Tesla taper terreng i Europa

En rekke nye elbilmodeller gjør at konkurransen hardner til i Europa, men det betyr også et generelt økende elektrisk salg.


Først med Model S, og deretter Model 3 og Model X, har Tesla brøytet vei for elbilene også for et langt bredere markedet enn det de tidlige elektriske bybilene gjorde. Det amerikanske merket har også hevet lista både når det kommer til rekkevidde, ladefart og teknologi som andre bilmerker nå strekker seg etter.

Men i kombinasjon med strengere utslippskrav er nå Tesla på vei til å bli et offer for egen suksess.

For 2020 er et slags krysnings-år for elbilene, og produsentene setter nå i gang med sine store satsninger rundt elektriske biler. Det betyr en masse nye modeller de kommende årene, og en masse nye rivaler for Tesla.

Allerede nå føler Tesla på konkurransen, for de klarer ikke å holde på markedsfordelen de har hatt i elbil-sektoren.

Jato følger det europeiske bilsalget tett, og etter en tøff koronaperiode ser de nå at nybilsalget er på tur til å normalisere seg i de 27 europeiske markedene de kartlegger. Ni land, inkludert Norge, kunne i juli skilte med en økning i antall registrerte nybiler i forhold til juli i 2019. Totalt ble det registrert 1,28 millioner nybiler i forrige måned, og nedgangen var kun på 4 prosent i forhold til 1,33 millioner i juli 2019.

Når det gjelder de rene elbilene er Norge som kjent i en unik posisjon med sine incentiver, men interessen for elbiler øker nå over hele Europa.

I juli i fjor ble det ifølge Jato registrert 23.400 elbiler, et tall som var mer enn doblet i forrige måned. Da ble det nemlig registrert 53.200 elbiler, hvorav drøyt 4.400 var norskregistrerte.

Noe av økning kan spores tilbake til et stadig bredere tilbud, for antall elbilmodeller har gått fra 28 i juli i fjor til 38 i forrige måned. Ifølge Jato sørget da også nye elbiler som Peugeot 208, Mini Electric, MG ZS, Porsche Taycan og Skoda Citigo for et økende salg, men førerhunden selv sliter mer.

‒ I motsetning til den generelle trenden med økende etterspørsel etter elbiler, taper Tesla terreng i år i Europa, sier Felipe Munoz, global analytiker hos Jato Dynamics.

‒ Noe av dette kan forklares med problemer knyttet til produksjonskontinuiteten i California, men også høy konkurranse fra merker som lokalbefolkningen i Europa velger spiller inn.

Leveringsvansker gjorde sitt til at Tesla kun fikk registrert 1.050 biler i Europa i juli, et fall på hele 76 prosent. Trenden var den samme i Norge, hvor det kun ble registrert 33 nye Tesla-modeller i juli. Til sammenligning ble det registrert 775 nye Audi e-tron i Norge, ifølge tall fra OFV.

Mange bilmerker har utsatt elbilsatsingen, og har heller gått for en voldsom satsing på ladbare hybrider. Og disse fikk seg et skikkelig løft i juli, og har nå passert elbilene. Det ble registrert 55.800 ladbare hybrider i juli, og hold deg fast nå ‒ det var en økning på 365 prosent sammenlignet med juli 2019.

Totalt ble det registrert 230.700 elektrifiserte biler i juli, og dermed passerte disse for aller første gang 200.000-grensen. Oppgangen var da også på solide 131 prosent.

Ikke overraskende fortsetter SUV-modellene sin seiersmarsj, og 42 prosent av samtlige nybiler i juli var slike. Det var kun de mellomstore SUV-modellene som noterte seg for en nedgang (-6 prosent), mens små (+9%), kompakt (+4%) og store (+14%) økte salget. 48 prosent av de elektrifiserte bilene i juli var SUV-modeller.

Så hvilke biler solgte best?

Jo, de gamle er fortsatt eldst, og på topp tronet Volkswagen Golf med 31.169 biler. Renault Clio var en god nummer to med 25.054 registeringer, mens Skoda Octavia tok den siste pallplassen med 22.569 eksemplarer.

Av elbilene var det bare en dronning i juli, Renault Zoe. Den franske elbilen ble registrert 9.280 ganger, mens Hyundai Kona endte med 4.405 registreringer og e-Golf med 4.094 biler.

Faktisk registrerte elbilen på 10. plass, BMW i3, nesten dobbelt så mange biler enn det Tesla totalt gjorde i Europa.

Men som vi vet kan ting raskt snu, så vi får se om Tesla våkner til liv nok en gang.

Her er de mestselgende bilene i 27 europeiske markeder, inkludert Norge:

Mest solgte biler i Europa i juli:

Bilmodell:Antall registeringer:
VW Golf31.169
Renault Clio25.054
Skoda Octavia22.569
Peugeot 20820.520
Renault Captur20.361
Peugeot 200820.006
VW T-Roc19.977
Opel Corsa19.902
Dacia Sandero19.219
VW Tiguan19.204

Mest solgte elbiler i Europa i juli:

Bilmodell: Antall registreringer:
Renault Zoe9.280
Hyundai Kona4.405
VW Golf4.094
Kia Niro3.332
Peugeot 2082.559
Nissan Leaf2.540
VW Up2.484
Audi e-tron2.168
Smart Fortwo1.982
BMW i31.971

*Kilde: Jato

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter