- Annonse -
HjemElbilerNå starter utleveringene av Volkswagen ID.3

Nå starter utleveringene av Volkswagen ID.3

28. august ankom den første lasten med Volkswagen ID.3-biler Norge, og de første kundene er dermed kun uker unna sin nye elbil.

Vi må 46 år tilbake for å finne en like historisk tid som det Volkswagen nå er inne i. Den gang, mer spesifikt i mai 1974, presenterte tyskerne arvtakeren til Bobla, en bil enkelt og greit kalt Golf.

- Annonse -

Siden er det solgt en ny Golf røft regnet hvert 41. sekund, hele døgnet og hele året, og totalt har salget for lengst rundet 35 millioner biler.

Og Golfen har ingen planer om å dø, for Volkswagen har nylig kommet med den 8. generasjonen av folkebilen. Den er også klar for framtiden, for tyskerne har klar fem elektrifiserte versjoner av bilen ‒ tre eTSI-motorer med 48-volts mildhybrid-system samt to nye ladbare versjoner, Golf eHybrid og Golf GTE.

Men en utgave sendes inn i pensjonistrekkene, nemlig e-Golf.

For plassen til den helelektriske Golf-utgaven er rett og slett tatt av modellen som er like viktig som det Golfen var i 1974 ‒ ID.3.

- Annonse -

Dette er den første elbilen til Volkswagen som er laget på en helelektrisk plattform, og ID.3 er startskuddet for en formidabel satsning i regi av det tyske merket. Og de starter like godt med elbilens svar på Golf, en elektrisk folkebil i den samme størrelsen som Golfen.

Etter ID.3 kommer SUV-modellen ID.4, før en rekke nye elektriske modeller kommer fortløpende i årene som kommer.

Volkswagen har ikke tatt lett på oppgaven med å utvikle elbilens svar på Golfen, for allerede tilbake i 2016 presenterte de konseptet som har resultert i ID.3. Årene etter kom det små drypp, før produksjonsmodellen ble presentert under Frankfurt Motor Show i september i fjor. Ganske så eksakt ett år senere får altså de første norske kundene bilen.

For nå har den første lasten med over 700 ID.3-biler ankommet gamlelandet, og for de som var aller raskest til å reservere sin ID.3 1st er nå ventetiden over.

- Annonse -

‒ Dette er en historisk dag for alle oss som jobber med Volkswagen i Norge. Å se de første ID.3 1st bli kjørt av båten i dag markerer en milepæl for elektrisk mobilitet, sier Harald Edvardsen-Eibak, direktør Volkswagen.

‒ Våre forhandlere gleder seg nå stort over å kunne invitere de første kundene til overlevering av nye ID.3 1st og til å lansere bilen for fullt.

Opprinnelig skulle Volkswagen lage 30.000 utgaver av den spesielle 1st-utgaven, men de endte opp med 37.000. Den første spesialutgaven var da også opprinnelig utsolgt, men nå har det åpnet seg muligheter også for de som ikke har klart å bestemme seg.

‒ Vi er svært stolte og ydmyke av at så mange har forhåndsbestilt ID.3 1st, og vi har vært offensive og sikret mange biler til norske kunder. Så det er fortsatt mulig å sikre seg en ID.3 1st for levering i 2020, sier Edvardsen-Eibak.

Volkswagen ID.3 1st kommer i tre forskjellige utstyrsversjoner, hvor grunnversjonen starter på 351.900 kroner, ID.3 1st Plus har en utgangspris på 404.000 kroner og topputgaven ID.3 1st Max har fått en pris på 452.200 kroner ‒ alle tre prisene er inkludert frakt og levering i Oslo.

Tyske medier har tidligere meldt at ID.3 har blitt forsinket på grunn av programvare-problemer, men Volkswagen Norge holder altså det de har lovet med å starte leveringene denne sommeren. Ok, de er kanskje noen dager på etterskudd, men med korona og litt teknisk trøbbel er det ingen som klager på akkurat det.

Produksjonen av ID.3 startet i november med interne testbiler, og alle de norske bilene er satt sammen på fabrikken i Zwickau i sommer.

Og det bør ikke bli noe særlig med ventetid for de som bestiller seg en ID.3 også i tiden framover, for allerede fra neste år skal den elbil-spesialiserte fabrikken spytte ut 300.000 elbiler i året.

Men skal den bli framtidens svar på Golfen, så må det såpass til.

For i løpet av de minuttene du har brukt på å lese denne saken er det solgt ytterligere fire-fem nye Golfer.

Her er flere bilder av den historiske lasten som har ankommet Norge, de aller første Volkswagen ID.3.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Verdens raskeste bil for akkurat 100 år siden, bygd av en nordmann, skal vises under Oslo Motor Show. (Fotos: Sabine Löwenthal/Oslo Motor Show)

100 år siden norsk fartsdemon satte verdensrekord

De færreste har nok hørt om Sigurd Haughdahl, men den «norske fartsdemonen» var verdens raskeste menneske på landejorden for...
Citroën Oli er et ganske så spektakulært konsept. (Fotos: Citroën)

Hva i alle dager har Citroën nå funnet på?

Selv navnet på denne bilen er unik. Den heter nemlig Oli, og det skal visstnok uttales «all-ë». For et par...
Oslo Motor Show får litt av et trekkplaster, nemlig Polestar 6 som ikke skal komme før i 2026. (Fotos: Polestar)

Polestar 6 vises på Oslo Motor Show

Det er fortsatt fire år til Polestar 6 kommer, men allerede nå skal den ene av de to konseptbilene...
En unik Rolex Daytona som ble gitt i premie etter en seier i Daytona 24-timers er solgt for 700.000 kroner. (Foto: Bruun Rasmussen/Porsche)

Unik Daytona 24-timers Rolex bikket 700.000 kr

En unik vinnerklokke fra Daytona 24-timers er solgt for en halv million danske kroner, og overskuddet går til Redd...
Ferrari viser nå fram nok en unik bil, og denne gang i rødt, hvitt og blått. (Fotos: Ferrari)

Hipp, hipp, hurra, en ny unik Ferrari

Drapert i norsk drakt viser den steilende oksen fram en ny og helt unik Ferrari, et toppløst mesterverk kalt...
Det koster å kjøre som James Bond, og spesielt når det er erkebilen Aston Martin DB5. (Fotos: Aston Martin)

Bond-bil gikk for 33 millioner

En replika av Aston Martin DB5 som ble brukt i fjorårets James Bond-film er solgt for hele 33,7 millioner...
Nye Smart kommer også til Norge, og den første bilen kalt #1 er meldt inn første halvår 2023. (Fotos: Smart)

Nye Smart kommer til Norge

Smart gjør noe som er ganske smart i disse tider, nemlig å gå over til elbiler. Og nå er...
Regjeringen vil nå skjerpe kravene for det offentlige når det kommer til tunge lastebiler. (Fotos: Maxus)

Vil kreve nullutslipp også for tunge varebiler

Regjeringen vil sette sluttstrek for offentlig innkjøp av tunge varebiler som gir lokal luftforurensing allerede fra 2023. ‒ For å...
Opel relanserer GSE, men denne gang heter det GSe. Først ut med den legendariske betegnelsen blir Astra GSe og Astra Sports Tourer GSe. (Fotos: Opel)

Her er nye Opel Astra GSe

Opel viser de første nye GSe-bilene i form av en ny Astra og Astra Sports Tourer. Det er elektriske tider,...
Polestar 3 får premiere i København om et par uker. (Fotos: Poelstar)

Polestar 3 får premiere i Danmark

Polestars første SUV har verdenspremiere 12. oktober, og det skjer i Danmark. Polestar nærmer seg nå et femsifret antall Polestar...
Historiens andre rene BMW M-modell nærmer seg nå, og ikke overraskende blir dette en svært så potent SUV. (Fotos: BMW)

Historisk ‒ kun den andre rene BMW M-modellen

BMW M sjokkerte en hel bilverden med M1 som kom i 1978. Nå, 44 år senere, kommer de med...
Den første lasten med Voyah Free er nå på tur til Norge. (Fotos: Electric Way)

Nå er Voyah Free på vei til Norge

Den norske importøren av Voyah er til og med på plass i Kina for å påse at alt går...
Citroën presenterer en ny logo som skal ta de inn i den moderne framtiden. (Fotos: Citroën)

Citroën med ny logo

Den 10. i rekken for det 103. år gamle bilmerket. Det er nye tider, og bilmerkene skal satse både på...
DS har gitt DS 3 flere oppdateringer, inkludert bedre rekkevidde. (Fotos: DS Automobiles)

DS 3 med fornyet design og mer rekkevidde

Det franske merket kan by på intet mindre enn fire nyheter rundt elbilen DS 3. Både Peugeot og DS i...
Det er ikke veldig lurt å lade elbilen på hytta for som er sør i landet. (Fotos: Volkswagen)

Svindyrt å lade elbilen på hytta

Norsk Hyttelag kommer med sterk oppfordring til elbilistene etter å ha gjort et regnestykke. ‒ Ikke lad elbilen på...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her