Denne bilen er spøkelsesaktige stille

Nye Rolls-Royce Ghost er så stille på innsiden at ingeniørene faktisk måtte lage seg en lyd for å ikke forvirre hjernen.


Husker du Seinfeld-episoden «Serenity Now»? Georges mildt sagt hissige far slet med et farlig høyt blodtrykk, og legen mente at det beste var å undertrykke sinnet ved å heller si «serenity now». Det gikk selvsagt helt galt, noe det jo ofte gjorde i den amerikanske komiserien.

En annen som har hengt seg opp i «serenity now» er Rolls-Royce, som jakter etter den absolutte stillheten i sine biler. Det gjelder ikke minst i bestselgeren Ghost, som nå blir fornyet.

Rolls-Royce mener at mennene og kvinnene i en Ghost jobber i en komplisert businessverden, og fortjener den absolutte stillhet når de setter seg inn baksetene på den ultimate direktørvognen. Der skal de nemlig slappe av, slik at de får samlet energi til det neste utfordrende møtet som venter.

Men utgangspunktet for Rolls-Royces lydingeniørene er ikke det aller enkleste, for under panseret på den svære bilen sitter det nemlig en 6.75-liters V12-motor. Og slike brummer som kjent fælt. Så motorbyggerne fikk streng beskjed om å lage verdens stilleste V12, noe de ifølge dem selv også har klart.

På jakten etter «serenity now» har Rolls-Royce bygd opp hele bilen med tanke på lyder, og blant annet har de valgt en aluminiums-arkitektur som er mer lydhør for stillheten enn vanlig stål.

Videre har de puttet inn 100 kilo med lydisolerende materialer som får kinoen til å høres ut som det reneste diskoteket, og de har selvsagt satt inn doble lydisolerende ruter som effektivt stenger støyen ute.

Da de oppdaget at luftinntakene på bilen bråkte vel mye, så bygde de like godt om disse. Faktisk har de byttet ut alle komponentene som ikke takler lydfolkenes strenge krav, og alle blir testet på jakt etter lydbølger som ikke er velkommen i kupéen.

Dekkstøy er som vi alle vet en skikkelig uting, og for å fjerne denne uakseptable støyen har Rolls-Royce fått laget dekk som har spesielle innvendige lag som fjerner både lyd og vibreringer.

Et annet lydproblem, spesielt for de i baksetene, er lyden som kommer fra bagasjerommet. Dette løste britene ved å lage en lydkanal som sørger for at frekvensene forsvinner inn i et rørsystem og dermed forstyrrer de ikke baksetepassasjerene.

Men Rolls-Royce fikk seg også et uventet problem opp i alt dette.

Vi har alle vært borti den pinlige stillheten, og kommende Ghost ble faktisk så taus at hjernen til de i baksetet merket at noe ikke var helt normalt. Så lydspesialistene utviklet en avslappende frekvens i form av en lav plystrelyd, kanskje noe som minner om bølgene som slår inn mot stranden? Hva vet vi?

Jo, iallfall at Ghost ble lansert i 2009, men allerede for seks år siden startet Rolls-Royce planleggingen av den neste generasjonen av det som har blitt den mest populære bilmodellen i merkets 116 år lange historie.

Den nye Ghost skal vises fram til høsten, og det kommer garantert ikke til å skje i stillhet. For akkurat det gjelder kun for innsiden på Rolls-Royce-modeller.

«Serenity now»!

Les også:

Les mer om:

Nyheter