HjemElbilerKlarte godt over 500 kilometer med en ID.3

Klarte godt over 500 kilometer med en ID.3

En hypermiling-ekspert klarte å kjøre en Volkswagen ID.3 fra Tyskland til Sveits uten ladestopp.

Volkswagens første rene elbilmodell, ID.3, nærmer seg nå, så da er det på tide å sette noen rekorder.

- Annonse -

Og den åpenbare er jo å se hvor langt det faktisk er mulig å kjøre med en ID.3 før ladekabelen må fram. Dette kalles hypermiling, og er et kjent fenomen spesielt innad i elbil-segmentet.

En ID.3 kommer med forskjellige WLTP-rekkevidder, og rekordbilen var en 204 hk sterk ID.3 1st Pro Performance utstyrt med et batteri på 58 kWh og en oppgitt rekkevidde på 420 km.

Forbruket for ID.3 er oppgitt til å ligge mellom 14,5 og 15,4 kWh per 100 kilometer, noe som også ble bekreftet da den norske Volkswagen-sjefen Ulf Tore Hekneby testet en ID.3 1st fra Oslo til Trondheim under svært så varierende forhold. Da endte forbruket på 14 kWh/100 km, så det er en ganske effektiv elbil.

Men skal man sette rekord må bilen presses mye lengre ned enn det, og det var også målet til den sveitsiske hypermiling-eksperten Felix Egolf. Ja, han heter faktisk det, og burde helt klart prøvd det samme med en E-Golf også.

- Annonse -

Han startet som det hør og bør i tyske Zwickau, hvor fabrikken som setter sammen den kommende elbilen ligger. Målet var Schaffhausen i hjemlandet Sveits.

Hypermiling betyr enkelt å greit å kjøre mest mulig økonomisk, slik at man drar flest mulig mil ut av bilen. Det betyr forsiktig bruk av gass og brems, og iallfall ikke kjøre over fartsgrensen.

Nå var ikke alt helt optimalt for å tyne batterisaften mest mulig. Egolf hadde med seg en fotograf og diverse utstyr, og den totale vekten økte dermed med 250 kilo.

Ting som navigasjonen og klimaanlegg sto også på under deler eller hele turen, og dette bidrar også til å stjele kilometer fra den totale distansen.

- Annonse -

Men Egolf er en rutinert hypermiler, så han slapp gassen og seilte av gårde der det var mulig, og på landeveien passet han også på å benytte dragsuget fra store biler der det var mulig. 44 prosent av turen gikk på motorveien, mens 56 prosent ble kjørt på landsbygda.

Og Egolf skjønte raskt at denne ville rulle godt over 420 kilometer.

‒ Denne bilen har alt, den er kompakt men romslig, har et kult nærmest futurisk design og en lav dragsug-koeffisient, sier han.

Med en snitthastighet på 56 km/t brukte Egolf ni timer på turen, og bilen ga seg ikke før den hadde rullet 531 kilometer. Egolf klarte å senke kraftforbruket til 10,9 kWh/100 km, og den totale distansen han tilbakela er 26 prosent over den oppgitte rekkevidden på 420 kilometer.

Så det er nå den nye rekorden du kan prøve å slå en gang i framtiden.

Her er en liten snutt fra rekordforsøket:

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Bilia kjøper opp den norske Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. (Fotos: Bilia)

Oslo-forhandleren som ledet an I-Pace-salget er solgt

Bilia har kjøpt opp Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. Insignia, forhandler av Jaguar, Land Rover og ikoniske Morgan, levde et ganske...
Nio har åpnet det første servicesenteret i Norge. (Fotos: Nio)

Nio åpnet sitt første servicesenter

Ny norsk milepæl for merket som også tilbyr mobil service. Vi har blitt vant til at nye kinesiske bilmerker med...
Dette er en fullstendig selvkjørende Hyundai Ioniq 5. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Ioniq 5 blir robotaxi

Mange drømmer kanskje om å sette seg bak rattet til prisvinnende Ioniq 5, men neste år kommer det faktisk...
Dette er Cher’s 1966 Ford Mustang som ble solgt for 643.000 kroner i 2016. Det var 56 prosent mer enn hva en vanlig Mustang av denne typen gikk for den gang. (Fotos: Hagerty)

Hva koster egentlig bilene eid av kjendiser?

Hva har prinsesse Diana, Paul Newman, Tupac, Carroll Shelby og paven til felles? Vel, de er alle på hver...
BMW Norge kan nyte solnedgangen, for de har nemlig svært så fornøyde kunder. (Fotos: BMW)

BMW med de mest fornøyde norske bilkundene

BI har offentliggjort Norsk Kundebarometer 2022, og den viser at BMW har de mest fornøyde kundene av bilmerkene. Handelshøyskolen BI...
Mazda har oppgradert sin to år gamle elbil, MX-30. (Fotos: Mazda)

Mazda MX-30 får litt raskere lading

Elbilen får også en ny motorlyd! Ganske nøyaktig to år etter at Mazda satte sin helelektriske SUV-modell inn i produksjonen...
Regjeringen vil fjerne momsfritaket på elbiler, noe som vil gi en stor ekstraregning til mange bilkjøpere. (Foto: NAF)

Momssjokket: ‒ Sjekk rettighetene og unngå stor ekstraregning

Regjeringen vil skrote dagens momsfritak på nye elbiler fra 2023, og det kan føre til en stor ekstraregning for...
I en ny undersøkelse er elbilene marginalt mer populære enn andre biltyper. (Foto: NAF)

Svært lav interesse for bildeling

Elbilene har nå kjørt forbi bensin- og dieselbilene når det kommer til hva folket vil gå for når de...
Dette er en elektrisk pickup signert Volkswagen-gruppen. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagen skal komme med el-pickup

Det har vært hysteriske tilstander rundt Ford F-150 Lightning i USA. Nå kaster Volkswagen-gruppen seg inn i kampen om...
Denne rekker akkurat årets norske sommer. (Fotos: Mercedes)

Dette koster den ultimate sommerbilen

Planlegger du en ny kabriolet til sommeren? Mercedes Norge kan i så fall lokke med en helt ny SL-modell. Over...
Christina Bu i Elbilforeningen er svært skeptisk til det nye forslaget fra regjeringen. (Fotos: Norges elbilforening)

Regjeringen vil fjerne momsfritaket på elbiler

– Regjeringens forslag til moms på elbil er håpløst, uforutsigbart og ubrukelig. Dette spenner bein under Norges mest vellykkede...
Nye regler sier at nye dekk skal komme med en etikett som viser egenskapene. (Foto: Continental)

Kjøpe nye dekk? Denne etiketten bør du sjekke

Drivstoffutgiftene har skutt i været både for elbiler, bensinbiler og dieselbiler, og det gjelder å spare der det er...
Bentley kan nå presentere en storesøster til SUV-modellen Bentayga, en EWB-versjon. (Fotos: Bentley)

Åh, en enda større Bentayga

Bentley har opplevd en vanvittig suksess med SUV-modellen Bentayga, og nå slår de til med en enda større versjon. Porsche...
Dette er den nye generasjonen av Range Rover Sport. (Fotos: JLR)

Her er en ny Ranger Rover Sport

Det har gått ni år siden Ranger Rover kunne vise fram dagens Sport-utgave, men nå er det endelig duket...
Maxus e-Deliver er klar i en ny generasjon. (Fotos: RSA)

Nå kommer Maxus e-Deliver 3 i flere utgaver

Knapt to år etter at den helelektriske varebilen var på plass i Norge, kommer det en ny generasjon. Det ruller...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her