BMW M5 dukket opp i 1984, og allerede den gang snuste den potente bilen på 300 hestekrefter. Den grensen ble passert med 2. generasjonen, og siden har ikke M5 sett seg tilbake.
Nå er det duket for den 7. utgaven, og for aller første gang får M5 også elektrisk hjelp. Ikke at den trenger det så fryktelig.
Alt dette gjør at nye BMW M5 klarer 0-100 km/t på 3,5 sekunder, mens 0-200 km/t går unna på svært så habile 10,9 sekunder. Som vanlig er grensen satt til 250 km/t, men toppfarten kan økes til 305 km/t ved å velge M Driver’s Package.
I ren elektrisk modus er toppfarten 140 km/t.
Batteriet til elmotoren er på 18,6 kWh, og ladehybriden åpner for en elektrisk rekkevidde på 67-69 kilometer. Nye M5 kan lades med 7,4 kW.
Videre kan tyskerne opplyse at de dynamiske egenskapene er løftet ytterligere, og sier at nøkkelordene her er lang akselavstand, brede sporvidder, lavt tyngdepunkt og harmonisk, nesten perfekt 50:50-vektfordeling, forbedret stivhet og aerodynamikk og chassisteknologi med modellspesifikk konfigurasjon og tuning.
Passende nok får 7. generasjon M5 debuten under Goodwood Festival of Speed i England i juli, og det markerer også starten på produksjonen.
Deretter er det klart for lansering i november, og på samme tid skal det også lanseres en ny BMW M5 Touring.
Her er flere bilder av den nye kraftpakken av en BMW M5:
Les også:
- Volkswagen klar med sin sterkeste Golf
- Her er F1-førerens ekstreme Aston Martin Valiant
- Polestar 2 med enda mer rekkevidde