesparelse) i USA. Tar vi den norske prisen på Model X 75D og trekker fra 85.000 kroner ender vi opp med en pris på 719.000 kroner.

Vi snakker altså om pickup-modellen, så hva SUV-modellen ender på vet vi ikke enda.

Rivian sier at leveringene starter sent i 2020, og det er altså de to største batteripakkene som prioriteres de første 12 månedene.

Her er en video som viser verdens aller første elektriske pickup:

Her er flere bilder av Rivian RT1:

[ngg src=”galleries” ids=”34″ display=”basic_thumbnail”]

Følg bil24 på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,215FansLik
42FølgereFølg
74FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker