- Annonse -
HjemElbilerTesla taper terreng i Europa

Tesla taper terreng i Europa

En rekke nye elbilmodeller gjør at konkurransen hardner til i Europa, men det betyr også et generelt økende elektrisk salg.

Først med Model S, og deretter Model 3 og Model X, har Tesla brøytet vei for elbilene også for et langt bredere markedet enn det de tidlige elektriske bybilene gjorde. Det amerikanske merket har også hevet lista både når det kommer til rekkevidde, ladefart og teknologi som andre bilmerker nå strekker seg etter.

- Annonse -

Men i kombinasjon med strengere utslippskrav er nå Tesla på vei til å bli et offer for egen suksess.

For 2020 er et slags krysnings-år for elbilene, og produsentene setter nå i gang med sine store satsninger rundt elektriske biler. Det betyr en masse nye modeller de kommende årene, og en masse nye rivaler for Tesla.

Allerede nå føler Tesla på konkurransen, for de klarer ikke å holde på markedsfordelen de har hatt i elbil-sektoren.

Jato følger det europeiske bilsalget tett, og etter en tøff koronaperiode ser de nå at nybilsalget er på tur til å normalisere seg i de 27 europeiske markedene de kartlegger. Ni land, inkludert Norge, kunne i juli skilte med en økning i antall registrerte nybiler i forhold til juli i 2019. Totalt ble det registrert 1,28 millioner nybiler i forrige måned, og nedgangen var kun på 4 prosent i forhold til 1,33 millioner i juli 2019.

- Annonse -

Når det gjelder de rene elbilene er Norge som kjent i en unik posisjon med sine incentiver, men interessen for elbiler øker nå over hele Europa.

I juli i fjor ble det ifølge Jato registrert 23.400 elbiler, et tall som var mer enn doblet i forrige måned. Da ble det nemlig registrert 53.200 elbiler, hvorav drøyt 4.400 var norskregistrerte.

Noe av økning kan spores tilbake til et stadig bredere tilbud, for antall elbilmodeller har gått fra 28 i juli i fjor til 38 i forrige måned. Ifølge Jato sørget da også nye elbiler som Peugeot 208, Mini Electric, MG ZS, Porsche Taycan og Skoda Citigo for et økende salg, men førerhunden selv sliter mer.

‒ I motsetning til den generelle trenden med økende etterspørsel etter elbiler, taper Tesla terreng i år i Europa, sier Felipe Munoz, global analytiker hos Jato Dynamics.

- Annonse -

‒ Noe av dette kan forklares med problemer knyttet til produksjonskontinuiteten i California, men også høy konkurranse fra merker som lokalbefolkningen i Europa velger spiller inn.

Leveringsvansker gjorde sitt til at Tesla kun fikk registrert 1.050 biler i Europa i juli, et fall på hele 76 prosent. Trenden var den samme i Norge, hvor det kun ble registrert 33 nye Tesla-modeller i juli. Til sammenligning ble det registrert 775 nye Audi e-tron i Norge, ifølge tall fra OFV.

Mange bilmerker har utsatt elbilsatsingen, og har heller gått for en voldsom satsing på ladbare hybrider. Og disse fikk seg et skikkelig løft i juli, og har nå passert elbilene. Det ble registrert 55.800 ladbare hybrider i juli, og hold deg fast nå ‒ det var en økning på 365 prosent sammenlignet med juli 2019.

Totalt ble det registrert 230.700 elektrifiserte biler i juli, og dermed passerte disse for aller første gang 200.000-grensen. Oppgangen var da også på solide 131 prosent.

Ikke overraskende fortsetter SUV-modellene sin seiersmarsj, og 42 prosent av samtlige nybiler i juli var slike. Det var kun de mellomstore SUV-modellene som noterte seg for en nedgang (-6 prosent), mens små (+9%), kompakt (+4%) og store (+14%) økte salget. 48 prosent av de elektrifiserte bilene i juli var SUV-modeller.

Så hvilke biler solgte best?

Jo, de gamle er fortsatt eldst, og på topp tronet Volkswagen Golf med 31.169 biler. Renault Clio var en god nummer to med 25.054 registeringer, mens Skoda Octavia tok den siste pallplassen med 22.569 eksemplarer.

Av elbilene var det bare en dronning i juli, Renault Zoe. Den franske elbilen ble registrert 9.280 ganger, mens Hyundai Kona endte med 4.405 registreringer og e-Golf med 4.094 biler.

Faktisk registrerte elbilen på 10. plass, BMW i3, nesten dobbelt så mange biler enn det Tesla totalt gjorde i Europa.

Men som vi vet kan ting raskt snu, så vi får se om Tesla våkner til liv nok en gang.

