Denne gir en ny type superbiler

McLaren gjør seg nå klar for å elektrifisere sine sportsbiler, og en ny lettvekts arkitektur skal brøyte vei for en ny type hybrider.


Nå er ikke McLaren helt ukjente med elektrifisering, og allerede i 2012 viste de fram den første superbilen som også fikk hjelp av en elektrisk motor.

McLaren P1 var så imponerende at kun en måned etter at det ble åpnet for salg, var alle de 375 eksemplarene bestilt. P1 var utstyrt med en 3.8-liters V8 med 737 hk, mens elmotoren var på 179 hk. Totalt var effekten på 916 hk, mens den elektriske rekkevidden var på rundt tre mil.

Siden har McLaren også kommet med den ultraville Speedtail, en hybrid som kan skryte av å ha over 1.000 hestekrefter.

Men begge disse modellene hører hjemme i Ultimate Series til McLaren, og er altså biler de aller fleste kun kan drømme om.

De bilene som også er innen rekkevidde for oss vanlige borgere hører hjemme i Sport- og Super-seriene til McLaren, og snart kommer det også slike biler med et hybrid drivverk.

McLaren Automotive har nemlig utviklet en ny plattform som skal sørge for at også de langt mer normale sportsbilene får elektrisk hjelp, og den nye arkitekturen sørger også for å strippe vekk all unødvendig vekt.

Neste generasjon med sportsbiler blir dermed lettere, raskere og til og med sikrere enn før, og det lar seg jo høre.

‒ Den nye banebrytende kjøretøyarkitekturen er like revolusjonerende som MonoCell-chassiset vi introduserte med selskapets første bil, 12C, da vi gikk i gang med serieproduksjon for et tiår siden, sier McLaren-sjefen Mike Flewitt.

‒ Dette nye, ultralette karbonfiberchassiset har større strukturell integritet og høyere nivåer av kvalitet enn noen gang før. Vårt nye MCTC-anlegg har raskt blitt anerkjent som et globalt senter for fremragende kompetanse innen sammensatte materialer og produksjon.

McLaren Composites Technology Centre (MCTC) er et nytt utviklingssenter som McLaren-gruppen har bygd i Sheffield-regionen, og som har kostet McLaren rundt 600 millioner kroner.

Og er det noen bilprodusenter som har erfaring med nye materialer er det nettopp McLaren, som allerede i 1981 som de første introduserte et lettvektschassis i karbonfiber til formel 1-bilen MP4/1.

Nå vil de altså kombinere nye superlette og sterke materialer med hybrid teknologi, og resultatet ser vi allerede til neste år i form av en bil mest sannsynlig hjemme i Sports Series hvor 570-modellene befinner seg.

Denne bilen blir den første på veien mot en fullstendig elektrifisering av samtlige nye biler fra McLaren.

‒ For oss går lettvekt og elektrifisering hånd-i-hånd, slik at det blir mulig å oppnå bedre ytelse og mer effektive biler, sier Flewitt.

Vi gleder oss iallfall til å se resultatet!

Les også:

Les mer om:

Nyheter