10 trafikkdrepte i juni

Over en tredjedel av alle dødsulykken i trafikken skjer vanligvisi de tre sommermånedene, og i juni omkom fem bilførere og fem MC-førere.


Dødstallene i den norske trafikken holder seg relativt stabilt,
og de siste årene har det omkommet i underkant av 50 personer under den første
halvdelen av året.

Men utviklingen i 2019 har vist en økning i antall trafikkdrepte de fem første månedene, men i juni har det heldigvis normalisert seg noe.

-->
10 omkomne er to færre enn samme måned i fjor, og det samme
antallet som i juni 2017.

Totalt i 2019 har 50 mennesker mistet livet i den norske
trafikken, mot 45 i de to foregående årene.

‒ Selv om det varierer litt fra måned til måned og litt fra
år til år, er tendensen klar. Norske trafikanter er som regel flinke og
ansvarlige i trafikken. De er helt i verdenstoppen. Risikoen for å bli
innblandet i ulykke på norske veier er lavest i verden, påpeker Guro Ranes i
Statens vegvesen.

Av de 10 som mistet livet i den første sommermåneden var de
fem bilførere og fem MC-førere. Det bekymrer Trygg Trafikk.

Andelen antall omkomne og hardt skadde på MC har økt i
forhold til andre grupper siden 2010, og ulykkesanalyser gjennomført av Statens
Vegvesen viser at tre av fire utforkjøringsulykker skjer i sving.

Så langt i år har 10 MC-førere mistet livet, dobbelt så mange
som i fjor.

‒ Dersom vi skal få ned ulykkestallene for MC må det
gjennomføres flere tiltak. Farten må ned og kunnskapen om hvor ulykkene skjer
må opp. De fleste ulykker skyldes menneskelige feil i trafikken, dette ser vi
tydelig i MC-ulykkene hvor høy fart inn i sving dessverre fører til
utforkjøringer med dødelig utfall, sier seniorrådgiver i Trygg Trafikk, Bård
Morten Johansen.

Av de 50 som døde i norsk trafikk det første halvåret var
det 39 menn og 11 kvinner, og møteulykker og utforkjøringer dominerer med
nesten 70 prosent av alle dødsulykkene.

26 av de som mistet livet satt i personbil, seks var
fotgjengere, tre befant seg på sykkel og to i varebil.

Akershus topper den mørke statistikken med sju trafikkdrepte,
mens det i Nordland og Møre og Romsdal har omkommet seks personer.

Det eneste fylket uten dødsulykker i trafikken så langt i år
er Sogn og Fjordane.

Vi er nå inne i den andre av tre sommermåneder, og det er fortsatt
økt risiko.

‒ Kombinasjonen av økt fart og mye trafikk på veiene gir en
større risiko for alvorlige ulykker om sommeren. Mange kjører ofte lengre
distanser og kanskje på veier der de ikke er så godt kjent, sier Ranes i
Statens vegvesen.

Trygg Trafikk sier at snittet de fem siste årene viser at
antall trafikkulykker med hardt skadde eller drepte har økt med nærmere 50
prosent i sommermånedene sammenlignet med resten av året.

‒ Det er først og fremst farten som tar liv i trafikken. Og trette og ukonsentrerte sjåfører skaper mange farlige situasjoner. Det er bedre å holde farten nede og legge inn noen ekstra pauser hvis du sliter med å holde oppmerksomheten på trafikken, sier Johansen.

Trafikksikkerhetsforeningen (TSF) er nå ute på de norske
veiene for å informere om farene knyttet til sommertrafikken, og har i den forbindelse
tilbake 2.500 kilometer på norske veier.

De er opptatt av å få ned de store antallet møteulykker.

– I fjor sommer var det 1.380 møteulykker med personbiler
der motparten var person- eller lastebiler. Totalt i 2018 var det 7.691
møteulykker, sier Geirr Tangstad-Holdal, daglig leder i TSF.

Han oppfordrer sommertrafikantene til å dempe farten, og holde
seg unna mobilen når man kjører.

Selv om visjonen om null trafikkdrepte virker langt unna, er Norge fortsatt det aller sikreste trafikklandet i Europa. I 2018 døde 108 mennesker i trafikken, og som det eneste landet noensinne er Norge nede i 20 omkomne per 1 million innbyggere.

EU-snittet er på 49, mens Bulgaria er det minst trafikksikre med hele 96 omkomne per 1 million.

‒ Norske trafikanter er flinke og ansvarlige i trafikken.
Dette er selvsagt gledelig og inspirerende. Resultatene er ingen selvfølge, men
skyldes et målrettet og systematisk arbeid over tid fra Vegvesenet og andre
aktører. Dette er ingen hvilepute for oss. Vi har tøffe mål satt av Stortinget,
og vi vil hele tiden jage på. En drept eller skadd i trafikken er én for mange,
sier Ranes.

Vegvesenets sommerråd:

  • Kjør etter forholdene og ikke over fartsgrensa.
    Litt fortere er mye farligere
  • Del veien – ta hensyn til alle som bruker veien
  • Husk bilbelte!
  • Pakk bilen riktig for sommerferien. Ingen løse
    gjenstander og tunge ting nederst
  • Planlegg reisen godt, ikke stress
  • Hold deg edru
  • Sjekk og bilen slik at den er i god teknisk
    stand

Og som Trygg Trafikk understreker:

Det viktigste er ikke å komme først fram, men å komme trygt
fram.

Les også:

Les mer om:

Nyheter