Her er de mestselgende bilene i 27 europeiske markeder, inkludert Norge:

Mest solgte biler i Europa i juli:

Bilmodell:Antall registeringer:
VW Golf31.169
Renault Clio25.054
Skoda Octavia22.569
Peugeot 20820.520
Renault Captur20.361
Peugeot 200820.006
VW T-Roc19.977
Opel Corsa19.902
Dacia Sandero19.219
VW Tiguan19.204

Mest solgte elbiler i Europa i juli:

Bilmodell: Antall registreringer:
Renault Zoe9.280
Hyundai Kona4.405
VW Golf4.094
Kia Niro3.332
Peugeot 2082.559
Nissan Leaf2.540
VW Up2.484
Audi e-tron2.168
Smart Fortwo1.982
BMW i31.971

*Kilde: Jato

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Det er 160 år siden Adam Opel startet på eventyret som endte opp med dagens bilmerke. (Fotos: Opel)

Opel runder 160 år

Det tyske bilmerket ble grunnlagt selv mange år før de første automobilene var på plass. Ingen vet egentlig hvor gammel...
Volkswagen viser fram en fullstendig selvkjørende bil, Gen.Travel. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagen viser en fullstendig selvkjørende bil

Det snakkes om nivå 3 og 4 på den selvkjørende skalaen, men de bilene som kan kjøre av seg...
Renault 5 Turbo 3E er født til å drifte ‒ og hylle de gamle videospillene. (Fotos: Renault)

Elbilen R5 Turbo 3E er født til å drifte

Så hvordan skal man hylle Renault 5 Turbo når R5 nå runder 50 år? Hva med en elektrisk showbil...
Drivstoffprisene har nå befunnet seg over 20 kroner literen over et halvt år. (Fotos: NAF)

Stadig sterkere krav om støtte til drivstoff

Plukker vi bort de største byområdene så er det nå et flertall som forlanger støtte til bensin og diesel. Det...
Nikola kan endelig vise fra den europeiske lastebilen med det norske navnet Tre. (Fotos: Iveco)

Nikola endelig klar for Europa

Etter mye drama kan Nikola endelig annonseres den elektriske lastebilen kalt Tre, og ikke nok med det. Det er...
Nissan har endelig klar den helelektriske Nissan Townstar, en bil som nylig ble nummer tre i kåringen av årets varebil. (Fotos: Nissan)

Nissans nye elvarebil er her

Nissan har en viktig trippel gående som inkluderer en ny elbil, en ny elvarebil og en ny X-Trail. De som...
Volvos kommende elektriske SUV, EX90, kommer med nye sikkerhetsfunksjoner. (Fotos: Volvo)

Ny elbil fra Volvo med sikkerhet i sentrum

Volvo EX90 er fullstappet med sensorer og skal til og med skjønne hvordan føreren føler seg. Som du kan se...
Her er den nye generasjonen av Mitsubishi ASX. (Fotos: Mitsubishi)

Nye Mitsubishi ASX med premiere

Modellen som kom i 2010 blir ny, og denne gang ved hjelp av kommende Renault Captur. Men den er...
Falck bytter både drakt og navn. (Foto: Gjensidige)

Hjelp, Falcken bytter navn

Gjensidige er nye eier av Falcks veihjelpsselskaper i nordområdene, og nå får 600 biler ny drakt og nytt navn. Sent...
Disse to elektriske terrengbilene har over 1.000 hestekrefter. (Fotos: The China Box/Dongfeng Motors)

Hinter om elektrisk terrengbil med 1.000 hk

Dongfeng har vist fram et nytt merke kalt M Hero, og dette lukter det svidd av. Det er fire store...
Xpeng har vist fram sitt nye SUV-flaggskip G9, og det er en imponerende bil. (Fotos: Xpeng)

Imponerende flaggskip lansert ‒ og den er allerede på vei til Norge

Xpeng må sette en slags rekord for biler fra Kina. For den nye G9, lansert onsdag klokken 13 over...
Volkswagen ID. Buzz Cargo er kåret til årets internasjonale varebil for 2023, og Håkon Wirak kan juble. (Fotos: Volkswagen Nyttekjøretøy)

Nykommer ble årets varebil

Europeiske journalister har plukket ut årets varebil, og denne gang ble det en helelektrisk nykommer. For 31. gangen har prisen...
Den første Volta Zero har rullet ut av samlebåndet i Østerrike. (Fotos: Volta)

Første fabrikkslagede Volta Zero er her

Svenskene har et nytt bilmerke på plass, for endelig har den første bilen rullet ut av fabrikken i Østerrike. Det...
Maxus MIFA 9 vist fram første gang i fjor vinter nærmer seg nå Norge. (Fotos: Maxus)

Maxus med en diger og luksuriøs familiefrakter

Den aller første bilen fra Maxus bygget på den nye MIFA-plattformen. Maxus er på plass her i Norge med to...
En stor jammetest gjennomføres nå på Andøya, og denne er viktig også for bilindustrien. Her Nicolai Gerrard (Nkom) og Tomas Levin (Statens vegvesen). (Fotos: Duus Media/Nkom)

Viktig test for selvkjørende biler på Andøya

De selvkjørende bilene kommer, men først må noen utfordringer løses. Som jamming av satellitt-signaler, som slike biler er svært...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her