Aiaiai, klassiske Mini som elbil

Heldigvis er Mini eid av elbil-satsende BMW. For det gjør sitt til at også de klassiske Mini-modellene nå utstyres med en elmotor.


Det er langt fra noe nytt at bilene skal være miljøvennlig. Faktisk er dette noe de tenkte på for godt over 60 år siden.

Grunnen var også den gang en krise, men ikke i miljøet tegn. I 1956 ble store deler av Vest-Europa rammet av en oljekrise som var så alvorlig at det i enkelte land ble innført bensinrasjonering.

Bakgrunnen var at Egypt nasjonaliserte den viktige Suezkanalen, og både Storbritannia, Frankrike og Israel ble så forbannet at de like godt gikk til militært angrep for å få egypterne på bedre tanker.

Det var alt annet enn ideelt for bilindustrien, for den gang handlet det mye om store og bensintørste biler. Noe måtte gjøres. Og det fort.

Over i Storbritannia het sjefen for bilindustrien Leonard Lord, og han så raskt at et bilmerke fikk kjempefordeler av krisen. Volkswagen hadde nemlig en liten og lite bensintørst folkebil i Bobla, og Lord hadde svært lite lyst til at tyskerne kuppet det britiske bilmarkedet.

Han ga klar beskjed til de britiske produsentene om å komme opp med et lignende alternativ, og hadde også konkrete mål til modellen. Den skulle være maks 3 meter lang, 1,2 meter høy og bred, og passasjerområdet skulle måle 1,8 meter.

Resultatet var den klassiske Mini designet av Alec Issigonis, en bil laget for fire personer som skulle bruke minst mulig bensin. Et miljøvennlig alternativ, altså.

I dag har Mini også gått over til den moderne tiden, og kan tilby en ren elbil i Mini Cooper SE. Men de har ikke glemt den lille med akk så store klassikeren, og allerede før SE var på plass kunne de vise fram en elbil-versjon av den førstefødte.

I 2018 ble Mini Electric bygd, en unik bil som skulle vise at Mini også var på vei med en utslippsfri portefølje. Den klassiske elbilen ble deretter sendt til New York, hvor den skapte furore på New York Auto Show.

Reaksjonene var faktisk så positive at det dedikerte teamet hjemme i Oxford like godt laget seg en plan på hvordan de kunne installere elmotor i gamle biler. Her var det et viktig punkt. Løsningen måtte også innebære at den originale motoren enkelt kan monteres inn i bilen igjen en gang i framtiden.

Nå er de ferdig med å planlegge, og har klar en løsning hvor de plukker ut den gamle motoren og setter inn en utslippsfri. Den gamle motoren blir deretter merket og lagret, og kan enkelt monteres tilbake i bilen om det måtte ønskes.

‒ Det prosjektteamet utvikler bevarer karakteren til den klassiske Mini, og gjør at fansen kan glede seg over helelektrisk ytelse. Med Mini Recharged forbinder vi fortiden med framtiden til merket, sier Bernd Körber, leder for Mini-merket.

Mini sier ingenting om størrelsen på batteriet, men sier at de tror rekkevidden vil ligge på rundt 160 kilometer. Det bør kun lades hjemme, for her er ladefarten på 6,6 kW. Ikke en bil for hurtigladerne, altså.

Elmotoren har 90 kW, 121 hk, og 0-100 km/t er ikke så ille til å være en klassisk Mini, rundt 9 sekunder.

På innsiden har Oxford-gjengen beholdt det klassiske instrumentpanelet, som i elbilversjon viser temperaturen, giret, rekkevidde og fart.

Elbil-ombyggingen skal kun skje i Oxford, og hver bil får et individuelt nummer som gjør den unik.

‒ Individualitet spiller også en viktig rolle med Mini Recharged, sier Sebastian Beuchel, leder for Mini Global Brand Management.

‒ Det er alltid skapt unike klassiske Mini-modeller, inkludert ekte kunstverk på hjul. Derfor planlegges framtidige samarbeid også som en del av Mini Recharged-programmet, som lar kjente artister uttrykke sin kreativitet med spesialdesignede klassiske Mini-modeller.

Den klassiske Mini-modellen lever altså videre, og det bra. Den var tross alt en miljøbil da den kom for 63 år siden.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter