Det bør bli spreke saker når Alpine får hjelp av Lotus til å lage en elektrisk sportsbil. Det franske merket skal i tillegg komme med elbiler i B- og C-segmentet.
Renault har sikkert gjort mange ting de angrer på, men en av disse er garantert ikke beslutning om å blåse liv i legendariske Alpine.
Merket ble grunnlagt av en fransk motorsportentusiast i 1955, og fikk stjernestatus da Alpine A110 «Berlinette» gikk bort og vant selveste Rally Monte Carlo i 1971.
-->
Da de like godt gjentok bragden i 1973, ble fristelsen for stor for Renault. De åpnet lommeboka og sikret seg merket.
Alpine ble deretter smeltet inn i Renault Sport i 1976, men med en fornyet satsing på sportslige Renault-modeller forsvant til slutt Alpine helt i 1995.
Men det ble heldigvis ikke glemt, for utover 2010-tallet fikk noen i Renault-ledelsen en genial idé om å gjenopplive ikonet. Som sagt, så gjort.
Resultatet var noe svært så oppsiktsvekkende, for de klarte både å kombinere et flott ytre med særdeles morsomme kjøreegenskaper ‒ og ekspertene lå langflate.
Nye Alpine A110 hanket inn en rekke store priser, og den var også rekordnær å vinne kampen om å bli årets beste bil i Europa i 2019. Faktisk endte den og Jaguar I-Pace helt likt etter at 60 biljournalister hadde gitt sine stemmer, og det måtte målfoto til for å kåre vinneren. Den viste at I-Pace hadde fått flere 1. plasser, så dermed måtte Alpine ta til takke med den sure 2. plassen.
A110 har altså vært en formidabel suksess, og det har også gitt vind i seilene til Renault-gruppen. De skal nå satse ytterligere på merket, som nå få ekstra drahjelp fra både Renault Sport Cars (RSC) og Renault Sport Racing (RSR).
Det aller klareste resultatet av den nye satsingen er at Renaults formel 1-lag nå skal hete Alpine F1 Team, og dermed får merket en enorm reklame kloden rundt.
Vi kan nok ikke forvente oss å se en formel 1-aktig Alpine på vinterveiene i Norge, men slik viser iallfall Renault fram den nye satsingen i formel 1.
Ekspertisen de får fra formel 1 kommer helt sikkert også godt med når de skal utvikle nye bilmodeller, for Alpine skal ikke lenger nøye seg med kun A110. For nå girer de om for en elektrisk framtid.
Planene inkluderer en helelektrisk hot hatch i B-segmentet som skal lages på CMF-B EV-plattformen, og en helelektrisk sportslig crossover i C-segmentet basert på CMF-EV-plattformen.
Dette blir ganske så sikkert to spennende elbiler, og det gjør garantert den tredje også.
Det blir nemlig en sportsbil som skal erstatte selveste A110, selvsagt i helelektrisk drakt, og den skal de få ekstra eksperthjelp til.
Lotus har på gang en ganske så oppsiktsvekkende elbil i Evija, verdens sterkeste serieproduserte bil. Under skallet på den kommende hyperbilen finner vi uvirkelige 2.000 hestekrefter, og 0-300 km/t skal gå unna på under 9 sekunder. Ja, 0-300 km/t på under 9 sekunder!
Det er ikke bare bilen som går fort. Lynladingen skal gå unna på under 10 minutter, mens rekkevidden er satt til over 400 kilometer.
Lotus har utnyttet teknikker brukt for å bygge formel 1-bilene når de har utviklet Evija som kun veier 1.600 kilo, så den bør sitte som limt gjennom svingene også.
Slik ser Lotus Evija ut:
Nå skal et britiske merket hjelpe Alpine til å lage en etterfølger til A110, og vi kan dermed forvente oss noe helt spesielt.
‒ Begge merkene har en fantastisk arv, og vi er veldig glade for å starte dette arbeidet sammen ‒ fra å skreddersy tekniske løsninger til utvikling av neste generasjons helelektriske sportsbil, sier Alpine-sjef Laurent Rossi.
Lotus-sjef Phil Popham gleder seg også.
‒ Våre selskaper har mye til felles - fra en banebrytende stamtavle innen lettvektbiler, til mesterskapsvinnende sportsbiler som presterer like imponerende på veien som de gjør på motorsportsarenaen, sier han.
‒ Det er så naturlig på mange måter, og det å utvikle en elektrisk sportsbil blir enormt spennende både for oss, fans og kunder over hele verden.
Hva resultatet blir må vi bare vente og se, for foreløpig er det eneste vi vet at bilen skal bli en arvtaker til Alpine A110 ‒ og det i seg selv er en formidabel oppgave.
Les også: