På 1980-tallet hadde gruppen Banana Airlines en låt som het «Nordmenn er gale», og de kunne like godt ha sunget om norske bilister i sommer.
For politiet skrev ut bøter så blekket sprutet, og halvveis ut i sommeren var antall anmeldelser grunnet hastighetsovertredelser økt med 17 prosent og antall anmeldelser for uaktsom kjøring med hele 19,7 prosent i forhold til samme periode i fjor.
Bare i juni anmeldte UP 909 førere for grove fartsovertredelser, og det samme tallet i juni 2019 lød på 590.
UP-sjefen var selvsagt oppgitt.
– Dette er svært urovekkende, og en tendens vi ser over hele landet nå. Så kraftige økninger betyr at mange har grisekjørt i sommer, som er bekymringsfullt med tanke på at så mange er på bilferie i år, advarte UP-sjef Steven Hasseldal.
Heldigvis smittet ikke denne tendensen over til antall dødsulykker, iallfall om vi måler mot fjoråret.
Trygg Trafikk melder at 27 personer mistet livet i de tre sommermånedene, noe som er én mer enn samme periode i fjor.
Totalt har 69 mennesker omkommet i den norske trafikken så langt i år, fire flere enn på samme tid i fjor.
‒ Det har vært mye fokus på å ta hensyn til hverandre i samfunnet den siste tiden, men dessverre kan vi ikke se at det gjenspeiles i trafikken, sier Tori Grytli, fagsjef i Trygg Trafikk.
‒ Gjennom atter en sommer må familier og venner ta farvel med noen de er glad. 27 menneskeliv er for mange bare et tall, men dette er sammenlignbart med antallet vi finner i en hvilken som helst skoleklasse. Det er dessverre altfor mange.
Også Grytli har fått med seg den økende råkjøringen i sommer.
‒ Mye tyder på at mange har brydd seg lite om fartsgrensene, og har heller vært opptatt av å komme seg raskest mulig frem denne sommeren. Tilbakemeldingen fra UP er nedslående og trist. Tallene viser at vi må gjøre enda mer for å bevisstgjøre sjåførene sitt viktige ansvar. Vi ser en nedgang i antallet myke trafikanter som mister livet, men en økning antall bilister og mc-førere som omkommer, sier Grytli.
I løpet av sommeren har 14 mennesker mistet livet på MC, ni bilførere, tre bilpassasjerer og en på sykkel.
‒ Det bekymrer oss at over halvparten av de omkomne i sommer har vært MC-førere. Selv om det har vært en stor økning i antall solgte MC-er de siste ti årene, er fortsatt MC et kjøretøy som utgjør kun en brøkdel av totalen. Det er derfor ingen grunn til at MC-ene skal være så tydelig representert i dødsulykkene. Dog er MC-førere svært utsatt når det først skjer noe uforutsett i trafikken, de er ikke beskyttet med karosseri eller belte, sier Grytli.
Totalt har 18 MC-førere mistet livet i 2020 ‒ 11 i eneulykke, seks i møteulykke og en i annen type ulykke.
‒ Generelt kan vi si at den vanligste utforkjøringen på motorsykkel skjer i en venstresving og at fører kjører av veien på høyre side. Det viktigste her er å tilpasse farten før svingen og heller øke farten på vei ut av svingen, forteller Grytli.
Ifølge Statens vegvesen er det møte- og utforkjøringsulykker som har dominert ulykkesbildet så langt i år, og 26 har mistet livet i møteulykker og 30 har omkommet i utforkjøringsulykker. I tillegg ser de en negativ utvikling for aldersgruppen 45-64 år.
‒ Vi er bekymret for økningen i antall møte- og utforkjøringsulykker, sier avdelingsdirektør for trafikksikkerhet i Vegvesenet, Guro Ranes.
‒ Møte- og utforkjøringsulykker har ofte et alvorlig utfall. Både forhold ved veien og for høy fart er ofte en del av bildet. Sammen med økningen i drepte blant godt voksne menn, er dette noe vi vil vurdere tiltak for å møte i forbindelse med revisjon av Nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet.
Også Vegvesenet er bekymret over det økende antall ulykker med det dødelig utfall på motorsykler.
‒ Antall drepte i trafikken på MC har vist en negativ utvikling de siste årene. Antall dødsulykker i sommer viser tydelig at utviklingen går i feil retning. Vi skal møte NMCU (Norsk Motorcykkel Union) i september der vi skal diskutere utviklingen og mulige tiltak for å stoppe denne negative trenden, sier Ranes.
Av de ni som mistet livet i august var det tre personer i Nordland, to i Vestland og Rogaland og en person i Viken og Innlandet.
Ifølge Trygg Trafikk er Viken det fylket med flest dødsfall i trafikken så langt i år. 16 personer har omkommet i det nye storfylket, mens 11 har mistet livet i Vestfold og Telemark. For begge fylker er dette en økning fra i fjor.
Det er også en økning totalt i 2020 sammenlignet med de åtte første månedene i de foregående årene. Faktisk må vi tilbake til 2016 for å finne flere omkomne, og da måtte 97 bøte med livet fra januar og ut august. I 2017 omkom 67, i 2018 omkom 62 mennesker og i fjor 65 personer i løpet av årets åtte første måneder, ifølge Vegvesenet.
Det positive er at for første gang på mange år har ingen fotgjengere mistet livet denne sommeren, og ingen mistet heller livet på grunn av påkjøring bakfra i juni, juli og august.
Les også: