Lille Abarth med formel-motor

Hvorfor ikke bare løfte en motor fra en formel-bil inn i en mer sportslig variant av Fiat 500?


Formel-sporten, altså disse toppløse racerbilene med kun ett sete, er delt opp i et ganske enkelt system.

Øverst troner formel 1, deretter formel 2 og formel 3 hvor vårt stortalent Dennis Hauger herjer. Denne er regnet som klassen for de yngste førerne som har potensial til å bli framtidige verdensmestere, så Hauger har alle muligheter til å bli første nordmann i formel 1.

Under de tre kommer formel 4, som er mellomsteget mellom karting og de råere formel-bilene. Det går naturligvis unna i disse bilene også, og det er flere slike serier fordelt rundt om i verden.

I det italienske og tyske formel 4-mesterskapet blir bilene drevet av en Abarth 1.4-liters turbomotor som yter potensielt 165 hestekrefter og 230 Nm med dreiemoment allerede fra 2.250 r/min. Og denne motoren finner også veien inn i en potent variant av Fiat 500.

Det betyr Abarth, som lager de råeste utgavene av det lille ikonet. Mer bestemt betyr det det en Abarth F595.

Vi gjetter at F-bokstaven står for formel, for denne utgaven skal markere at det er 50 år siden Carlo Abarth designet Formula Italia-bilen.

F595 skiller seg også fra de vanlige 595-versjonene med at den har fått «rally-blå» effekter på utsiden, med markeringer både foran, bak samt blålakkerte sidespeil. F-utgaven har også formel-felger i form av noen 17-tommere, og større bremser ‒ 284 mm skiver foran og 240 mm bak.

Så hva med ytelsene?

Vel, dette er ikke en ekte sportsbil, men de som har kjørt en Fiat 500 vet at det i utgangspunktet ikke går veldig unna bak rattet. Men forbikjøringer og bratte bakker bør ikke være en utfordring for Abarth F595, som klarer 0-100 km/t på 7,3 sekunder med manuelle gir (5 gir) og 7,4 sekunder med den sekvensielle automatiske varianten.

Toppfarten er slett ikke verst, for denne er oppgitt til formidable 217 km/t. Det er fort i en så liten og kanskje ikke så veldig aerodynamisk bil.

Til sammenligning klarer formel 4-bilene utstyrt med en motor med 160 hk (165 hk i F595) som klarer 0-100 km/t på rundt 5 sekunder, så F595 henger nesten med i tempoet til formel-bilen.

Vi har dessverre ikke norske priser, for ja, Abarth er også tilgjengelig her, med i England starter F595 på 20.000 pund.

Og for den prisen kan man kjøre en bil med den samme motoren som framtidige formel 1-førere nå kjører i formel 4, og bare det bør være verd noen kroner.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter