Hjem / Nyheter / 900 hk med 3D-printet motordel
Dette er en usedvanlig sprek Ford F-150. (Alle foto: Ford)
Dette er en usedvanlig sprek Ford F-150. (Alle foto: Ford)

900 hk med 3D-printet motordel

Sjekk denne ville 1977-modellen til Youtube-stjernen Ken Block. Den har en motor på 900 hestekrefter, og verdens største 3D-printet motordel i metall.

3D-printet deler blir stadig vanligere i bilindustrien, og betyr rett og slett at produsentene lager deler designet på datamaskiner med digre 3D-printere. Sakte legges lag på lag til av printeren, og til slutt blir dette til delen man ønsker å lage.

Annonse

Det hele gjør designprosessen mer fleksibel, det reduserer vekten på delene samtidig som de forbedrer ytelsen.

Ken Block, denne Youtube-stjernen som blant annet har prøvd seg mot Petter Solberg i rallycross, har hevet lista for hva som er mulig med 3D-printing et hakk.

For da han og Hoonigan-teamet skulle bygge om en Ford F-150 pickup fra 1977 til å bli en Gymkhana-bil gikk de nye veier.

Motoren er originalt en 3.5-liter V6 EcoBoost som sitter i Ford GT, og sammen med Ford Performance-ingeniører i USA, Fords europeiske ingeniører og RWTH Aachen Digital Additive Production Institute greide de å presse ut hele 900 hestekrefter.

Annonse

For de klarte å bygge historiens største 3D-printede metalldel i en fungerende bil, en aluminiumsmanifold som leverer luft fra turboladerne til sylindrene i motoren.

‒ Vi er heldige som har tilgang til helt utrolig teknologi. Samtidig var dette et krevende prosjekt på mange måter. Manifolden har en kompleks struktur som ikke kan gjenskapes ved hjelp av tradisjonelle produksjonsmetoder, sier ingeniør ved Ford Europas avdeling for Advanced Materials and Processes, Raphael Koch.

Den nesten seks kilo tunge manifolden til «Hoonitruck» tok det nesten fem dager å bygge.

‒ Ford har gjort en helt fantastisk jobb her. Det er min favorittdel på bilen. Det hadde ikke vært andre måter å få dette til på, sier Block.

Ford benytter seg også av 3D-printing rundt sine vanlige modeller, og har blant annet vunnet priser for sine 3D-printede deler som blir brukt i Ford Ranger og Ford Mustang.

Men ingen ser helt ut som det spinnville F-150 til Ken Block.

Her kan du se Ken Block og den spreke 1977-modellen som er kalt Gymkhana TEN.

Følg bil24 på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Her prøver Audi e-tron seg på et heng som er på 85 prosent. (Alle foto: Audi)

Her kjører Audis elbil opp verdens tøffeste utforbakke

Å kjøre ned verdens villeste utforløype er en utfordring i seg selv. Hva med å …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *