Hennessey vil for enhver pris ikke sette en V8 i Ford GT


Det amerikanske tuningselskapet Hennessey har tidligere blant annet bygd en 1000 hestekrefter Ford Explorer og en 605hk VelociRaptor 6x6 pickup truck.  Ford GT vil han derimot ikke bygge om selv for 1 million dollar. 

John Hennessey har en viss forkjærlighet til Ford.  Og han bygger de mer enn gjerne om som han gjorde med en Ford Raptor som vist på bildet under.  Dette ble en 6-hjulstrukket Ford Raptor som i stedet for sin standard V6 motor fikk en V8èr som yter 605hk.  Navnet ble da Hennessey Velociraptor 6x6.

Hennessey Velociraptor V8 Foto: Hennessey

 

Hennessey eier selv en 2018 GT så det ville vært nærliggende å tru at denne blir bygd om. Det er en bil som er "nær og kjært til hjertet mitt" har han uttalt, men skal man tro Motor Authority er Hennessey ikke spesielt lysten på en slik ombygging.

Hennessey selv har uttalt at det rett og slett ikke er plass i motorrommet som er beregnet til en V6èr.  Enkelte vil mene at om viljen er der så finnes det en måte å gjøre dette på, men John Hennessey påpeker at det vil kreve noen konstruksjonsmessige endringer som vil ødelegge bilens estetikk.

Ford lagde ganske enkelt ikke nok plass til at Hennessey skulle kunne putte en V8èr inn i Ford GT.  Nick Terzes, en teknisk veileder på Ford GT-programmet, sa det er forsettlig. Å bygge inn en V-8 i GT er "ikke engang noe jeg har vurdert," sa han.

I motsetning til en SUV, er superbiler konstruert rundt bestemte parametere og ikke for å kunne bruke et bredt spekter av forskjellige motorer i.  Tidslinjen for å designe, bygge, utvikle og teste Ford GT, både gate- og racerbilvarianten, var stram. Terzes fortalte Motor Authority at Ford fokuserte på sin 3,5-liters twin-turbo V-6, og at Le Mans-regler innebar at Ford aldri utforsket muligheten for å montere en V8-motor.

Terzes sa at Fords mål var å ha et drivaggregat med den beste sjansen til å vinne racerløp, noe som betyr at drivstofføkonomi, utseende, ytelse og holdbarhet var det som ble lagt vekt på under utviklingen av modellen. 

Ford GT er bygd også for motorsport.  Løp på søndag og selg biler på mandag er fortsatt en økonomisk begrunnelse for å kunne drive med racing. 

Hennessey er enig i at V-6 er en del av GT-identiteten. "Hvis en kunde kom til meg med en pose med en million dollar og sa," Ville du sette en V-8 på baksiden av min Ford GT? " Jeg vil ikke gjøre det, "lo han.

Les mer om:

Nyheter Superbilene