Legenden Ford GT40 i elektrisk drakt

Hva får man om man slår Everrati og Superformance sammen? Jo, en Ford GT40 som en elbil!


Den nye trenden blant de som restaurer og lager moderne kopier av gamle klassikere er å utstyre disse med elektriske drivverk, noe som også gjør at de kan kjøres i framtidige utslippsfrie samfunn.

To slike selskaper heter Everrati og Superformance. Førstnevnte er spesialister på å lage elektriske drivverk til gamle ikoner, mens sistnevnte blant annet lager deler og kopier av kjente amerikanske klassikere fra 1960-tallet.

Og nå har de to like godt dannet seg et aldri så lite partnerskap. Et ganske så perfekt ekteskap.

For med Everratis ekspertise rundt elektriske drivverk og Superformances erfaringer rundt klassikere fra produsenter som Ford, Shelby og GM (ja, de lager på lisens), bør dette bli svært så bra. Britiske Everrati ble for øvrig stiftet i 2019, mens amerikanske Superformance har holdt den gående siden 1994.

For å vise hva dette innebærer tramper de like godt gasspedalen rett i bånn allerede fra start av.

Den første bilen de kaster seg over er nemlig Ford GT40, og det er knapt nok mulig å finne en mer ikonisk 60-tallsbil enn dette. Ja, det var denne som ble kjørt i Oscar-filmen «Ford v Ferrari», og som endelig klarte å ta knekken på Ferraris dominans i Le Mans tilbake i 1966.

Og den nye GT40 ser minst like imponerende ut som den gamle:

Det er ikke bare vi som mener dette er et perfekt partnerskap, for også sjefen for Everrati tror dette kan føre til noen svært spesielle elbiler.

‒ Dette er det perfekte partnerskapet. Det eneste fokuset til både Everrati og Superformance er ikoniske biler, og de er autoriserte videreførere av disse chassisene. Å smelte disse chassisene sammen med våre avanserte EV-drivlinjer og presisjonsteknikk vil forbedre ytelsen og samtidig beholde essensen og sjelen til originalen, sier grunnlegger og sjef for Everrati, Justin Lunny.

‒ Vi tar sikte på å lage de beste bilene til de elektriske sjåførene, og på samme tid sikrer vi at historiens sanne mestere også blir tilgjengelig i framtiden.

De sier dessverre ikke noe om spesifikasjonene til elektriske GT40, men vi får iallfall håpe at de er i nærheten av det den gamle GT40 kunne vise til på 1960-tallet.

Hva som kommer etter GT40 vet vi heller ikke, men det vi vet er at britiske Everrati iallfall får ting gjort. For på sin korte tid har de allerede vist fram tre ikoner i elektrisk drakt, Porsche 911 (964), Land Rover serie IIA og Mercedes-Benz SL Pagoda.

Og snart kan de også sette Ford GT40 på en stadig mer imponerende CV, og slik ser den ut (du får også se den elektriske 911-utgaven her):

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter