Ford skal forutse trafikkulykker

Et nytt prosjekt skal finne ut hvordan samhandlingen i urban trafikk fungerer, og ikke minst kartlegge hva som går galt når det skjer ulykker.


Ford har på gang en ny generasjon av deres infotainmentsystem kalt Sync, som i dag er kommet til 3. generasjonen.

Sync 4 løfter teknologien ytterligere, og med dette om bord skal Ford-bilene for eksempel kunne finne fram til ledige parkeringsplasser og billige ladere. For ja, en av tingene elbilen Mustang Mach-E introduserer er Sync 4.

Men dette er ingenting i forhold til en annen ting Ford nå utvikler.

Et digitalt superverktøy som skal forhindre ulykker. Ja, intet mindre.

De vil nemlig at biler som er koblet opp til nettet og sensorer på bakken sammen finner ut hvordan og ikke minst hvorfor trafikkulykker skjer. Løser man denne gotiske knuten kan både byplanleggere, veimyndigheter og bilprodusenter lage løsninger som tar høyde for slike situasjoner, og dermed forhindre lignende ulykker.

Det hele lander altså ned på å lese trafikkbildet, og det er akkurat dette Ford prøver å få til i hektiske London.

– Snart vil alle nye kjøretøy være et tilkoblet kjøretøy. Vi ser på dette som en stor mulighet for å redusere faren for trafikkulykker ‒ og ikke minst tap av menneskeliv. Ved å samarbeide med ledende innovatører, eksperter og akademikere håper vi med dette prosjektet å virkelig få gjort noe med trafikkulykker, sier prosjektleder for City Insight i Ford Mobilty Europa, Jon Scott.

Ford kjørte tidligere i sommer i gang et 18 måneders langt prosjekt hvor data fra mer enn 700 personbiler og nyttekjøretøy i London og Oxfordshire samles inn og analyseres.

Detaljert informasjon om hvor de bremser, akselererer, bruker rattet og lignende skal settes sammen med data fra 100 smarte sensorer som er plassert ut i et avgrenset området.

Målet er at sterke datamaskiner med kunstig intelligens skal lære seg algoritmer rundt det hektiske trafikkbildet, og påvise nestenulykker og registrere bevegelsesmønsteret til myke trafikanter som gående og syklende og biler som ikke er tilkoblet. Ford understreker at all data som samles inn er anonymisert.

Slik ser Ford for seg det hele:

Dette er ikke noe nytt, for Ford Mobility har allerede gjennomført to prøveprosjekter i London hvor de har analysert data fra tilkoblede kjøretøy som totalt har kjørt mer enn 1,6 millioner kilometer i den engelske hovedstaden.

Ja, det er til og med gjennomført slike prosjekter i Norge. Volvo personbiler og Volvo lastebiler har delt på data som høstes inn under kjøring, og deler dette på direkten. Prøveprosjektet startet i 2018, og inkluderer Volvoer i Sverige og Norge.

Fords tidligere prosjekter har påvist en rekke steder hvor sjansen for trafikkulykker er stor, kommet med anbefalinger og videresendt informasjonen til lokale myndigheter.

Anbefalingene har omfattet alt fra å fjerne sikthemmende vegetasjon langs veibanen til bruk av midtdeler og høyere skilt.

I tillegg til London samarbeider også Ford Mobility med myndighetene i tyske Køln og spanske Valencia for å identifisere hvordan tilkoblede biler og infrastrukturen kan bedre mobiliteten i byer.

Målet er altså å dempe antall drepte og skadde i trafikken, for dette er en gigantisk utfordring. Anslagene sier at hvert år mister 1,3 millioner mennesker livet i trafikken, og selv i verdens mest trafikksikre land (ja, det er Norge!) har Statens vegvesen anslått at trafikkulykker årlig koster samfunnet rundt 30 milliarder kroner.

Og med teknologien vi har i 2020 burde det være mulig å gjøre noe med akkurat det, noe Ford akter å gjøre.

Les også:

Les mer om:

Nyheter