I en tid der det er ekstremt fokus på utslipp og elbiler, tramper den italienske oksen videre i et stadig større tempo.
Nå planlegger også Lamborghini elbiler, men første skal de feire sine V12-motorer litt til. Deretter venter hybrider, før hele modellserien skal være elektrifisert i 2025. Da skal også CO2-utslippet være halvert.
-->
Men før den tid skal de altså fokusere på forbrenningsmotoren, noe som er svært så suksessfylt i en tid der de aller fleste nå fokuserer på eldrift. For det viser nemlig noe som ikke lyver, nemlig salgstallene.
Nå har alle de store bilmerkene annonserte store salgsøkninger det første halvåret målt mot fjoråret, og det er ikke så rart. I mars i fjor stengte nemlig verden ned, og nybilsalget knakk helt sammen. Så skal man måle mot noe, så er det første halvår av 2019 som gjelder.
Og for å sitere bilglade Frank Sinatra som også eide en 1969-moell Lamborghini Miura ‒ det var et veldig godt år ‒ for Lamborghini.
Det året satte nemlig superbilprodusenten en ny historisk salgsrekord med 8.205 biler ‒ opp med formidable 43 prosent fra 2018. Og da er det greit å huske at Lambo tilbake i 1999 kun solgte 209 biler.
Under første halvår i år har salget vært 6,6 prosent bedre enn første halvår i 2019, og de har levert ut 4.852 biler i løpet av årets seks første måneder. Dette er det meste Lamborghini noensinne har registrert, og ordrene strømmer stadig inn.
Lamborghini har nå fylt ordrebøkene i 10 måneder framover, altså til april 2022.
‒ Dette eksepsjonelle resultatet er en dobbel bekreftelse for oss, sier sjefen sjøl, Stephan Winkelmann.
‒ Det er et bevis på soliditeten og styrken til dette merket, som nyter en økende appell til tross for en periode med kontinuerlige utfordringer og usikkerhet.
Merket er eid av Volkswagen-gruppen, og med støtte fra dem skal Lamborghini investere 1,5 milliard euro innen 2024 for å møte elektrifisering og andre moderne løsninger.
‒ Teknologisk innovasjon og bærekraft vil gå hånd i hånd, og vi skal ha maksimal fokus på produktytelse og være lojal til merkets DNA, understreker Winkelmann.
Ikke overraskende er det SUV-modellen Urus som drar merket til nye høyder, og det ble levert 2.796 slike i første del av 2021. Huracán var nest mest populær med 1.532 eksemplarer, mens det ble shippet ut 524 eksemplarer av Aventador.
Sistnevnte blir en av de siste fanebærerne for den klassiske V12-motoren, og i forrige uke kunne Lamborghini avduke en farvel-versjon kalt Aventador LP 780-4 Ultimae. I 2023 skal det handle om et hybridsystem.
Lambo har også vist fram en superrask Huracán STO som skal viske ut skillet mellom gatebilene og racingversjonene kalt Huracán Super Trofeo EVO ytterligere, så Lambo-fansen har nok å se fra til.
De fleste av disse finner vi i USA, som var det største Lamborghini-markedet med 1.502 eksemplarer. Kina, Hong Kong og Macau er nå det nest største markedet med 602 nye eksemplarer på veiene, mens tyskerne er størst i Europa med et salg på 391 nye Lamborghinier i løpet av årets seks første måneder.
Og til slutt må vi selvsagt tilbake til Miura. For vi kan selvsagt ikke navn-droppe ikonet og deretter forbigå den i stillhet, så sjekk ut saken (og bildene!) i saken om et 50 år gammelt Miura-mysterium som endelig ble løst i 2019.
Les også: