- Annonse -
HjemNyheterValhalla, neste generasjon superbil fra Aston Martin

Valhalla, neste generasjon superbil fra Aston Martin

Seidelen svinges nok i Valhall. For nå setter Aston Martin neste generasjon superbil inn i produksjon, og den har både midtmotor, hybrid teknologi og løsninger fra formel 1.

I den neste James Bond-filmen, ja, den som også er tatt opp i Norge og som er utsatt nesten like ganger som korona-reglene er endret, dukker det som vanlig opp flere Aston Martin-modeller.

- Annonse -

En er selvsagt den originale Bond-bilen, en DB5, men denne gang er det nok en annen som stjeler søkelyset. For på plass i «No Time To Die» er også Astons aller nyeste superbil, Valhalla.

Dette er lillesøster til hyperbilen Valkyrie, men den er langt viktigere enn den ultraville raceren med 1.160 hk og en vekt på rundt 1.100 kilo. Valhalla er nemlig en såkalt superbil. Altså en sportsbil som også er tilgjengelig for flere enn kun de som vifter med sine diamantkort.

Og skal man lage en moderne superbil verdig agent 007 må man gjøre det skikkelig, noe Aston Martin også har gjort.

Her har de nemlig krysset ut de fleste boksene for superbiler på 2020-tallet.

- Annonse -

Den har arvet formel 1-løsninger, det er utstrakt bruk av karbonfiber, det er elmotor, faktisk to stykker, det er en V8-motor og totalt nesten tusen hestekrefter, og det er en rekke førerassistenter som skal gjøre kjøringen tryggere.

Og ja, for første gang har Aston Martin plassert motoren i midten i en superbil for enda bedre vektbalanse.

Hvor viktig Valhalla er for Aston Martin viser noen av folkene som har vært med på å utvikle de dynamiske kjøreegenskapene til superbilen. For blant de som har testet og gitt sine tilbakemeldinger under utvikling finner vi navn som Sebastian Vettel, Lance Stroll og Nico Hulkenburg, alle tre racerførere som hører hjemme i Aston Martin Cognizant Formula One Team.

Lance Stroll er sønn av forretningsmannen Lawrence Stroll, som nå har kjøpt seg inn i Aston Martin og overtatt som styreleder til det ærverdige britiske bilmerket. Og han er mildt sagt stolt av Valhalla.

- Annonse -

‒ Aston Martins første serieproduksjon midtmotor superbil, Valhalla, er virkelig det neste steget for dette luksusmerket, sier Lawrence.

Aston Martin avduker Valhalla i forbindelse med Storbritannias Grand Prix.

‒ Lanseringen av Valhalla demonstrerer Aston Martins forpliktelse til å bygge en rekke eksepsjonelle biler med fokus på føreren, et avgjørende neste trinn i utvidelsen i vår produktserie. Det passer også å avduke denne fantastiske superbilen på motorsportens hjemmebane og hjemmet til Aston Martin Cognizant Formula One Team. For dette markerer også Aston Martins retur til den britiske Grand Prix for første gang på over 60 år, en ekte milepæl, sier styrelederen.

Aston Martin Valhalla kan altså skilte med F1-løsninger og teknologi, og resultatet er en superbil som veier under 1.550 kilo og som sitter klistret i svingene. Aston Martin opplyser at de aerodynamiske egenskapene er såpass imponerende at den genererer 600 kilo marktrykk i 240 km/t.

Andre ting som understell, oppheng og bremser er også fra øverste hylle, og bilene er utstyrt med hjul på 20 tommer foran og 21 tommer bak.

Dette er altså en hybrid, men fortsatt er hjertet en 4-liters V8-motor ‒ faktisk den mest avanserte sådanne montert i en Aston Martin. Denne genererer 750 hk og håndterer et turtall på 7.200 r/min, og sender kreftene til bakhjulene.

Den får også hjelp av to e-motorer, en foran og en bak. Disse bidrar med 204 hk, noe som sender den totale effekten opp til 950 hk. På ren elkraft (elektrisk rekkevidde er 15 km) sendes kraften til forhjulene, men i hybrid er det mulig å få alle hestene til å sparke fra bakakslingen.

En helt ny 8-trinns DCT-kasse spesielt utviklet for Aston Martin sørger for å sende kreftene lynrask ned til hjulene, og med et elektrisk dreiemoment i bunn bør denne bevege seg lynraskt allerede fra start av. Noen Valhalla også gjør.

0-100 km/t går nemlig unna på lynraske 2,5 sekunder, mens toppfarten er opplyst til 330 km/t. Og det skal ifølge Aston Martin resultere i en rundetid på 6:30 minutter rundt Nürburgring Nordschleife. Det er i så fall klar ny banerekord for serieproduserte biler, og den kan dermed skryte av å være «verdens raskeste».

Ettersom dette «kun» er en superbil er den altså rettet mot mer vanlige kjøpere, og det betyr også at den må ha moderne hjelpemidler under kjøringen.

Og Valhalla står ikke mye tilbake for vanlige biler, og førerassistentene inkluderer ting som automatisk nødbrems, kollisjonsvarsling, aktiv cruisekontroll, overvåking av blindsoner og parkeringskamera hvor det også er mulig å få 360 graders surround-syn.

Men når vi sier «mer vanlige kjøpere», betyr dette dessverre ikke at den er rimelig. For her holder det ikke med et vanlig gullkort, og prisene starter en plass i området 600.000 pund. Men sammenlignet med Valkyrie er Valhalla som et kupp å regne, for da snakker vi raskt om 2,5 millioner pund.

Men billig er den absolutt ikke, og er fortsatt forbeholdt folk som Bond, James Bond.

Kanskje det er den 007 bruker når han dundrer av gårde på Atlanterhavsveien i den nye Bond-filmen som forhåpentlig snart får premiere?

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Det er 160 år siden Adam Opel startet på eventyret som endte opp med dagens bilmerke. (Fotos: Opel)

Opel runder 160 år

Det tyske bilmerket ble grunnlagt selv mange år før de første automobilene var på plass. Ingen vet egentlig hvor gammel...
Volkswagen viser fram en fullstendig selvkjørende bil, Gen.Travel. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagen viser en fullstendig selvkjørende bil

Det snakkes om nivå 3 og 4 på den selvkjørende skalaen, men de bilene som kan kjøre av seg...
Renault 5 Turbo 3E er født til å drifte ‒ og hylle de gamle videospillene. (Fotos: Renault)

Elbilen R5 Turbo 3E er født til å drifte

Så hvordan skal man hylle Renault 5 Turbo når R5 nå runder 50 år? Hva med en elektrisk showbil...
Drivstoffprisene har nå befunnet seg over 20 kroner literen over et halvt år. (Fotos: NAF)

Stadig sterkere krav om støtte til drivstoff

Plukker vi bort de største byområdene så er det nå et flertall som forlanger støtte til bensin og diesel. Det...
Nikola kan endelig vise fra den europeiske lastebilen med det norske navnet Tre. (Fotos: Iveco)

Nikola endelig klar for Europa

Etter mye drama kan Nikola endelig annonseres den elektriske lastebilen kalt Tre, og ikke nok med det. Det er...
Nissan har endelig klar den helelektriske Nissan Townstar, en bil som nylig ble nummer tre i kåringen av årets varebil. (Fotos: Nissan)

Nissans nye elvarebil er her

Nissan har en viktig trippel gående som inkluderer en ny elbil, en ny elvarebil og en ny X-Trail. De som...
Volvos kommende elektriske SUV, EX90, kommer med nye sikkerhetsfunksjoner. (Fotos: Volvo)

Ny elbil fra Volvo med sikkerhet i sentrum

Volvo EX90 er fullstappet med sensorer og skal til og med skjønne hvordan føreren føler seg. Som du kan se...
Her er den nye generasjonen av Mitsubishi ASX. (Fotos: Mitsubishi)

Nye Mitsubishi ASX med premiere

Modellen som kom i 2010 blir ny, og denne gang ved hjelp av kommende Renault Captur. Men den er...
Falck bytter både drakt og navn. (Foto: Gjensidige)

Hjelp, Falcken bytter navn

Gjensidige er nye eier av Falcks veihjelpsselskaper i nordområdene, og nå får 600 biler ny drakt og nytt navn. Sent...
Disse to elektriske terrengbilene har over 1.000 hestekrefter. (Fotos: The China Box/Dongfeng Motors)

Hinter om elektrisk terrengbil med 1.000 hk

Dongfeng har vist fram et nytt merke kalt M Hero, og dette lukter det svidd av. Det er fire store...
Xpeng har vist fram sitt nye SUV-flaggskip G9, og det er en imponerende bil. (Fotos: Xpeng)

Imponerende flaggskip lansert ‒ og den er allerede på vei til Norge

Xpeng må sette en slags rekord for biler fra Kina. For den nye G9, lansert onsdag klokken 13 over...
Volkswagen ID. Buzz Cargo er kåret til årets internasjonale varebil for 2023, og Håkon Wirak kan juble. (Fotos: Volkswagen Nyttekjøretøy)

Nykommer ble årets varebil

Europeiske journalister har plukket ut årets varebil, og denne gang ble det en helelektrisk nykommer. For 31. gangen har prisen...
Den første Volta Zero har rullet ut av samlebåndet i Østerrike. (Fotos: Volta)

Første fabrikkslagede Volta Zero er her

Svenskene har et nytt bilmerke på plass, for endelig har den første bilen rullet ut av fabrikken i Østerrike. Det...
Maxus MIFA 9 vist fram første gang i fjor vinter nærmer seg nå Norge. (Fotos: Maxus)

Maxus med en diger og luksuriøs familiefrakter

Den aller første bilen fra Maxus bygget på den nye MIFA-plattformen. Maxus er på plass her i Norge med to...
En stor jammetest gjennomføres nå på Andøya, og denne er viktig også for bilindustrien. Her Nicolai Gerrard (Nkom) og Tomas Levin (Statens vegvesen). (Fotos: Duus Media/Nkom)

Viktig test for selvkjørende biler på Andøya

De selvkjørende bilene kommer, men først må noen utfordringer løses. Som jamming av satellitt-signaler, som slike biler er svært...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her