Her er Ford Mustang Mach-E på norsk jord

Mange venter spent på Fords kommende elbil, og nå er den på et eksklusivt Norges-besøk. Men det er en liten bakside.


Det er mange spennende elbiler på vei inn i det norske markedet, og en som virker svært så lovende er utvilsomt Fords kommende elbil.

Amerikanerne har valgt å klistre det ikoniske Mustang-navnet på den kommende elbilen, noe jo som i seg selv forplikter. Og de har fulgt opp med lovende spesifikasjoner og spennende teknologi, og langdistanseversjonen skal for eksempel rulle 600 kilometer før ladekabelen må fram.

Og med priser som starter kun et lite stykke over 400.000 kroner bør det meste ligge til rette for at Mach-E raskt slår seg inn på den norske besteselgerlisten.

Men da må den først markeds-lanseres, noe den fortsatt er et lite stykke unna.

For selv om den aller første bilen ankom Norge mandag, betyr ikke det at utleveringene snart starter. Faktisk er ikke bilen ferdig ennå, og den røde Mach-E som nå kan sees på norske veier er en testbil.

Bilen skal blant annet teste en rekke offentlige ladere i løpet av de neste par ukene.

– Bilen er en preproduksjonsmodell som skal testes i store deler av Sør-Norge av et norsk team, sier Per Gunnar Berg, administrerende direktør i Ford Motor Norge.

‒ Målet er blant annet å gi de siste tilbakemeldingene før produksjonsstart, ikke minst med tanke på det norske ladenettverket og hvordan Mustang Mach-E lader på ulike ladenettverk. Alt for å bidra til at Mustang Mach-E skal være skreddersydd for det norske markedet, påpeker sjefen.

Ford kjører på med en rekke utgaver fra start av, Mustang Mach-E RWD (450 km rekkevidde), Mach-E RWD long range (600 km), Mustang Mach-E AWD (420 km), Mustang Mach-E AWD long range (540 km) samt en «First Edition» som er basert på denne. I tillegg er det ventet en Performance-utgave som klarer 0-100 km/t på under 4 sekunder.

Mustang Mach-E kan altså fås med to forskjellige batteripakker, en på 75 kWh og en på 99 kWh samt at det er lynlading med 150 kW.

Testbilen som er på Norges-besøk er en med 99 kWh, en utgave med firehjulstrekk og rekkevidde på opptil 540 kilometer. Batteripakken leverer 337 hestekrefter og et dreiemoment på 565 Nm.

Testpilotene skal se hvordan bilen håndterer norske veier og infrastruktur, og deretter sendes data og innspill over til ingeniørene som står for de siste justeringene av den helelektriske SUV-modellen før den går inn i produksjon.

Og det er ikke tilfeldig at de har valgt Norge, for Berg og co har faktisk spilt en rolle når det kommer til utvikling av den elektriske Mustangen.

– Norge er det landet i verden som har mest erfaring med elbiler. Vi har også krevende og skiftende vær- og føreforhold. Det har gjort at Ford internasjonalt i hele prosessen med utviklingen av nye Mustang Mach-E har etterspurt og fått råd av oss. Det er også bakgrunnen for at bilen er i Norge nå. Det gjør også at Mustang Mach-E så absolutt leverer i forhold til nordmenns forventninger til en elbil, sier Berg.

Interessen for den kommende elbilen har da også vært stor, og flere tusen nordmenn har forhåndsbestilt Mustang Mach-E. Ford Norge åpner for endelige bestillinger i løpet av september, og de første bilene er forventet levert til Norge tidlig neste. Først i produksjonsrekken står de bilene med firehjulstrekk.

– Med sin unike kombinasjon av lang rekkevidde, tilgjengelig firehjulstrekk, god plass, sportslige kjøreegenskaper, omfattende ny teknologi og konkurransedyktige priser er Mustang Mach-E allerede blitt en «game changer». Det vil bli enda tydeligere når de første kundebilene kommer til Norge på nyåret, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.

Og er du heldig kan du altså få et glimt av bilen på norske veier de kommende ukene.  

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter